Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2003
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2003/3.7.2003-lcp-asetuksen-12--tarkoittama-toiminnanharjoittajien-ehdotus/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2003

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

LCP-asetuksen 12 § tarkoittama toiminnanharjoittajien ehdotus valtioneuvoston päätökseksi tiettyjen olemassa olevien laitosten ympäristönsuojeluvaatimuksista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto ympäristöministeriölle 3.7.2003

Dnro 512/72/2003

Ympäristöministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa toiminnanharjoittajien ehdotuksesta ns. LCP-asetuksen[1] 12 §:ssä tarkoitetuksi valtioneuvoston päätökseksi, joka koskee tiettyjen olemassa olevien yli 50 megawatin polttolaitosten ympäristönsuojeluvaatimuksia rikkidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjen vähentämiseksi. Toiminnanharjoittajia edustavien toimialajärjestöjen (Energia-alan Keskusliitto ry Finergy, Kemianteollisuus ry, Metsäteollisuus ry, Suomen Kaukolämpö ry) ympäristöministeriölle toimittaman ehdotuksen piiriin kuuluvat ne yli 50 megawatin polttolaitokset, joille lupa toiminnan aloittamiseksi on myönnetty ennen 1.7.1987 ja jotka olivat toiminnassa vuonna 2000.

LCP-direktiivi[2], ympäristönsuojelulaki (2000/86) ja LCP-asetus mahdollistavat sen, että valtioneuvosto voi päättää toiminnanharjoittajien ehdotuksen pohjalta em. polttolaitosten osalta toiminnanharjoittajiin kohdistuvasta yhteisestä velvoitteesta vähentää rikkidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä sekä velvoitteen yksityiskohtaisesta kohdistumisesta kuhunkin toiminnanharjoittajaan. Jos valtioneuvosto ei tee tällaista päätöstä, toiminnanharjoittajien velvoitteet vähentää päästöjä perustuvat LCP-direktiivin täytäntöönpanemiseksi annetussa LCP-asetuksessa olemassa oleville laitoksille määrättyihin päästöraja-arvoihin.

Toiminnanharjoittajien ehdotukseen perustuva valtioneuvoston päätös tarjoaa siten elinkeinonharjoittajille vaihtoehtoisen tavan vähentää päästöjään ennen 1.7.1987 luvan saaneiden laitosten osalta ("vanhat polttolaitokset"). Toiminnanharjoittajien ehdotukseen sisältyvän perustelumuistion mukaan Suomessa rikkidioksidi-, typenoksidi ja hiukkaspäästöt vanhoissa polttolaitoksissa alittavat jo keskimäärin LCP-direktiivin ja -asetuksen raja-arvot. Kuitenkin tiettyjen perustelumuistiossa esitettyjen erityispiirteiden (jo toteutettujen päästöjen vähentämistoimenpiteiden kohdentuminen; vähäisen vuosittaisen keskimääräisen käyttömäärän laitokset ja tuotannon vaihtelut) vuoksi direktiivin ja asetuksen raja-arvot osittain johtaisivat yksittäisissä laitoksissa kohtuuttomiin vaatimuksiin ja valtioneuvoston päätös on ehdotuksen mukaan siksi tarpeellinen.

Kilpailuvirasto arvioi lausunnossaan toiminnanharjoittajien päästöjen vähentämistä koskevaa ehdotusta sen kilpailuvaikutusten kannalta. Ehdotuksen ympäristövaikutusten tai ehdotuksen perusteiden arviointi kuuluu ympäristöministeriölle ja LCP-direktiivin mukaisesti viime kädessä Euroopan komissiolle.

LCP-asetuksessa on asetettu erilaiset päästöraja-arvot uusille eli asetuksen voimaantulon 9.12.2002 jälkeen luvan saaneille laitoksille ja toisaalta ennen asetuksen voimaantuloa olemassa olleille laitoksille. Toiminnanharjoittajien ehdotuksen pohjalta annettava valtioneuvoston päätös merkitsee näiden asetuksessa määrättyjen päästöraja-arvojen lisäksi vielä erillisiä raja-arvoja vanhoille polttolaitoksille.

Erityistä huomiota tulisikin kiinnittää elinkeinonharjoittajien kilpailuaseman tasapuolisuuteen eli siihen, etteivät erilaiset päästöraja-arvot ja niistä aiheutuvat kustannukset johda toiminnanharjoittajien kilpailuaseman vääristymiseen. Tämä koskee niin kilpailua olemassa olevien elinkeinonharjoittajien kesken kuin kilpailua olemassa olevien ja uusien, potentiaalisten toimijoiden välillä. Yleisenä periaatteena uutta sääntelyä luotaessa tulisi olla, että sääntelyn tavoitteet, tässä tapauksessa ympäristönsuojelutavoitteet, saavutetaan taloudellista kilpailua mahdollisimman vähän rajoittavalla ja vääristävällä tavalla.

Voimassa olevat säädökset mahdollistavat erilaiset päästöraja-arvot eri ikäisille polttolaitoksille. Tässä tilanteessa kilpailun tasapuolisuuden voidaan vähintään katsoa edellyttävän sitä, että vanhoja laitoksia koskevan toiminnanharjoittajien ehdotuksen piiriin kuuluvat kaikki ennen 1.7.1987 luvan saaneet polttolaitokset, mikä ehdotuksen mukaan toteutuukin.

Ehdotuksen perustelumuistion mukaan osa ehdotuksen päästöraja-arvoista kuitenkin on tiukempia ja osa lievempiä kuin LCP-asetuksen raja-arvot. Asetusta lievempien päästörajojen polttolaitokset ja tätä koskevat perustelut on esitetty perustelumuistion liitteessä 1; lievempiä päästöraja-arvoja on erityisesti perusteltu muutoin tarvittavilla, kustannuksiltaan korkeilla investoinneilla. Kilpailunäkökulmasta on erityisen tärkeää, että polttolaitoksia koskevien raja-arvojen määrittämiskriteerit ovat johdonmukaisia, tasapuolisia ja syrjimättömiä; lievempien raja-arvojen määrääminen korkeiden investointikustannusten välttämiseksi ei saa tuoda joillekin toiminnanharjoittajille perusteetonta kilpailuetua muihin vastaaviin toiminnanharjoittajiin verrattuna.

Tärkeänä edellytyksenä ehdotuksen tasapuolisuuden varmistamisessa on luonnollisesti myös se, että kaikkia ehdotuksen laatineiden järjestöjen jäseninä on tasavertaisesti kuultu ehdotuksen valmistelussa. Toisaalta, kun elinkeinonharjoittajat horisontaalisessa yhteistyössä laativat päästöraja-arvoja koskevia määräyksiä, tulee kiinnittää huomiota myös siihen, ettei yhteistyö päästöjen rajoittamisessa mahdollista kilpailunrajoituslaissa kiellettyjen tai vahingollisina pidettävien kilpailunrajoitusten toteuttamista.


[1] Valtioneuvoston asetus polttoaineteholtaan vähintään 50 megawatin polttolaitosten ja kaasuturbiinien rikkidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjen rajoittamisesta (1017/2002)

[2] Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi tiettyjen suurista polttolaitoksista ilmaan joutuvien epäpuhtauspäästöjen rajoittamisesta (2001/80/EY)


Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 16.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV