Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2011
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/aloitteet-lausunnot-ja-kannanotot/kilpailuvirasto/2011/21.7.2011-hallituks-esitys-puolustusvoimien-ravitsemispalvelujen-yhtioittamisesta/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
  • Kilpailuvirasto
  • 2011

Aloitteet, lausunnot ja kannanotot

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämisestä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
Kilpailuviraston lausunto puolustusministeriölle 21.7.2011

Dnro 500/14.00.20/2011

Puolustusministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa laista puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämisestä. Lailla valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan puolustusvoimien hallinnassa olevaa, ravitsemispalvelujen tuottamiseen liittyvää omaisuutta ja toimintaa perustettavalle osakeyhtiölle. Ravitsemuspalvelujen tehtävissä olevat työ- ja virkasuhteessa olevat henkilöt siirtyisivät osakeyhtiön palvelukseen työsopimussuhteeseen. Perustettavan osakeyhtiön päätoimialaksi tulisivat ravitsemispalvelut ja yhtiö olisi täysin Suomen valtion omistama sidosyksikkö. Perustettavalla osakeyhtiölle tulisi nykyistä vastaavat poikkeusolojen tuottamis-, suunnittelu-, kehittämis- ja ylläpitotoimintoja koskeva velvoite.

Perustettavalla yhtiöllä olisi neljän vuoden suoja-ajalla yksinoikeus puolustusvoimien ravitsemispalvelujen tuottamiseen. Tämän suoja-ajan päätyttyä alkaisi kahden vuoden siirtymäaika, jonka aikana perustettavan yhtiön palveluiden käyttäjänä olisi pääasiassa asiakkuuteen sitoutunut puolustusvoimat. Siirtymäajalla perustettava osakeyhtiö ryhtyisi avaamaan toimintaansa myös kilpailulle tarjoamalla catering-palveluitaan muille valtion virastoille, kunnille ja mahdollisesti myös muille tahoille. Suoja- ja siirtymäajan jälkeen puolustusvoimat solmisi asiakassuhteensa yhtiöön vapaaehtoisesti, ja asiakkuus perustuisi asiakaskohtaiseen sopimukseen. Kuuden vuoden päätyttyä perustettava osakeyhtiö pyrkisi toimimaan täysin markkinaehtoisesti niin, että yhtiö olisi sopeutettavissa osaksi normaalia catering-toimialaa.

Esityksessä on pyritty tasapainoilemaan yksinoikeussopimuksen, varautumista ja huoltovarmuutta koskevien velvoitteiden sekä markkinaehtoisen toiminnan välillä. Perustettavan osakeyhtiön siirtymäaikana pyritään toimimaan markkinaehtoisesti tarjoamalla palveluita muille valtion virastoille ja kunnille, mutta kuitenkin ilman markkinaehtoisen toiminnan riskejä. Kilpailuvirasto katsoo, että keskeisimmän ongelman kilpailuneutraliteetin toteutumisen näkökulmasta muodostaa pitkähkön suoja-ajan jälkeinen kahden vuoden siirtymäaika, jolloin puolustusvoimien ravitsemuspalvelutoiminnalla on edelleen tosiasiallisesti yksinoikeussopimuksen luonteinen oikeus armeijan ruokahuollon toteuttamisessa siitä huolimatta, että toimintaa suunnataan samanaikaisesti myös muille markkinoille. Esityksessä osakeyhtiömuoto mahdollistaa toiminnallisten riskien tehokkaamman rajaamisen ja hallinnan. Yksinoikeussopimus turvaa myös vakaan asiakaskunnan, jolloin perustettavan osakeyhtiön toiminta ei sisällä saman-kaltaisia riskejä kuin muilla aloilla toimivilla yrityksillä. Kilpailuvirasto huomauttaa, että kilpailuneutraliteetin toteutumisen näkökulmasta viranomaisten ei tulisi asettaa markkinoilla toimivia omia organisaatioitaan edullisempaan asemaan suhteessa muihin markkinoilla toimiviin osapuolisiin.

Esityksen mukaan tavoitteena on, että puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämisellä ei vääristettäisi kilpailua ravitsemispalvelujen yleisillä markkinoilla. Perustettavan yhtiön mahdollisuuksia kilpailla tultaisiin rajoittamaan niin pitkään kuin sillä on ilman avointa kilpailuttamista aikaansaatu yksinoikeusasema puolustusvoimien ravitsemispalvelujen tuottajana. Varsinaisia konkreettisia ehdotuksia luonnos ei kuitenkaan sisällä.

Kilpailuvirasto pitää tärkeänä, että tähän näkökohtaan kiinnitetään riittävästi huomiota myös käytännössä. Kilpailuvirasto pitää myös sitä tärkeänä, että perustettava yhtiö ei saa omaisuuden aliarvostamisen ja taseen rakenteen perusteella keinotekoista kilpailuetua muihin yksityisiin toimijoihin nähden. Lopuksi Kilpailuvirasto toteaa kuitenkin, että yleensä oikein toteutettu yhtiöittäminen lisää markkinoiden läpinäkyvyyttä ja sitä kautta parantaa markkinoiden toimivuutta.


Päivitetty 11.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 11.7.2014 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV