Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2001
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2001/9.8.2001-rahoitus--ja-vakuutusryhmittymien-valvonta--tyoryhmamuistio/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2001

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonta -työryhmämuistio

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto valtiovarainministeriölle 9.8.2001

Dnro 609/72/2001

Valtiovarainministeriö on varannut Kilpailuvirastolle tilaisuuden lausunnon antamiseen rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaa koskevasta työryhmämuistiosta.

Työryhmämuistiossa esitetyn näkemyksen mukaan laajojen rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaa koskevat periaatteet on lainsäädännössä tarpeen selkeyttää kiireellisesti sen varmistamiseksi, ettei ryhmittymien muodostumisesta aiheudu sellaisia riskejä, jotka saattavat horjuttaa rahoitus- tai vakuutusmarkkinoiden tai maksu- ja selvitysjärjestelmien häiriötöntä toimintaa ja siten vaarantaa myös tallettajien ja sijoittajien asemaa sekä vakuutettuja etuja. Työryhmä ehdottaa, että rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnan tehostamiseksi säädetään erillinen laki rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta.

Kilpailuvirasto pitää pyrkimystä lainsäädännön selkiyttämiseen ja valvontaviranomaisten toimivaltuuksien kattavuuden ja valvontakeinojen tehokkuuden varmistamiseen perusteltuna.

Kilpailuviraston näkemyksen mukaan työryhmämuistiossa esitettyä pyrkimystä kilpailuneutraliteetin varmistamiseen voidaan pitää kannatettavana. Kilpailuvirasto pitää siten oikeana työryhmämuistiosta ilmenevää tavoitetta, jonka mukaan muun muassa viranomaisten valvontamahdollisuuksien ja -velvollisuuksien sekä yrityksille asetettujen tiedonanto- ja raportointivelvollisuuksien laajuuden ei lähtökohtaisesti tulisi riippua muodosta, jossa yritystoimintaa harjoitetaan, mikäli harjoitettavan yritystoiminnan olennainen sisältö ei yritysten välillä merkittävästi poikkea toisistaan. Lisäksi Kilpailuvirasto pitää tärkeänä työryhmämuistiossa esitettyä tavoitetta, jonka mukaan lainsäädännöllä tulee estää mahdollisuus vapautua viranomaisten suorittamasta valvonnasta yritysrakenteen muutoksilla. Kilpailuvirasto on siten yhtä mieltä muistiossa esitettyjen näkemysten kanssa siitä, että säädettävällä lainsäädännöllä tulisi pyrkiä varmistamaan yhdenvertaiset toimintaedellytykset erilaisille rahoitus- ja vakuutusryhmittymille sekä muun tyyppisille taloudellisille yhteistyöryhmille. Kilpailuviraston näkemyksen mukaan lainsäädännön ei tulisi ilman perusteltua syytä ohjata rahoitus- ja vakuutustoiminnan harjoittamista tietyn tyyppisiin rakenneratkaisuihin tai yritystoiminnan muotoihin. Ehdotetuilla muutoksilla voidaan Kilpailuviraston näkemyksen mukaan katsoa olevan yritysten asemaa ja toimintaympäristöä yhdenmukaistavia vaikutuksia.

Kilpailuviraston näkemyksen mukaan työryhmän ehdotus rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaa koskevaksi lainsäädännöksi on lisäksi omiaan parantamaan rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden tehokkaan toiminnan edellytyksiä antamalla yrityksille mahdollisuuden mukauttaa toimintansa vapaammin haluamansa kaltaiseen yhtiö- tai konsernimuotoon. Laajentamalla viranomaisten valvontamahdollisuuksia ja poistamalla yritystoiminnan muodosta riippuvia eroavaisuuksia muun muassa yrityksille asetettujen raportointivelvollisuuksien osalta esitetty lainsäädäntö on Kilpailuviraston näkemyksen mukaan omiaan vähentämään lainsäädännöstä johtuvia esteitä rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden tehokkuuden lisääntymiselle.

Työryhmämuistiossa esitetyt lainsäädäntömuutokset ovat Kilpailuviraston näkemyksen mukaan myös omiaan selkeyttämään lainsäädäntöä ja parantamaan viranomaisten toiminnan ennakoitavuutta luomalla selkeämmät säännöt viranomaisten työnjaosta sekä viranomaisten ja yritysten velvollisuuksista. Myös työryhmämuistiossa esitettyä pyrkimystä sektorikohtaisten säännösten yhdenmukaistamiseen voidaan Kilpailuviraston näkemyksen mukaan pitää perusteltuna siltä osin kuin yhdenmukaistamisella voidaan selkeyttää lainsäädäntöä ja vähentää perusteettomia sektorikohtaisten lainsäännösten eroavaisuuksia.


Päivitetty 17.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 17.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV