Kilpailuviraston lausunto maa- ja metsätalousministeriölle 16.6.2011
Dnro 430/14.00.20/2011
Maa- ja metsätalousministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa asetuksesta Suomen metsäkeskuksen julkisen palvelun yksikön toiminnan järjestämiseksi. Asetus perustuu lakiin Suomen metsäkeskuksesta ja se sisältää Suomen metsäkeskukseen liittyviä täsmentäviä hallinnollisia ja osin informatiivisia asiakokonaisuuksia organisaatio- ja johtamisrakenteista. Luonnos liittyy myös laajempaan maa- ja metsätalousministeriön asettamaan metsätalouden edistämisorganisaatioiden kehittämishankkeeseen, johon Kilpailuvirasto on osallistunut kilpailutyöryhmän jäsenenä. Aikaisemmin lausumaansa viitaten (Dno 217/14.00.20/2011 ja Dno 1272/14.00.20/2010) Kilpailuvirasto toteaa seuraavan.
Laki Suomen metsäkeskuksesta tulee voimaan 1.1.2012, jolloin 13 alueellista metsäkeskusta fuusioituu yhdeksi valtakunnalliseksi metsäkeskukseksi. Uudessa metsäkeskuksessa toimivat julkisen palvelun yksikkö ja eriytetyn liiketoiminnan liiketoimintayksikkö. Julkisen palvelun yksikkö muodostuu keskusyksiköstä sekä alueyksiköistä, ja yksiköillä on yhteinen johtokunta. Uudistuksen taustalla on tavoite selkeyttää toimintaa ja edistää kilpailuneutraliteetin toteutumista eriyttämällä liiketoiminta julkisista hallintotehtävistä. Nyt kyseessä olevassa luonnoksessa päähuomio on kiinnitetty johtokunnan kokoonpanon ja toiminnan erillisyyteen, kirjanpidon eriyttämiseen, julkisen palvelun yksikön tehtävien tarkempaan järjestämiseen sekä hankintojen tekemiseen.
Kilpailuviraston näkökulmasta keskeisimmän asiakokonaisuuden muodostaa julkisen palvelun yksikön ja liiketoimintayksikön toimintojen eriyttämiseen liittyvät säännökset, joita voidaan pitää ilmeisen tarpeellisina kilpailuneutraliteetin turvaamiseksi metsätalouden edistämispalveluiden tarjonnassa. Asetuksen tarkoituksena on täsmentää erityisesti johtokunnan työskentelyä ja kokoonpanoa julkisen palvelun yksikön ja liiketoimintayksikön osalta siten, että metsäkeskuksen liiketoiminnan eriyttäminen saataisiin näkyisi metsäkeskuksessa myös johtokuntatyöskentelyssä. Tämä toteutetaan niin, että yhdeksänjäseniseen johtokuntaan valittaisiin jatkossa kaksi metsäkeskuksen toimihenkilöä, joista toinen on läsnä julkisia hallintotehtäviä sisältäviä asioita käsiteltäessä ja toinen on läsnä liiketoimintayksikköä koskevia asioita käsiteltäessä. Edellytyksenä on lisäksi, että valittavien henkilöiden ei tule olla strategisessa tai operatiivisessa suhteessa liiketoimintayksikön harjoittaman liiketoiminnan kanssa kilpailevan yhteisön tai muun organisaation kanssa. Kaikkiaan johtokunnassa olisi edustettuna valtio, metsänomistajat, yritystoiminnan ja kehittämistoiminnan edustus sekä metsäkeskuksen henkilöstö.
Johtokunnan asettamiseen, kokoonpanoon ja tehtävien hoidon tarkempaan järjestämiseen esitetyt muutokset ovat lähtökohtaisesti kannattavia, mutta jäävät Kilpailuviraston näkemyksen mukaan väliaikaisiksi siirtymäajan muutoksiksi. Kuten asetusluonnoksessakin todetaan, esitetty kokoonpano ei ole parhaiten toimiva ja vaarana on johtokunnan tehtävien eriyttämisen jääminen keinotekoiseksi. Ongelmana olisi tällöin se, että metsäkeskuksessa on jatkossakin yksi johtokunta, joka käsittelee sekä julkisen palvelun yksikön että liiketoimintayksikön asiat. Kilpailuvirasto pitää tärkeänä muun muassa tämän ongelman korjaamista jatkossa. Muutoinkin esitetyn sääntelyn käytännön vaikutuksia on seurattava riittävän yksityiskohtaisesti tarpeellisten täsmennysten ja korjausten tekemiseksi.