Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2011
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2011/12.12.2011/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2011

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Asetusluonnos metsäkeskuksen julkisen palvelun yksikön suoritteiden maksullisuudesta

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto maa- ja metsätalousministeriölle 12.12.2011

Dnro 975/14.00.20/201

Kilpailuvirasto viittaa samassa asiayhteydessä aikaisemmin lausumaansa (506/14.00.20/2009, 8.6.2009) ja toteaa seuraavan.

Luonnoksen mukaan metsäkeskuksen julkisen palvelun yksikön suoritteiden maksullisuuden määräytymisen osalta noudatetaan, mitä maksuperustelaissa (150/1992) säädetään. Maksuperustelaissa suoritteet jaetaan niiden suuruuden määräämisen osalta julkisoikeudellisiin suoritteisiin ja muihin suoritteisiin. Luonnoksessa taas metsäkeskuksen julkisoikeudelliset suoritteet on jaoteltu maksuttomiin, kiinteämaksuisiin ja omakustannusarvon mukaisiin suoritteisiin. Mainittujen metsäkeskuksen julkisoikeudellisten suoritteiden maksullisuuden osalta Kilpailuvirasto katsoo, ettei luonnos anna aihetta yksityiskohtaisempiin huomautuksiin.

Varsinaisista julkisoikeudellisista suoritteista luonnoksessa on kuitenkin erotettu maksuperustelain tarkoittamalla tavalla muut suoritteet. Perustelumuistion mukaan asetuksen 5 §:n 1 momentin 1 kohdassa määriteltäisiin muiksi suoritteiksi tilaukseen tai muuhun toimeksiantoon perustuvat metsäkeskuksen edistämistoiminnan tietyt suoritteet. Tässä tarkoitettuja suoritteita olisivat edistämistoiminnan toteuttama neuvonta, koulutus ja tiedotus sekä asiantuntija-apu sekä julkaisut ja selvitykset. Tähän ryhmään kuuluisi esimerkiksi asiantuntija-apuna annettava energiapuun korjuujäljen tarkistaminen maanomistajan toimeksiantoon perustuen. Muita suoritteita olisivat lisäksi momentin 2 kohdassa tarkoitettu osallistumisilmoittautumista edellyttävien kurssien ja koulutusten järjestäminen. Metsäkeskuksen muita suoritteita olisivat myös metsäkeskuksen järjestämät metsänhoitoyhdistyksistä annetun lain (534/1998) 10 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetut tutkinnot ja näyttökokeet sekä luonnonhoidon tuntemusta osoittavat luonnonhoitotutkinnot.

Perustelumuistion mukaan maksuperustelain muutossäännösten esitöiden (HE 203/1998) perusteella muut maksulliset suoritteet kuin julkisoikeudelliset suoritteet on maksuperustelain 7 §:n mukaan hinnoiteltava liiketaloudellisin perustein. Liiketaloudellisin perustein tapahtuva hinnoittelu perustuu toiminnan kannattavuuteen. Muistion mukaan esitöissä muiden suoritteiden hinnoittelun selkeyttämiseksi ehdotettiin kuitenkin, että myös muiden suoritteiden hinnoittelu voisi liiketaloudellisen hinnoittelun asemesta perustua suoritteen tuottamisesta valtiolle aiheutuvien kokonaiskustannusten määrään eli suoritteen omakustannusarvoon. Suorite voi olla luonteeltaan sellainen, ettei erityisen voittolisän perimistä voida pitää perusteltuna. Metsäkeskuksen toimintaa rahoitetaan pääsääntöisesti valtionavulla eikä taloudellinen voitto ole metsäkeskuksen toiminnassa toiminnan tavoitteena eikä siihen siten sovellu liiketaloudellinen hinnoittelu. Tämän vuoksi esitettävän asetuksen lähtökohtana on muistion mukaan metsäkeskuksen muiden suoritteiden hinnoittelu niiden omakustannusarvon perusteella.

Tältä osin Kilpailuvirasto pitää ilmeisen tarpeellisena seurata riittävän usein ja huolellisesti esitetyn sääntelyn taloudellisia vaikutuksia ottaen huomioon ne markkinoiden avaamiseen ja yksityisen palvelutarjonnan edistämiseen liittyvät tavoitteet, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet uuden metsäkeskuslain (418/2011) säätämiseen ylipäätään. Toisin sanoen myös viraston aikaisemmissa lausunnoissa tarkoitetulla tavalla mainittujen metsäkeskuksen muiden suoritteiden voidaan katsoa pääosin kohdistuvan toimintoihin, joissa ei toistaiseksi ole ollut kilpailevaa tarjontaa. Jos uuden metsäkeskuslain tavoitteet toteutuvat, markkinoille tulee kuitenkin myös täydentävää yksityistä tarjontaa, jonka näkökulmasta ainakin tietyt toistaiseksi yleisen metsätalouden edistämisen piiriin luetut toiminnot saattavat olla kiinnostavia ainakin osana laajempaa muuta palvelutarjontaa. Tästä näkökulmasta metsäkeskuksen muiden suoritteiden omakustannusarvoon perustuva hinnoittelu saattaa osaltaan vaikeuttaa alalle pääsyä tai luoda kilpailuneutraliteettiongelmia.


Päivitetty 10.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 10.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV