Kilpailuviraston lausunto puolustusministeriölle 21.7.2011
Dnro 500/14.00.20/2011
Puolustusministeriö on pyytänyt Kilpailuvirastolta lausuntoa laista puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämisestä. Lailla valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan puolustusvoimien hallinnassa olevaa, ravitsemispalvelujen tuottamiseen liittyvää omaisuutta ja toimintaa perustettavalle osakeyhtiölle. Ravitsemuspalvelujen tehtävissä olevat työ- ja virkasuhteessa olevat henkilöt siirtyisivät osakeyhtiön palvelukseen työsopimussuhteeseen. Perustettavan osakeyhtiön päätoimialaksi tulisivat ravitsemispalvelut ja yhtiö olisi täysin Suomen valtion omistama sidosyksikkö. Perustettavalla osakeyhtiölle tulisi nykyistä vastaavat poikkeusolojen tuottamis-, suunnittelu-, kehittämis- ja ylläpitotoimintoja koskeva velvoite.
Perustettavalla yhtiöllä olisi neljän vuoden suoja-ajalla yksinoikeus puolustusvoimien ravitsemispalvelujen tuottamiseen. Tämän suoja-ajan päätyttyä alkaisi kahden vuoden siirtymäaika, jonka aikana perustettavan yhtiön palveluiden käyttäjänä olisi pääasiassa asiakkuuteen sitoutunut puolustusvoimat. Siirtymäajalla perustettava osakeyhtiö ryhtyisi avaamaan toimintaansa myös kilpailulle tarjoamalla catering-palveluitaan muille valtion virastoille, kunnille ja mahdollisesti myös muille tahoille. Suoja- ja siirtymäajan jälkeen puolustusvoimat solmisi asiakassuhteensa yhtiöön vapaaehtoisesti, ja asiakkuus perustuisi asiakaskohtaiseen sopimukseen. Kuuden vuoden päätyttyä perustettava osakeyhtiö pyrkisi toimimaan täysin markkinaehtoisesti niin, että yhtiö olisi sopeutettavissa osaksi normaalia catering-toimialaa.
Esityksessä on pyritty tasapainoilemaan yksinoikeussopimuksen, varautumista ja huoltovarmuutta koskevien velvoitteiden sekä markkinaehtoisen toiminnan välillä. Perustettavan osakeyhtiön siirtymäaikana pyritään toimimaan markkinaehtoisesti tarjoamalla palveluita muille valtion virastoille ja kunnille, mutta kuitenkin ilman markkinaehtoisen toiminnan riskejä. Kilpailuvirasto katsoo, että keskeisimmän ongelman kilpailuneutraliteetin toteutumisen näkökulmasta muodostaa pitkähkön suoja-ajan jälkeinen kahden vuoden siirtymäaika, jolloin puolustusvoimien ravitsemuspalvelutoiminnalla on edelleen tosiasiallisesti yksinoikeussopimuksen luonteinen oikeus armeijan ruokahuollon toteuttamisessa siitä huolimatta, että toimintaa suunnataan samanaikaisesti myös muille markkinoille. Esityksessä osakeyhtiömuoto mahdollistaa toiminnallisten riskien tehokkaamman rajaamisen ja hallinnan. Yksinoikeussopimus turvaa myös vakaan asiakaskunnan, jolloin perustettavan osakeyhtiön toiminta ei sisällä saman-kaltaisia riskejä kuin muilla aloilla toimivilla yrityksillä. Kilpailuvirasto huomauttaa, että kilpailuneutraliteetin toteutumisen näkökulmasta viranomaisten ei tulisi asettaa markkinoilla toimivia omia organisaatioitaan edullisempaan asemaan suhteessa muihin markkinoilla toimiviin osapuolisiin.
Esityksen mukaan tavoitteena on, että puolustusvoimien ravitsemispalvelujen yhtiöittämisellä ei vääristettäisi kilpailua ravitsemispalvelujen yleisillä markkinoilla. Perustettavan yhtiön mahdollisuuksia kilpailla tultaisiin rajoittamaan niin pitkään kuin sillä on ilman avointa kilpailuttamista aikaansaatu yksinoikeusasema puolustusvoimien ravitsemispalvelujen tuottajana. Varsinaisia konkreettisia ehdotuksia luonnos ei kuitenkaan sisällä.
Kilpailuvirasto pitää tärkeänä, että tähän näkökohtaan kiinnitetään riittävästi huomiota myös käytännössä. Kilpailuvirasto pitää myös sitä tärkeänä, että perustettava yhtiö ei saa omaisuuden aliarvostamisen ja taseen rakenteen perusteella keinotekoista kilpailuetua muihin yksityisiin toimijoihin nähden. Lopuksi Kilpailuvirasto toteaa kuitenkin, että yleensä oikein toteutettu yhtiöittäminen lisää markkinoiden läpinäkyvyyttä ja sitä kautta parantaa markkinoiden toimivuutta.