Kilpailuviraston aloite 10.1.2011
Dnro 6/14.00.20/2011
Hankkeen kuvaus
Kansaneläkelaitos (Kela) ja Suomen Taksiliitto ry (Taksiliitto) ovat aloittaneet hankkeen, jonka tarkoituksena on ottaa käyttöön sähköinen suorakorvausjärjestelmä Kelan korvaamien taksimatkojen osalta. Kela korvaa vuodessa noin 2,7 miljoonaa taksimatkaa, joiden kustannukset ovat noin 138 miljoonaa euroa. Sähköisellä järjestelmällä on tarkoitus korvata tällä hetkellä yhteensä 9000 autoilijalla käytössä oleva valtakirjamenettely.
Kela-matkojen sähköinen korvaaminen on tarkoitus järjestää siten, että Kelan korvaamien taksikyytien tilaus keskitetään kussakin sairaanhoitopiirissä yhteen taksien tilausvälityskeskukseen. Se välittää asiakkaiden tilaamat matkat järjestelmään kuuluville taksiautoilijoille, joilta matkojen maksutiedot siirtyvät sähköisesti tilausvälityskeskuksen[1] kautta Kelalle. Kela käsittelee korvaushakemukset ja tilittää korvaukset tilausvälityskeskukselle, joka välittää ne edelleen taksiautoilijoille. Aikaisemman, valtakirjoihin perustuneen suorakorvausjärjestelmän tavoin asiakas maksaa matkansa yhteydessä ainoastaan omavastuuosuuden (9,25 €). Järjestelmän pilottikokeilu on aloitettu Keski-Suomessa kevään 2010 aikana ja se on tarkoitus ottaa käyttöön asteittain koko maassa vuoteen 2013 mennessä.
Kilpailuvirastolle osoitetut toimenpidepyynnöt
Kilpailuvirasto on saanut useita yhteydenottoja muun muassa Linja-autoliitolta sekä yksittäisiltä taksiyrittäjiltä, jotka ovat tuoneet esille järjestelmään liittyviä epäkohtia. Toimenpidepyynnöt ovat koskeneet erityisesti ajojen jakamista autoilijoille, vakiotaksikäytäntöä, tilausvälityskeskuksen valintaa ja sen perimiä maksuja sekä järjestelmän rajaamista ainoastaan takseihin.
Sähköisen suorakorvausjärjestelmän edut
Kilpailuviraston näkemyksen mukaan tietotekniikan sekä olemassa olevien välitys- ja maksujärjestelmien hyödyntäminen on yleisesti ottaen kannatettavaa. Siirtymisellä sähköiseen suorakorvausjärjestelmään myös Kelan korvaamien taksimatkojen osalta saadaan aikaan ilmeisiä hyötyjä. Uuden järjestelmän avulla taksien käyttöä voidaan tehostaa muun muassa matkoja yhdistelemällä. Myös matkojen korvaamisesta tulee luotettavampaa. Lisäksi uusi järjestelmä vähentää olennaisesti paperityön määrää sekä taksiautoilijoilta että myös Kelan korvauskäsittelijöiltä. Järjestelmällä tullaan Kelan arvion mukaan saavuttamaan huomattavia hallinnollisia säästöjä muun muassa siten, että sen myötä päästään eroon vuosittain yli kymmenestä miljoonasta kuitista tai lomakkeesta.
Taksialan sääntely ja julkisen sektorin kustantamat matkat
Taksiala on yksi voimakkaimmin säännellyistä aloista Suomessa. Tästä huolimatta alan yrittäjiltä tulee jatkuvasti epätasapuolisia kilpailuolosuhteita koskevia toimenpidepyyntöjä ja yhteydenottoja Kilpailuvirastoon. Taksisääntelyn ytimenä on tarveharkintainen toimilupajärjestelmä, jonka ohella taksialaan kohdistuu hintojen, laadun ja ajamisen sääntelyä. Kansainvälisissä vertailuissa taksien määrän rajoittamisen on todettu johtavan niiden alitarjontaan, joka puolestaan nostaa taksihintoja sekä taksiluvan arvoa. Määräsääntelyn vähentämisestä tai poistamisesta on sen sijaan saatu positiivisia kokemuksia. Määräsääntelyä vähentäneissä tai sen poistaneissa maissa taksien saatavuus on parantunut, odotusajat lyhentyneet, kuluttajien tyytyväisyys noussut ja hinnat laskeneet.
Voimakkaan sääntelyn ohella taksiyhtiöiden perustamat tilausvälityskeskukset ovat usein saavuttaneet sellaisen aseman, jossa niillä on mahdollisuus muun muassa erilaisten sopimusehtojen, maksujen ja ajovälityksen avulla rajoittaa entisestään vaikeaa alalle pääsyä. Uusi sähköinen suorakorvausjärjestelmä tukee taksialan suurinta toimijaa kunkin sairaanhoitopiirin alueella ja siten eliminoi alan muiden yrittäjien mahdollisuuden kilpailla tarjoamiensa palveluiden laadulla. Näistä syistä hankkeet, joissa merkittävä osa päivittäin ajettavista taksimatkoista keskitetään kunkin sairaanhoitopiirin alueella yhteen tilausvälityskeskukseen, eivät ole Kilpailuviraston näkemyksen mukaan suotavia alan kilpailun kannalta.
Julkisen sektorin maksamien matkojen osuus muodostaa liki kolmanneksen taksialan kokonaisliikevaihdosta, joten kyseiset matkat ovat tärkeä tulolähde alan yrittäjille. Vastaavasti nämä matkat muodostavat merkittävän kustannuserän julkiselle sektorille, muun muassa Kelalle ja kunnille. Julkisen vallan toimijoiden tulisi suhtautua yrityksiin tasapuolisesti siten, ettei mitään yksitäistä toimialaa tai toimijaa tueta perusteettomasti. Tätä tavoitetta pyritään toteuttamaan muun muassa valtiontukia sekä julkisia hankintoja koskevan lainsäädännön avulla. Julkisen sektorin kustantamia matkoja varten kehitettävien sähköisten järjestelmien tulisi olla avoimia ja tasapuolisia kaikille päteville palveluntarjoajille eikä siis rajoittua ainoastaan yhdelle toimialalle.
Kilpailuviraston aloite
Kilpailuvirasto tekee kilpailuvalvonnan ohella aloitteita kilpailun edistämiseksi ja kilpailua rajoittavien säännösten ja määräysten purkamiseksi.[2] Tässä tarkoituksessa Kilpailuvirasto pyytää liikenne- ja viestintäministeriötä sekä Kansaneläkelaitosta ottamaan huomioon seuraavat tasapuolisia kilpailuedellytyksiä puoltavat näkökohdat Kelan sähköisen suorakorvausjärjestelmän toimenpanossa ja kehittämisessä.
Kilpailuviraston näkemyksen mukaan Kelan suorakorvausjärjestelmän tilauksista ja maksuista huolehtiva palveluntuottaja tulisi valita läpinäkyvällä ja tasapuolisella menettelyllä. Viraston tietojen mukaan on mahdollista, että sovellettavaksi voisi tulla julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö.
Lisäksi valitun palveluntuottajan ja muiden kunkin sairaanhoitopiirin alueella toimivien tilausvälityskeskusten välisten rajapintojen tulisi olla avoimia. Valittavalta palveluntuottajalta tulisi siis vaatia, että muillakin tilausvälityskeskuksilla sekä niiden autoilija- ja kuluttaja-asiakkailla on tasapuoliset mahdollisuudet toimia sähköisessä suorakorvausjärjestelmässä. Järjestelmään kuuluvien tilausvälityskeskusten perimien maksujen, ajojen välityksen, sopimusehtojen sekä muiden toimintatapojen tulee olla kohtuullisia ja tasapuolisia kaikkiin alueen taksiautoilijoihin nähden.
Henkilökuljetusalan kilpailun edistämisen kannalta Kilpailuvirasto pitää tärkeänä, että eri liikennemuotojen välistä yhteistyötä ja yhteentoimivuutta pyritään lisäämään. Virasto esittää myös, että eri liikennemuotojen välillä olevia lainsäädännöstä tai muusta sääntelystä johtuvia perusteettomia eroja tulisi lieventää. Tällainen perusteeton ero on muun muassa joukkoliikenneajoneuvoja koskeva taksamittarikielto.
[1] Tai vaihtoehtoisesti taksialan maksuliikennekeskuksen kautta.
[2] Laki Kilpailuvirastosta (711/1988) 2 §.