Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2001
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2001/28.8.2001-kunnallisen-liiketoiminnan-eriyttaminen/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2001

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Kunnallisen liiketoiminnan eriyttäminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto Suomen Kuntaliitolle 28.8.2001

Dnro 669/72/2001

Suomen Kuntaliitto on valmistellut Kunnallisen liiketoiminnan eriyttäminen -suosituksen, johon on koottu liiketoiminnan eriyttämistä koskevat voimassa olevat säännökset, määräykset, ohjeet ja suositukset. Uusina eriyttämisvaihtoehtoina esitetään muu taseyksikkö -mallia ja laskennallista eriytystä. Nämä on erityisesti tarkoitettu vesihuollon eriyttämiseen pienissä kunnissa ja kunnissa, joissa taajama-aste on vähäinen.

Liiketoiminnan eriyttämisellä pyritään kilpailun edistämiseen, hinnoittelun kohtuullisuuden osoittamiseen sekä toiminnan tehostamiseen. Eriyttämisvaihtoehtoina suosituksessa esitellään ulkoistamisvaihtoehtojen (yhtiö, kuntayhtymä, osuuskunta) ohella sisäisen eriyttämisen vaihtoehtona kirjanpidollinen eriyttäminen (kunnan liikelaitos, muu taseyksikkö) ja laskennallinen eriyttäminen, jota voitaisiin soveltaa esimerkiksi vesilaitokseen laskennallisena kokonaisuutena tai liikelaitoksen osatoimintojen laskennalliseen eriyttämiseen.

Valmisteltu suositus on ajankohtainen ja tarpeellinen muutoinkin kuin 1.3.2001 voimaan tulleen vesihuoltolain johdosta. Kilpailuvirasto on osana vuonna 1998 käynnistämäänsä Julkinen valta markkinoilla -hankettaan tutkinut kunnallisen palvelutuotannon markkinaehtoistumiskehitystä. Äskettäin valmistuneen selvityksen[1] mukaan Suomessa on kunnallisessa tuotannossa meneillään markkinoiden ja kilpailun hyväksikäyttöä lisääviä uudistuksia. Kunnat ovat kehittäneet laajasti valmiuksiaan markkinaehtoisten toimintatapojen käyttöön mm. tuotteistamalla palvelujaan, kehittämällä kustannuslaskentajärjestelmiään sekä ottamalla käyttöön tilaaja-tuottaja-mallin sovellutuksia. Samalla kun omaa palvelutuotantoa avataan kilpailulle syntyy luonnollisesti tarpeita tarjota omaa tuotantokapasiteettia ulkopuolisille, esimerkiksi toisille kunnille. Tällaisissa tapauksissa kuntien liiketoiminnoilta edellytetään läpinäkyvyyttä ja avoimuutta alihinnoittelu- ja ristiinsubventointiepäilyjen torjumiseksi. Sama koskee tilanteita, joissa oman palvelutuotannon kilpailukykyä testataan kilpailuttamalla. Suomen Kuntaliiton valmistelema suositus palvelee näitä tarpeita. Tilanteissa, joissa kunnallinen tuotantolaitos toimii käytännössä kilpailutilanteessa, liiketoiminta olisi eriytettävä kirjanpidollisesti.

Luonnollisen monopolin asemassa olevien sähkö- ja kaasuverkkojen, kaukolämpölaitosten sekä kunnallisten vesilaitosten osalta suosituksen antaminen palvelee eri kuntien vastaavien liiketoimintojen vertailtavuutta. Samalla suositus palvelee erillisviranomaisten ja Kilpailuviraston tarpeita. Kilpailuvirasto odottaa sille tulevien toimenpidepyyntöjen määrän vähenevän suosituksen johdosta.


[1] Markkinat ja kilpailu kuntien tuotantotoiminnassa. Kilpailuviraston selvityksiä 1/2001.


Päivitetty 17.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV