Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2002
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2002/10.6.2002--eeurope-2005--toimintasuunnitelma/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2002

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

eEurope 2005 -toimintasuunnitelma

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 10.6.2002

Dnro 500/72/2002

Liikenne- ja viestintäministeriö on 29.5.2002 päivätyllä kirjeellään pyytänyt Kilpailuviraston lausuntoa eEurope 2005 -toimintasuunnitelmasta. Virasto lausuu asiasta seuraavaa.

Tietoyhteiskuntaan siirtyminen perustuu paljolti luotettavasti toimivien tietoliikenneyhteyksien saatavuuteen. Tietoliikennepalvelujen tulee olla kohtuuhintaisia sekä kaikkien yritysten ja kansalaisten saatavilla. Kilpailuvirasto tarkastelee tehtävänsä mukaisesti tietoyhteiskunnan kehittymistä ja sen esteitä kilpailunrajoituslain näkökulmasta. Virasto on useiden käsittelemiensä tapausten yhteydessä voinut todeta, että telemarkkinoiden vapauttaminen mm. alan regulaatiota kehittämällä ei ole ollut täysin riittävää toimivan kilpailuympäristön luomiseksi. Virasto on saamiensa toimenpidepyyntöjen johdosta joutunut puuttumaan mm. kilpailevien telepalvelujen saannin kannalta keskeiseen tilaajajohdon hinnoitteluun.

eEUROPE 2005 on jaoteltu neljään toimenpidelohkoon, joista viranomaisten tarjoamissa sähköisissä palveluissa Kilpailuvirasto ei näe välittömiä kilpailullisia ongelmia viranomaistoiminnan luonteesta johtuen. Viranomaisasiointiin liittyvä sähköinen tunnistaminen voi kuitenkin olla ongelma sikäli, että sähköisen tunnistamisen menetelmiä voi tulla käyttöön useita ja keskenään yhteensopimattomina versioina. Käyttäjälle erilliset menetelmät esimerkiksi viranomaisasionnissa, terveydenhuollossa, pankkiasioinnissa ja kulunvalvonnassa eivät voi merkitä toiminnan yksinkertaisuutta ja vaivattomuutta.

Sähköisen liiketoiminnan ympäristö sisältää osin samanlaisia elementtejä kuin viranomaisasiointikin. Liiketoimintaan olennaisesti liittyvä maksujenvälitys on Kilpailuviraston näkemyksen mukaan Suomessa varsin kehittynyttä ja kilpailtua. Pienten maksujen suorittamiseen kehitetyt uudet menetelmät (älykorttikukkaro, matkapuhelinmaksu) ovat hyviä esimerkkejä maksuliikenteen uusista innovaatioista. Kilpailuviraston tietoon ei ole tullut merkittäviä sähköisen liiketoiminnan kilpailuoikeudellisia ongelmia.

Tietoverkkojen turvallisuus on keskeinen tekijä monissa tietoyhteiskunnan hankkeissa, sekä käyttäjän että palvelujen tarjoajan on oltava varma tietoturvaratkaisujen luotettavuudesta. Asia on siten erittäin tärkeä ja ajankohtainen. Kilpailuvirastolla ei ole merkittävää roolia tietoturvallisuuskysymyksissä, joihin Viestintävirasto on erityisesti viime aikoina panostanut.

Tietoyhteiskunnan eräänä tärkeänä edellytyksenä on pidetty luotettavia, kohtuuhintaisia ja nopeita datayhteyksiä. Viimeisen viiden vuoden aikana on tekniikan kehittyminen tuonut markkinoille uusia ratkaisuja, joilla on päästy merkittävästi lähemmäs näitä tavoitteita. Lähinnä Internetin käyttöön tarkoitettuja palveluja tarjoavat myös muut kuin alueen perinteiset teleoperaattorit. Kilpailuviraston käsityksen mukaan markkinoille tulo on helpottunut, kun sekä koko tilaajajohdon vuokraukseen että sen yläkaistan käyttöön on saatu selkeät säännöt. Viraston selvityksen mukaan tilaajayhteyksien markkinat eivät kuitenkaan vielä ole kaikilta osin kilpailulainsäädännön kannalta ongelmattomia. Komission toimintasuunnitelmassa mainittu epäsuotuisten alueiden vaatiman erityishuomion on myös Kilpailuvirasto havainnut selvityksessään. Laajakaistapalvelujen tarjonnassa on kilpailua vain asutuskeskuksissa, syrjäseuduilla palvelua ei tarjota lainkaan, välttämättä ei edes ISDN-nopeuksilla.

eEUROPE 2005 on luonteeltaan toimintasuunnitelma, jossa luetellaan joukko toimenpiteitä, ja tavoitteena on luoda eräänlainen parhaat käytännöt -tietopankki ja seurantajärjestelmä. Osa luetelluista toimenpiteistä on Suomen osalta jo toteutuneita asioita, osa on toteutusvaiheessa ja jotkin ovat vielä toteutumatonta tulevaisuutta. Kilpailuvirasto ei näe toimintasuunnitelmassa ongelmia vapaalle kilpailulle.


Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV