Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2006/10.5.2006-valtioneuvoston-selonteko-vahittaiskaupan-rakenteesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Valtioneuvoston selonteko vähittäiskaupan rakenteesta, muutoksista ja kauppaa koskevista erityiskysymyksistä, vns 3/2006 vp

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 10.5.2006

Dnro 401/72/2006

Yleinen luonnehdinta

Valtioneuvoston selonteko vähittäiskaupan rakenteesta, muutoksista ja kauppaa koskevista erityiskysymyksistä on lähinnä nykytilaa kuvaileva. Selonteossa ei päädytä konkreettisiin uudistusehdotuksiin millään sen käsittelemistä osa-alueista huolimatta siitä, että selonteossa tuodaan esiin mm. sääntelyn aiheuttamia kilpailuongelmia.

Suomen talousjärjestelmässä elinkeinovapaus on lähtökohta, kun kyse on laillisesti markkinoilla olevien tuotteiden kaupasta. Poikkeamien tästä periaatteesta tulisi olla harvinaisia ja tyhjentävästi perusteltuja. Selonteossa olisi pitänyt tunnistaa terveen ja toimivan kilpailun mahdollisuudet edistää markkinoiden toimivuutta ja sitä kautta kuluttajan etua sekä esittää konkreettisia uudistusehdotuksia.

Itsehoitolääkkeiden vähittäismyynti

Selonteon mukaan alueilla, joilla ei ole apteekkia tai sivuapteekkia, voi olla tarpeen parantaa itsehoitolääkkeiden saatavuutta lääkekaappijärjestelmää kehittämällä. Kehittämistarpeita tullaan arvioimaan sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä, joka selvittää muutoinkin nykyiseen apteekkijärjestelmään perustuvan lääkejakelun kehittämistä.

Lääkkeiden myyntiä ja jakelua koskevassa lainsäädännössä on toistaiseksi pitkälti sivuutettu se, että kyse on elinkeinotoiminnasta sekä hyödykkeestä, jonka hinnalla on merkitystä niin kuluttajalle kuin veronmaksajallekin. Moninkertaisella sääntelyllä on varmistettu se, että kilpailun edellytykset on eliminoitu, ja samalla on poistettu kuluttajan ja veronmaksajan mahdollisuus saada osuutensa kilpailun hyödyistä. Kilpailuviraston tapauskäytäntökin viittaa siihen, että jakeluketjun mahdolliset tehokkuusedut eivät välity loppuasiakkaalle tai rahoittajana toimivalle julkiselle vallalle, vaan vaikuttavat jakeluketjun sisäiseen tulonjakoon[1].

Itsehoitovalmisteiden nykyistä jakelutapaa puolustetaan mm. asiakkaan apteekissa saamalla neuvonnalla. On kuitenkin otettava huomioon, että itsehoitovalmisteet ovat nykyisinkin pääasiassa itsevalinnassa myös apteekeissa – asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus valita tuote täysin vailla neuvontaa. On myös muistettava, että kuluttajilla on nykyisin muitakin tiedonsaantimahdollisuuksia kuten puhelinneuvonta, internet jne. Kuluttajat ovat valistuneempia kuin aikaisemmin, ja heillä on entistä paremmat tiedot terveyteen liittyvistä seikoista, mm. lääkkeistä.

Lääkkeiden myyntisääntelyyn liittyy päivittäistavarakaupan kilpailua vääristäviä piirteitä. Suurelle osalle asiakkaista apteekin sijainnilla on merkitystä päivittäistavarakaupan valinnan kannalta. Itsehoitolääkkeiden myynnin salliminen päivittäistavaramyymälöissä lieventäisi tätä ongelmaa. Kuluttajien lääkkeiden saatavuus paranisi ja hyvin todennäköisesti valikoimissa olevien itsehoitolääkkeiden hinnat laskisivat tehostuneen kilpailun myötä.

On lisäksi otettava huomioon, että itsehoitovalmisteiden myynnin laajentaminen ei merkitse niiden myynnin ja neuvonnan lakkaamista apteekeissa, vaan antaisi kuluttajalle uuden vaihtoehdon.

Edellä mainitun perusteella Kilpailuvirasto toteaa, että itsehoitolääkkeiden jakelua voitaisiin huomattavasti laajentaa päivittäistavarakauppaan monien ulkomaisten esimerkkien mukaisesti. Tämä ei ole kuitenkaan riittävää; lääkkeiden hinnoittelun sääntely ja apteekkien perustamisoikeudet tulisi arvioida kokonaisvaltaisesti uudelleen. Virasto pitää ilmeisenä, että lääkkeiden hinnoittelun ja jakelun sääntelyjärjestelmä voitaisiin jatkossa kokonaisuudessaan uudistaa yleistä hyvinvointia vahvistavalla tavalla ja terveydenhoitopolitiikan tavoitteista tinkimättä[2]. Näin myös kuluttajat hyötyisivät lääkkeiden saatavuuden paranemisesta ja hintojen laskusta, ja elinkeinonharjoittamisen edellytykset lääkkeitten tuotannossa ja jakelussa paranisivat.

Miedot alkoholijuomat

Selonteossa todetaan, että vuonna 2004 toteutuneen alkoholijuomaveron alennuksen sekä EU:n matkustajatuonnin vapauttamisen jälkeen alkoholin kulutus on merkittävästi noussut ja alkoholipolitiikka on määrätynlaisessa muutosvaiheessa. Kun kuva on selkiytynyt ja jos alkoholipolitiikassa mahdollisesti tehdään uusia linjauksia vähittäismyyntiä koskevaan lainsäädäntöön, tulisi mahdolliset tarkistukset tehdä selonteon mukaan ensisijaisesti kansanterveydellisistä lähtökohdista.

Mietinnössä on tuotu esiin se, että taloudelliselta kannalta tarkasteltuna vähittäismyyntimonopolin purkamisella olisi alkoholin kohdalla saman suuntaiset vaikutukset kuin muidenkin monopolien kohdalla. Monopolin purkaminen laskisi yleistä hintatasoa sekä parantaisi tuotteiden saatavuutta.

Nykyisen kaltaiseen alkoholilainsäädäntöön liittyy kilpailua vääristävä vaikutus. Alkoholin saatavuudella ja Alkon myymälöiden sijainnilla on huomattava vaikutus ihmisten päivittäistavarakaupan valintapäätöksissä. Alkon myymälän sijoittamispäätös vaikuttaa suoraan päivittäistavarakaupan kilpailutilanteeseen. Tehdyn tutkimuksen mukaan Alkon välittömässä läheisyydessä olevien päivittäistavaramyymälöiden myynti kasvoi keskimäärin 8,1 prosenttia enemmän ja vaikutuspiirissä olevien myymälöiden 5,5 prosenttia enemmän kuin yleinen valtakunnallinen myynnin kehitys. Mietojen alkoholijuomien vähittäismyynnin vapauttaminen poistaisi osaltaan tämän kaltaisen kilpailuongelman.

Kilpailuvirasto toteaa, että koska alkoholijuomat ovat laillisesti myytäviä elintarvikkeita, niiden jakelua koskevassa päätöksenteossa tulisi ottaa huomioon myös elinkeino- ja kilpailupoliittiset näkökohdat.


[1] Suomen Apteekkariliiton ja eräiden helsinkiläisten apteekkien menettely Helsingin kaupungin lääke- ja hoitotarvikeostoista järjestämässä tarjouskilpailussa, dnro 26/61/99, Kilpailuviraston päätös 10.11.2000.

Lääkemarkkinoiden kilpailua rajoittavat alennusjärjestelmät, dnro 201/61/05, Kilpailuviraston päätös 20.3.2006.

[2] Myös lääketieteen asiantuntijat ovat esittäneet julkisuudessa puheenvuoroja, joissa on tuotu esiin tarve siirtyä myös lääkkeiden jakelussa markkinaehtoisempaan suuntaan yhtenä keinona hillitä lääkekustannuksia. HS 26.4.2006, tutkimusprofessori Timo Klaukka, professori Juhana E. Idänpään-Heikkilä, Lääkekustannusten hallintaan monenlaisia keinoja. "Apteekkien tulisi voida kilpailla keskenään myös lääkkeiden hintatasolla, minkä ne voisivat määritellä suhteessa kaikille vahvistettuun hintatasoon. Kokemuksia apteekkien perustamisen helpottamisesta tulisi kerätä muun muassa Norjasta ja Tanskasta. Syrjäseutujen lääkehuolto turvataan muun muassa perustamalla lääkekaappeja ja jakamalla aloituspakkauksia terveyskeskuksista. Turvallisia itsehoitolääkkeitä voitaisiin ostaa pieninä pakkauksina muualtakin kuin apteekeista."


Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV