Kilpailuviraston lausunto valtiovarainministeriölle 9.8.2001
Dnro 609/72/2001
Valtiovarainministeriö on varannut Kilpailuvirastolle tilaisuuden lausunnon antamiseen rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaa koskevasta työryhmämuistiosta.
Työryhmämuistiossa esitetyn näkemyksen mukaan laajojen rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaa koskevat periaatteet on lainsäädännössä tarpeen selkeyttää kiireellisesti sen varmistamiseksi, ettei ryhmittymien muodostumisesta aiheudu sellaisia riskejä, jotka saattavat horjuttaa rahoitus- tai vakuutusmarkkinoiden tai maksu- ja selvitysjärjestelmien häiriötöntä toimintaa ja siten vaarantaa myös tallettajien ja sijoittajien asemaa sekä vakuutettuja etuja. Työryhmä ehdottaa, että rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnan tehostamiseksi säädetään erillinen laki rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta.
Kilpailuvirasto pitää pyrkimystä lainsäädännön selkiyttämiseen ja valvontaviranomaisten toimivaltuuksien kattavuuden ja valvontakeinojen tehokkuuden varmistamiseen perusteltuna.
Kilpailuviraston näkemyksen mukaan työryhmämuistiossa esitettyä pyrkimystä kilpailuneutraliteetin varmistamiseen voidaan pitää kannatettavana. Kilpailuvirasto pitää siten oikeana työryhmämuistiosta ilmenevää tavoitetta, jonka mukaan muun muassa viranomaisten valvontamahdollisuuksien ja -velvollisuuksien sekä yrityksille asetettujen tiedonanto- ja raportointivelvollisuuksien laajuuden ei lähtökohtaisesti tulisi riippua muodosta, jossa yritystoimintaa harjoitetaan, mikäli harjoitettavan yritystoiminnan olennainen sisältö ei yritysten välillä merkittävästi poikkea toisistaan. Lisäksi Kilpailuvirasto pitää tärkeänä työryhmämuistiossa esitettyä tavoitetta, jonka mukaan lainsäädännöllä tulee estää mahdollisuus vapautua viranomaisten suorittamasta valvonnasta yritysrakenteen muutoksilla. Kilpailuvirasto on siten yhtä mieltä muistiossa esitettyjen näkemysten kanssa siitä, että säädettävällä lainsäädännöllä tulisi pyrkiä varmistamaan yhdenvertaiset toimintaedellytykset erilaisille rahoitus- ja vakuutusryhmittymille sekä muun tyyppisille taloudellisille yhteistyöryhmille. Kilpailuviraston näkemyksen mukaan lainsäädännön ei tulisi ilman perusteltua syytä ohjata rahoitus- ja vakuutustoiminnan harjoittamista tietyn tyyppisiin rakenneratkaisuihin tai yritystoiminnan muotoihin. Ehdotetuilla muutoksilla voidaan Kilpailuviraston näkemyksen mukaan katsoa olevan yritysten asemaa ja toimintaympäristöä yhdenmukaistavia vaikutuksia.
Kilpailuviraston näkemyksen mukaan työryhmän ehdotus rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaa koskevaksi lainsäädännöksi on lisäksi omiaan parantamaan rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden tehokkaan toiminnan edellytyksiä antamalla yrityksille mahdollisuuden mukauttaa toimintansa vapaammin haluamansa kaltaiseen yhtiö- tai konsernimuotoon. Laajentamalla viranomaisten valvontamahdollisuuksia ja poistamalla yritystoiminnan muodosta riippuvia eroavaisuuksia muun muassa yrityksille asetettujen raportointivelvollisuuksien osalta esitetty lainsäädäntö on Kilpailuviraston näkemyksen mukaan omiaan vähentämään lainsäädännöstä johtuvia esteitä rahoitus- ja vakuutusmarkkinoiden tehokkuuden lisääntymiselle.
Työryhmämuistiossa esitetyt lainsäädäntömuutokset ovat Kilpailuviraston näkemyksen mukaan myös omiaan selkeyttämään lainsäädäntöä ja parantamaan viranomaisten toiminnan ennakoitavuutta luomalla selkeämmät säännöt viranomaisten työnjaosta sekä viranomaisten ja yritysten velvollisuuksista. Myös työryhmämuistiossa esitettyä pyrkimystä sektorikohtaisten säännösten yhdenmukaistamiseen voidaan Kilpailuviraston näkemyksen mukaan pitää perusteltuna siltä osin kuin yhdenmukaistamisella voidaan selkeyttää lainsäädäntöä ja vähentää perusteettomia sektorikohtaisten lainsäännösten eroavaisuuksia.