Kilpailuviraston lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle 28.11.2011
Dnro 896/14.00.20/2011
Kilpailuvirasto kannattaa ja pitää erittäin tärkeänä periaatepäätösluonnokseen sisältyvää pyrkimystä siirtyä markkinaehtoiseen radiotaajuuksien allokointiin.
Luonnos on Kilpailuviraston näkemyksen mukaan myös yksityiskohdiltaan oikean suuntainen. Huutokauppamenetelmän käyttö radiotaajuuksia koskevien toimilupien myöntämisessä on kannatettavaa. Radiotaajuudet ovat tuotannontekijöitä, joita on rajallisesti saatavilla. Tästä syystä on tarpeen luoda taajuuksien käytölle vaihtoehtoiskustannus taajuuksien tehokkaan käytön varmistamiseksi. Parhaiten vaihtoehtoiskustannuksen luomiseen soveltuu nimenomaan markkinalähtöinen malli. Taajuuksien tehokkaan käytön varmistamisen lisäksi huutokauppaamisen etuihin kuuluvat myös markkinainformaation tehokas hyödyntäminen sekä lupaprosessin puolueettomuus, läpinäkyvyys ja selkeys. Lisäksi huutokauppa antaa hyvän mahdollisuuden uuden toimijan alalle tuloon. Kilpailuvirasto on aiemmissa lausunnoissaan ottanut toistuvasti kantaa huutokauppamallin ja markkinalähtöisen taajuushallintomallin puolesta.[1]
Markkinalähtöisen mallin toteuttamiseen liittyen Kilpailuvirasto korostaa seuraavia kolmea seikkaa: 1) taajuuksia koskevien toimilupien tulisi olla siirrettävissä, 2) toimilupien voimassaoloajan tulisi olla rajoittamaton ja 3) toimilupiin ei tulisi liittää ehtoja siitä, millaista teknologiaa toimiluvanhaltijan tulee käyttää. Nämä seikat ovat keskeisiä taajuuksien tehokkaan käytön varmistamiseksi.
800 MHz:n taajuusalueen arvioidaan olevan teknis-taloudellisesti erityisen houkutteleva taajuuskaista. Taajuusalueen käytöllä voi olla vaikutuksia kilpailuun paitsi mobiililaajakaistapalveluiden osalta myös laajemmin telesektorilla. Tämän vuoksi on erityisen tärkeää, että kyseisen taajuusalueen toimiluvat myönnetään markkinalähtöistä mallia hyödyntäen.
Mobiililaajakaistan laajan saatavuuden ja nopean käyttöönoton varmistamiseksi myönnettäviin toimilupiin asetetaan periaatepäätösluonnoksen mukaan velvoite saavuttaa kolmessa vuodessa verkolle tietty väestöllinen kattavuus. Kilpailuvirasto tuo esille, että mikäli käyttäjän näkökulmasta vastaava palvelu pystytään toteuttamaan useammalla eri tavalla, voi peittovaatimuksen liittäminen tiettyyn verkkoon tai tekniikkaan johtaa siihen, että toimiluvanhaltijan investoinnit jakautuvat palvelun tuottamisen näkökulmasta epätarkoituksenmukaisella tavalla.
Luonnokseen sisältyy varovainen kirjaus huutokauppamenetelmän käytön mahdollistamisesta jatkossa myös yleisemmin. Ottaen huomioon markkinalähtöisen mallin moninaiset edut olisi taajuuspoliittiseen periaatepäätökseen perusteltua kirjata vahvemmin tavoite taajuushallinnon kehittämisestä markkinalähtöiseen, entistä joustavampaan ja markkinoiden pitkän aikavälin dynaamisen kehityksen mahdollistavaan suuntaan. Radiotaajuuksia koskevien toimilupien myöntämisessä olisi perusteltua jatkossa soveltaa laajasti huutokauppamallia.
Luonnoksen mukaan tietoyhteiskuntakaaren valmistelun yhteydessä tullaan harkitsemaan taajuuksien markkina-arvoa heijastavan taajuusmaksun käyttöönottoa sellaisilla taajuusalueilla, joihin huutokauppamenettelyä ei sovellettaisi. Kilpailuvirasto kannattaa tällaisen maksun käyttöönottoa. Kilpailuvirasto kuitenkin pitää huutokauppaa parempana vaihtoehtona jaettaessa toimilupia taajuusalueille, joilla on merkittävää taloudellista arvoa. Taajuuden arvoon perustuvien hallinnollisten maksujen mallissa viranomainen joutuu arvioimaan taajuuden vaihtoehtoiskustannusta erilaisten teoreettisten mallien avulla ja tällöin viranomainen todennäköisesti joutuu tekemään päätöksensä huomattavasti puutteellisemman informaation varassa verrattuna markkinatoimijoihin. Vaarana on, että markkina-arvoa vastaamaton maksu johtaa markkinoiden vääristytnlseen.
Periaatepäätösluonnoksessa ei linjata sitä, mikä olisi 800 MHz:n taajuusalueen toimilupien ajallinen kesto. Siitä päätettäessä tulisi tarkoin harkita, onko toimilupakauden ajallinen rajoittaminen perusteltua markkinalähtöisessä taajuushallintomallissa, koska rajallinen toimilupakausi lisää riskiä siitä, että taajuuksien tehokas käyttö heikkenee varsinkin toimilupakauden lähetessä loppuaan.
Luonnoksesta ei käy selvästi ilmi, olisivatko oikeudet taajuuksien käyttöön Sllrrettävissä edelleen. Kuten Kilpailuvirasto on toistuvasti aiemmin todennut, tulisi taajuuksien tehokkaan käytön varmistamiseksi käyttö oikeuksien olla sllrrettävissä edelleen.
Hyvän sääntelyn näkökulmasta on tärkeää, että kaikki sääntelylIe asetetut tavoitteet tuodaan valmistelussa esille. Tästä näkökulmasta on hyvä, että periaatepäätösluonnoksessa on selkeästi tuotu julki myös huutokaupalla nähtävä fiskaalinen tavoite.
[1] Ks. lausunto koskien taajuusmaksulainsäädännön uudistamista Dnro 1085/14.00.20/2010, 15.11.2010; lausunto koskien hallituksen esitystä (HE 37/2009 vp) laeiksi eräiden radiotaajuuksien huutokaupoista sekä viestintämarkkinalain 4 ja 12 §:n muuttamisesta Dnro 354/14.00.20/2009, 16.4.2009 sekä lausunto koskien markkinalähtöinen taajuushallintomalli -työryhmän ehdotusta Dnro 397/72/2008, 23.5.2008.