Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2006/8.2.2006-paakaupunkiseudun-tyossakayntialueen-lahijunaliikenteen-julkisen-rahoituksen-uudistaminen/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2006

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueen lähijunaliikenteen julkisen rahoituksen uudistaminen

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 8.2.2006

Dnro 15/72/2006

Kilpailuvirasto toteaa otsikkoasiaa käsittelevästä työryhmän mietinnöstä lausuntonaan seuraavan.

Mietinnössään työryhmä on hahmotellut pääkaupunkiseudulle ulottuvan lähiliikenteen järjestämiseksi neljä vaihtoehtoista suunnittelu- ja rahoitusmallia, joiden toimintakelpoisuuteen pyydetään ottamaan kantaa:

1. Nykyisten liikenteen järjestämis- ja rahoitusperiaatteiden jatkaminen

YTV ostaa YTV-alueen sisäisen lähiliikenteen bruttoperiaatteella ja liikenne- ja viestintäministeriö YTV-alueen ulkopuolisen lähiliikenteen nettopariaatteella. YTV määrittää oman alueensa liikenteen palvelutason ja VR Osakeyhtiö YTV-alueen ulkopuolisen lähiliikenteen palvelutason. Radanvarsikunnat ja muut kehyskunnat eivät voi nykylainsäädännön perusteella rahoittaa suoraan henkilöjunaliikennettä muutoin kuin sopimalla asiasta LVM:n kanssa.

2. Valtiosihteerityöryhmän ehdottama rahoitusmalli

YTV-alueen liikenne hoidetaan nykymallilla, mutta YTV-alueen ulkopuolisessa lähiliikenteessä VR Osakeyhtiö määrittäisi palvelutason. LVM sekä radanvarren kunnat alentaisivat lippujen hintoja, ja tähän tarvittavan tuen määrä olisi niiden päätettävissä.

3. Tavoitetasomalli

Yksi viranomainen määrittäisi koko lähiliikenteen palvelutason ja hankkisi sen bruttoperiaatteella ottamalla huomioon LVM:n ja kuntien palvelutasotavoitteet. LVM ja radanvarsikunnat voisivat osallistua liikenteen rahoitukseen, ja tuet saisi palveluiden hankkija.

4. Laajennetun YTV:n malli

YTV ja sen jäsenkunnat määrittäisivät koko lähiliikenteen palvelutason ja hankkisivat sen ottamalla huomioon LVM:n palvelutasotavoitteet. Laajennettu YTV hankkisi myös koko alueen joukkoliikenteen. LVM:ltä ja laajennetun YTV:n jäsenkunnilta saatava julkinen rahoitus kohdentuisi sekä liikenteen järjestämiseen että lippujen hintoihin.

Työryhmä itse on päätynyt arvioinnissaan siihen, että tavoitetasomalli ja laajennetun YTV:n malli ovat yhteiskunnan kokonaistavoitteiden saavuttamisen kannalta tarkoituksenmukaisimmat. Kilpailuvirasto yhtyy tähän arvioon ja katsoo, että sen pohjalta on parhaimmat mahdollisuudet edetä myös pitkän aikavälin näkökulmasta toimivimpaan ratkaisuun.

Kilpailuvirasto viittaa liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemiin ja 22.11.2005 päättämiin rautatiepolitiikan linjauksiin, joissa pidetään todennäköisenä, että kilpailun avaaminen tai kilpailuttaminen laajenee yhteisölainsäädännössä koskemaan myös rautateiden henkilöliikennettä viimeistään ensi vuosikymmenellä. Siihen valmistauduttaessa on syytä ottaa huomioon, että tarkastelluista vaihtoehdoista vain tavoitemalli ja laajennetun YTV:n malli täyttävät odotettavissa olevan EY:n palvelusopimusasetuksen ja sen mukanaan tuoman kilpailun avoimuuden, läpinäkyvyyden ja syrjimättömyyden vaatimukset. Nykyistä liikenteen järjestämistapaa pitäisi mahdollisimman pikaisesti muuttaa ainakin siltä osin, että ostetun lähiliikenteen tarpeen ja palvelutason määrittäminen siirrettäisiin palvelun tuottavalta VR Osakeyhtiöltä palvelua organisoiville ja rahoittaville valtion ja kuntien viranomaisille.


Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 15.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV