Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2001
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2001/6.9.2001-tunnusmerkkilainsaadantotyoryhman-muistio/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2001

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Tunnusmerkkilainsäädäntötyöryhmän muistio

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto kauppa- ja teollisuusministeriölle 6.9.2001

Dnro 561/72/2001

Kilpailuvirasto esittää pyydettynä lausuntonaan tunnusmerkkilainsäädäntötyöryhmän muistiosta seuraavan:

Kilpailuvirastolla ei ole huomautettavaa uutta tavaramerkkilakia koskevasta ehdotuksesta. Kilpailuvirasto toimenkuvansa mukaisesti valvoo rinnakkaistuonnin toteutumista ja on siinä yhteydessä seurannut tavaramerkkioikeuden sammumisperiaatteesta käytyä keskustelua, mihin liittyen virasto kommentoi eräitä muistiossa esitettyjä päätelmiä.

Suomessa on tavaramerkkien osalta aikaisemmin noudatettu kansainvälisen sammumisen periaatetta. Suomen liityttyä jäseneksi Euroopan Unioniin tavaramerkkilakiin lisättiin huhtikuussa 1996 oikeuksien alueellista sammumista koskeva säännös, joka laadittiin samansisältöiseksi kuin vastaava tavaramerkkidirektiivin artikla.

Tavaramerkkidirektiivissä on oikeuksien sammumisesta todettu, että tavaramerkin haltija ei saa kieltää tavaramerkin käyttämistä niissä tavaroissa, jotka haltija tai hänen suostumuksellaan joku muu on laskenut liikeeseen yhteismarkkinoilla tätä tavaramerkkiä käyttäen. Säännöksen sanamuodosta ei ole voinut suoraan päätellä, onko säännöstä pidettävä ainoastaan minimivaatimuksena vai onko se kaikki muut vaihtoehdot poissulkeva. Yhteisöjen tuomioistuin totesi Silhouette-tapauksessa antamassaan ratkaisussa, että kyseinen säännös on tyhjentävä, eivätkä jäsenvaltiot voi noudattaa laajempaa kansainvälistä sammumisperiaatetta.

Kilpailuviranomaisten tehtävänä on varmistaa, ettei tavaroiden rinnakkaistuontia rajoiteta vastoin kilpailuoikeuden sääntöjä. Euroopan komissio on useassa tapauksessa määrännyt sakkoja useita satoja miljoonia markkoja rinnakkaistuonnin luvattomasta estämisestä. Merkittävimmät tapaukset ovat koskeneet autokauppaa, mutta myös muiden kulutustavoiden rinnakkaistuonnin estämisestä on määrätty huomattavan korkeita sakkoja. Rinnakkaisvientiä ja -tuontia pidetään siis yhteisöoikeuden näkökulmasta tärkeinä markkinoiden integraatiota ja kilpailua edistävinä tekijöinä, ja niiden rajoittamisesta rangaistaan ankarasti.

Sekä rinnakkaistuontia valvovan viranomaisen että etenkin rinnakkaistuontia harjoittavan yrityksen kannalta alueellinen sammumisperiaate aiheuttaa uudentyyppisiä vaikeuksia kansainväliseen sammumisperiaatteeseen verrattuna.

Voidaan perustellusti olettaa, että alueellinen sammumisperiaate estää myös luvallista rinnakkaistuontia. Kansainvälisen sammumisperiaatteen oloissa rinnakkaistuontia harjoittavan yrityksen tarvitsee ainoastaan varmistua siitä, että markkinoitava tuote ei ole tuoteväärennös. Alueellisen sammumisperiaatteen oloissa on lisäksi varmistuttava siitä, että kyseinen tuote on laskettu liikkeeseen yhteismarkkinoiden alueella merkinhaltijan luvalla. Käytännössä tämä voi olla erittäin vaikeata, jos välikäsiä on useampia ja alkulähde joka tapauksessa on ulkomailla. Tästä syystä rinnakkaistuoja saattaa usein pitää parempana luopua tuonnista kuin ottaa riskiä joutua hankaluuksiin merkinhaltijan kanssa. Tavaramerkin haltijan kannalta katsottuna on tästä syystä melko riskitöntä sulkea pois kilpaileva tuoja markkinoilta väittämällä, että tuote on laskettu liikkeeseen ilman merkinhaltijan lupaa. Vasta jos rinnakkaistuoja kieltäytyy väistymästä, merkinhaltija joutuu puntaroimaan riskiä hävitä oikeudessa tai joutua kilpailuviranomaisten tutkittavaksi.

Tunnusmerkkilainsäädäntötyöryhmän muistion kohdassa 2.2.1 selostetaan eräitä näkökohtia joilla on puollettu tavaramerkkioikeuden alueellista sammumista. Muistion mukaan rinnakkaistuonnin rajoittaminen mahdollistaa halpojen lisenssien myynnin kehitysmaihin poistamalla riskin että kehitysmaissa valmistetut tuotteet kulkeutuvat EU:n alueelle. Tätä argumenttia olisi syytä hieman täsmentää. Toimialakohtaisessa tarkastelussa näyttäisi siltä, että se pätee lähinnä lääketeollisuuteen, muttei niinkään muilla rinnakkaistuonnin kannalta keskeisillä aloilla. Rinnakkaistuonnin ensisijaisia hankintalähteitä ovat USA:n markkinat sekä Kauko-Idän kauppakeskukset, eivät siis alhaisten palkkakustannusten maat. Lisäksi rinnakkaistuonnin tyypillisimpiä artikkeleita ovat suurten kansainvälisten yritysten maailmanlaajuisesti tunnetuilla tavaramerkeillä varustetut tuotteet. Vaikkakin on mahdollista, että tuotteiden kokoonpano on tapahtunut halvan työvoiman maissa, ovat niiden markkinointikohteina alunperinkin olleet teollistuneet maat. Yleensä valmistaja valmistuttaa saman tuoteryhmän tuotteet samalla talousalueella, josta ne toimitetaan kansainvälisille markkinoille. Alueellisen sammumisperiaatteen avulla valmistaja pystyy valvomaan ja sääntelemään kauppavirtoja alueittain ja pitämään Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Kauko-Idän markkinat toisistaan erillään. Valmistajat ovat yleensä joko EU:sta, Japanista tai Yhdysvalloista. Tätä taustaa vasten esitetyt argumentit, joiden mukaan tavaramerkkioikeuden alueellinen sammumisperiaate voisi tukea EU:n omaa teollisuutta kun taas kansainvälinen sammumisperiaate voisi johtaa tuotteiden pois vetämiseen markkinoilta tai jäsenvaltioiden välisiin kilpailuvääristymiin, eivät ole osuvia.

Yleisellä tasolla on ristiriitaista esittää, että rinnakkaistuonti EU:n sisällä edistää kilpailua, mutta EU:n ulkopuolelta tuleva rinnakkaistuonti ei. Alueellisen sammumisperiaatteen takana ovat lähinnä protektionistiset ajatusmallit. Kilpailupoliittisesta näkökulmasta olisi suotavaa edistää kilpailua siirtymällä soveltamaan tavaramerkkioikeuden kansainvälistä sammumisperiaatetta.


Päivitetty 17.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV