Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 10.6.2002
Dnro 500/72/2002
Liikenne- ja viestintäministeriö on 29.5.2002 päivätyllä kirjeellään pyytänyt Kilpailuviraston lausuntoa eEurope 2005 -toimintasuunnitelmasta. Virasto lausuu asiasta seuraavaa.
Tietoyhteiskuntaan siirtyminen perustuu paljolti luotettavasti toimivien tietoliikenneyhteyksien saatavuuteen. Tietoliikennepalvelujen tulee olla kohtuuhintaisia sekä kaikkien yritysten ja kansalaisten saatavilla. Kilpailuvirasto tarkastelee tehtävänsä mukaisesti tietoyhteiskunnan kehittymistä ja sen esteitä kilpailunrajoituslain näkökulmasta. Virasto on useiden käsittelemiensä tapausten yhteydessä voinut todeta, että telemarkkinoiden vapauttaminen mm. alan regulaatiota kehittämällä ei ole ollut täysin riittävää toimivan kilpailuympäristön luomiseksi. Virasto on saamiensa toimenpidepyyntöjen johdosta joutunut puuttumaan mm. kilpailevien telepalvelujen saannin kannalta keskeiseen tilaajajohdon hinnoitteluun.
eEUROPE 2005 on jaoteltu neljään toimenpidelohkoon, joista viranomaisten tarjoamissa sähköisissä palveluissa Kilpailuvirasto ei näe välittömiä kilpailullisia ongelmia viranomaistoiminnan luonteesta johtuen. Viranomaisasiointiin liittyvä sähköinen tunnistaminen voi kuitenkin olla ongelma sikäli, että sähköisen tunnistamisen menetelmiä voi tulla käyttöön useita ja keskenään yhteensopimattomina versioina. Käyttäjälle erilliset menetelmät esimerkiksi viranomaisasionnissa, terveydenhuollossa, pankkiasioinnissa ja kulunvalvonnassa eivät voi merkitä toiminnan yksinkertaisuutta ja vaivattomuutta.
Sähköisen liiketoiminnan ympäristö sisältää osin samanlaisia elementtejä kuin viranomaisasiointikin. Liiketoimintaan olennaisesti liittyvä maksujenvälitys on Kilpailuviraston näkemyksen mukaan Suomessa varsin kehittynyttä ja kilpailtua. Pienten maksujen suorittamiseen kehitetyt uudet menetelmät (älykorttikukkaro, matkapuhelinmaksu) ovat hyviä esimerkkejä maksuliikenteen uusista innovaatioista. Kilpailuviraston tietoon ei ole tullut merkittäviä sähköisen liiketoiminnan kilpailuoikeudellisia ongelmia.
Tietoverkkojen turvallisuus on keskeinen tekijä monissa tietoyhteiskunnan hankkeissa, sekä käyttäjän että palvelujen tarjoajan on oltava varma tietoturvaratkaisujen luotettavuudesta. Asia on siten erittäin tärkeä ja ajankohtainen. Kilpailuvirastolla ei ole merkittävää roolia tietoturvallisuuskysymyksissä, joihin Viestintävirasto on erityisesti viime aikoina panostanut.
Tietoyhteiskunnan eräänä tärkeänä edellytyksenä on pidetty luotettavia, kohtuuhintaisia ja nopeita datayhteyksiä. Viimeisen viiden vuoden aikana on tekniikan kehittyminen tuonut markkinoille uusia ratkaisuja, joilla on päästy merkittävästi lähemmäs näitä tavoitteita. Lähinnä Internetin käyttöön tarkoitettuja palveluja tarjoavat myös muut kuin alueen perinteiset teleoperaattorit. Kilpailuviraston käsityksen mukaan markkinoille tulo on helpottunut, kun sekä koko tilaajajohdon vuokraukseen että sen yläkaistan käyttöön on saatu selkeät säännöt. Viraston selvityksen mukaan tilaajayhteyksien markkinat eivät kuitenkaan vielä ole kaikilta osin kilpailulainsäädännön kannalta ongelmattomia. Komission toimintasuunnitelmassa mainittu epäsuotuisten alueiden vaatiman erityishuomion on myös Kilpailuvirasto havainnut selvityksessään. Laajakaistapalvelujen tarjonnassa on kilpailua vain asutuskeskuksissa, syrjäseuduilla palvelua ei tarjota lainkaan, välttämättä ei edes ISDN-nopeuksilla.
eEUROPE 2005 on luonteeltaan toimintasuunnitelma, jossa luetellaan joukko toimenpiteitä, ja tavoitteena on luoda eräänlainen parhaat käytännöt -tietopankki ja seurantajärjestelmä. Osa luetelluista toimenpiteistä on Suomen osalta jo toteutuneita asioita, osa on toteutusvaiheessa ja jotkin ovat vielä toteutumatonta tulevaisuutta. Kilpailuvirasto ei näe toimintasuunnitelmassa ongelmia vapaalle kilpailulle.