Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 19.12.2006
Dnro 1003/72/2006
Kilpailuvirasto toteaa otsikossa mainitun työryhmän ehdotuksesta lausuntonaan seuraavan.
Liikenne- ja viestintäministeriö hyväksyi vuoden 2005 lopulla rautatiepolitiikan linjaukset lähivuosiksi. Niitä valmisteltaessa Kilpailuvirasto piti ministeriölle 18.8.2005 antamassaan lausunnossa kilpailun kannalta ongelmallisena, että tuolloin oli aiemmista esityksistä poiketen päädytty siihen, että valtaosaa liikenteenohjauspalveluista ja VR Koulutuskeskusta ei erotetakaan VR-Yhtymästä. Lausunnossaan virasto korosti liikenteenohjauksen ja koulutuksen tasapuolisuuden ja läpinäkyvyyden turvaamisen tärkeyttä ja katsoi, että nämä tavoitteet saavutetaan parhaiten ko. palvelujen mahdollisimman selkeällä eriyttämisellä. Jos nämä tehtävät jäävät edelleen VR-Yhtymän hoidettaviksi, ne tuli viraston mielestä organisoida yhtymän sisällä muusta liiketoiminnasta erillisiksi ja itsenäisiksi palvelutehtäviksi. Lisäksi virasto totesi, että tarjottavien palvelujen laatu ja saatavuus on säännöstettävä ja järjestettävä asianmukainen viranomaisvalvonta niiden kohtuullisuuden ja tasapuolisuuden takaamiseksi.
Kilpailuvirasto toteaa, että nyt valmistunut työryhmän ehdotus täyttää edellä mainitussa lausunnossa asetetut vähimmäisvaatimukset. Ehdotuksen mukaan liikenteenohjaus organisoitaisiin uudelleen VR-konsernin sisällä siten, että liikenteenohjaustoiminnosta muodostettaisiin uusi osakeyhtiö VR-Yhtymän alaisuuteen. Uuden liikenteenohjausosakeyhtiön yhtiöjärjestyksellä turvattaisiin rautatieyritysten tasapuolinen kohtelu ja liikenteenohjausta koskevien asioiden käsittelyn riippumattomuus. Lisäksi yhtiön hallitus muodostettaisiin sellaiseksi, että se tukisi läpinäkyvyyttä. Kilpailuvirasto kannattaa uudistuksen mahdollisimman nopeaa toteuttamista.
Kilpailuvirasto kannattaa myös työryhmän ehdotusta, että ratkaisun riittävyyttä seurataan ja tarpeen vaatiessa jatketaan eriyttämistä. Seurannassa ja rautatieliikennelain valvonnassa tulee ottaa huomioon, että tasapuolisuus- ja läpinäkyvyysvelvoittein suojataan paitsi mahdollisesti tulevia uusia rautatieliikenteen harjoittajia myös kilpailulle jo avattuihin radanpidon töihin osallistua yrityksiä.