Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2002
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2002/21.3.2002-eraiden-yleishyodyllisten-yhteisojen-veronhuojennukset-ja-kilpailuneutraliteetti/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2002

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Eräiden yleishyödyllisten yhteisöjen veronhuojennukset ja kilpailuneutraliteetti

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto Verohallitukselle 21.3.2002

Dnro 294/72/02

Verohallitus on 21.3.2002 pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa siitä, vaikuttavatko sen eräiden yleishyödyllisten yhteisöjen veronhuojennuksista annetun lain (680/1976) perusteella myöntämät veronhuojennukset haitallisesti kilpailuneutraliteettiin ja millainen on lausuntopyynnössä tarkoitettujen toimintojen ja palveluiden kilpailutilanne. Lausuntopyynnössä tuodaan erityisesti esiin veronhuojennukset sosiaalialan yhteisöille, jotka tarjoavat joko pelkkiä asumispalveluja vanhuksille ja vammaisille tai näiden lisäksi erilaisia ateria-, kylvetys- ja pesulapalveluja sekä terveysalan yhteisöille, jotka tarjoavat esimerkiksi lääkäri- ja röntgenpalveluita tai laboratoriopalveluita yksityisille henkilöille. Lisäksi kysytään, vaikuttaako yhteisön mahdollinen ostopalvelusopimus kunnan kanssa arviointiin.

Seuraavassa arviossaan Kilpailuvirasto käsittelee asiaa periaatetasolla. Lausuntopyynnön tarkoittamissa sosiaali- ja terveysalan palveluissa on myös yksityisen sektorin palveluntuottajia mukana toiminnassa, jolloin kysymys saattaa olla toimivista markkinoista tai ainakin kilpailullisten markkinoiden syntyedellytyksistä.

Eri markkinatoimijoiden tasapuoliset kilpailumahdollisuudet on eräs terveen, toimivan taloudellisen kilpailun perusedellytys. Siten periaatteessa kaikki tuet, joita kilpailluilla markkinoilla tarjotaan vain joillekin alalla toimivista kilpailijoista, voivat vaikuttaa haitallisesti toimialan kilpailun neutraliteettiin. Ministeri Sasin johtama kilpailupolitiikan ohjelmatyöryhmäkin piti loppuraportissaan tärkeänä, että myös verotus kohtelee kilpailijoita neutraalilla tavalla riippumatta siitä, mitä tuottajasektoria nämä edustavat.[1]

Vanhusväestölle tarkoitettujen palvelujen kysyntä kasvaa tulevaisuudessa suomalaisten ikärakenteen muuttuessa, ja samalla syntyy tilaa vaihtoehtoiselle palvelutuotannolle. Vanhusten palvelut tuotetaan toistaiseksi valtaosin kuntien omana palvelutuotantona, mutta kuntien hankinnat lisääntyvät yrityskyselyjen mukaan lähivuosina tuntuvasti ympäristöhuollossa, siivouspalveluissa ja sosiaalipalveluissa. Kohtalaista kasvua on odotettavissa muun muassa terveydenhuollon (ml. fysioterapia), tietotekniikan ja koulutuspalvelujen osalta.[2] Suomen Kuntaliiton viimeisimmissä strategisissa linjauksissa lähdetään siitä, että kunnilla tulee olla kokonaisstrategiassaan selkeä näkemys palvelujärjestelmänsä tulevaisuudesta eli siitä, miten kunta vastaa palvelujen järjestämisestä kuntalaisille.

Vaikka tuleva kehityssuunta näyttää siten selvältä, Kilpailuvirasto ei ole voinut systemaattisesti selvittää lausuntopyynnön tarkoittamien toimintojen ja palveluiden kilpailutilannetta. Kilpailuvirasto on kuitenkin arvioinut yhdessä raha-automaattiyhdistyksen (RAY) kanssa yhdistyksen tukien kilpailuvaikutuksia. Kilpailunäkökohtien huomioon ottamisen tehostamiseksi virasto esitti RAY:lle muun muassa lausuntomenettelyn kehittämistä. Tätä yhdistys piti sinänsä hyvänä ajatuksena, mutta korosti kuntien kanssa tehtävää yhteistyötä palvelutarpeen kartoituksessa ja avustusten suuntaamisessa. Kesällä 2001 Kilpailuvirasto julkaisi myös kuntien tuotantotoiminnan markkinaehtoistumista koskeneen selvityksensä loppuraportin. Markkinaehtoistumisselvitys tehtiin yhdessä lääninhallitusten kanssa. [3]

Yleishyödylliselle yhteisölle myönnettävän veronhuojennuksen tarpeen arvioinnissa pitäisi Kilpailuviraston mielestä ottaa huomioon paitsi markkinaolosuhteet myös toiminnan tosiasiallinen luonne. Mikäli yleishyödyllisen yhteisön toiminta tapahtuu markkinaehtoisessa ympäristössä, jossa muutkin elinkeinonharjoittajat tuottavat samoja palveluita, ja yleishyödyllisen yhteisön palvelutuotanto on järjestetty liiketaloudellisin periaattein toimivaksi, ei veronhuojennukselle ole perusteita kilpailuneutraliteetin vaatimus huomioon ottaen. Toiminta voi olla luonteeltaan elinkeinotoimintaa, vaikka voittotavoite puuttuisikin. Toisaalta eräänä osoituksena siitä, että yleishyödyllinen yhteisö toimii markkinaehtoisesti, voidaan pitää myös yleishyödyllisen yhteisön ja kunnan välistä ostosopimusta. Aitoon vapaaehtoisuuteen perustuva järjestötoiminta, jota voidaan tukea verohuojennuksin, on siten erotettava markkinaehtoisesta liiketoiminnasta tai ainakin liiketoimintaa vastaavasta toiminnasta, johon ei tulisi kohdistua erityisiä kilpailuneutraliteetin vaarantavia verotuksellisia etuja.


[1] Kilpailupolitiikan ohjelmatyöryhmän loppuraportti "Kotimarkkinoiden toimivuus ja kansainvälinen kilpailukyky", KTM:n työryhmä- ja toimikuntaraportteja 3/2002.

[2] Pekka Lith: "Markkinoiden toimivuus I: Kuntien hankintamarkkinoiden toimivuus – palvelun tuottajan näkökulma", KTM:n tutkimuksia ja raportteja 23/2000.

[3] "Markkinat ja kilpailu kuntien tuotantotoiminnassa", Kilpailuviraston selvityksiä 1/2001.


Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV