Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2003
  • YK - hyväksytyt
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2003/sellaisenaan-hyvaksytyt-yrityskaupat/343812003/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2003
  • YK - hyväksytyt

Ratkaisut

  • Ratkaisut kilpailuasioissa
  • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
  • Vireillä olevat yrityskaupat
  • Ratkaisuhaku

Yrityskaupan hyväksyminen

Kuuntele
Päivämäärä: 30.5.2003
Diaarinumero: 343/81/2003

Osapuolet

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta / Greeni Oy:n liiketoimintojen osa

Asian vireilletulo

Kilpailuvirastolle on kilpailunrajoituslain (303/98) 3 a luvun yrityskauppavalvontaa koskevien säännösten mukaisesti 16.5.2003 ilmoitettu yritysjärjestelystä, jossa Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta (jäljempänä SOK) hankkii Greeni Oy:n (jäljempänä Greeni) polttonesteiden hankintaliiketoiminnan. Yritysjärjestely toteutetaan siten, että hankinnan kohteena oleva Greenin liiketoimintojen osa siirretään SOK:n määräysvallassa olevaan North European Oil Trade Oy:öön (jäljempänä NEOT). Yrityskaupan jälkeen SOK omistaa 66 % ja Greeni 34 % NEOT:in osakkeista.

Osapuolet ja niiden harjoittama liiketoiminta

SOK on jäsenosuuskauppojensa omistama keskusliike. Osuuskaupat ja SOK tytäryhtiöineen muodostavat S-ryhmän, jonka toimialoja ovat päivittäistavara-, huoltamo-, tavaratalo-, maatalous- ja autokauppa sekä hotelli- ja ravintolatoiminta. S-osuuskaupat harjoittavat polttonesteiden vähittäiskauppaa ja huoltoasematoimintaa itsenäisesti ABC-tuotemerkillä sekä eri öljy-yhtiöiden tuotemerkeillä. SOK ei itse harjoita polttonesteiden vähittäiskauppaa. NEOT on SOK:n perustama yhtiö, jonka tarkoituksena on hankkia keskitetysti polttonesteitä S-ryhmälle. Yritysjärjestelyn jälkeen NEOT harjoittaa polttonesteiden hankintaa, varastointia, tukkukauppaa ja kuljetusten järjestämistä toimien SOK:n ja Greenin yhteisenä polttonesteiden hankinta- ja logistiikkayhtiönä.

Greenin toimintaympäristönä on öljyn trading- ja tukkukauppa. Greeni on konsernin emoyhtiö, jonka nimissä hoidetaan öljyn hankintatoimi, sitä tukeva trading-kauppa ja kotimaan tukkumyynti. Greenin konserniin kuuluvat lisäksi Station 1 Finland Oy, Petro Express Oy, ST1 Varastot Oy sekä Oiltanking Sonmarin Oy. Station 1 Finland Oy kokoaa yhteen kauppiaskunnan ja antaa yhteisen tuotemerkin kautta kauppiaskunnalle yhtenäisen yleisilmeen. Petro Express Oy puolestaan operoi konsernin määräysvallassa olevia huoltoasemia ja ST1 Varastot Oy Porin terminaalia. Oiltanking Sonmarin Oy tarjoaa logistiikkapalveluita Kotkassa. Hankinnan kohteena on Greenin polttonesteiden hankintatoiminta.

Kilpailuoikeudellinen arviointi

SOK-yhtymän maailmanlaajuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa. Hankinnan kohteen liikevaihto on [200–350][1] miljoonaa euroa. Koska kilpailunrajoituslaissa määritellyt liikevaihtorajat ylittyvät ja hankinnan kohde harjoittaa liiketoimintaa Suomessa, järjestely kuuluu kilpailunrajoituslain soveltamisalaan.

Osapuolten mukaan relevantit hyödykemarkkinat voidaan jakaa polttonesteiden tukku- ja vähittäismyyntimarkkinoihin Suomessa. Vähittäismarkkinoilla polttonesteitä ostetaan omaan kulutukseen, tukkumarkkinoilla jälleenmyyntiin. Vähittäis- ja tukkumarkkinoiden sisällä relevantit hyödykemarkkinat voidaan jakaa edelleen polttonestetyypin mukaan bensiini-, dieselöljy- ja polttoöljymarkkinoihin. Ilmoittajan mukaan NEOT:in osakkeiden omistusta koskeva yrityskauppa ei vaikuta SOK:n ja Greenin asiakasketjujen ABC:n ja Station 1 Finland Oy:n toimintaan vähittäismarkkinoilla, vaan ne toimivat edelleenkin itsenäisesti. S-osuuskauppojen ja näiden tytäryhtiöiden sekä Greenin yhteenlaskettu markkinaosuus polttonesteiden vähittäismyynnissä vaihtelee poltonestelaaduittain ollen korkein bensiinin osalta, jossa osapuolten markkinaosuus on [15–25] %. Alalla on kuitenkin useita muita merkittäviä toimijoita, kuten Neste, Shell, Teboil ja Esso.

Kaikki edellä mainitut SOK:n ja Greenin vähittäismarkkinoilla toimivat kilpailijat harjoittavat ilmoittajan mukaan myös tukkumyyntiä. Vaikka ainakin osa näistä yhtiöistä harjoittaa omaa maahantuontia, pääosa Suomessa myytävistä öljytuotteista on ilmoittajan mukaan Fortumin jalostamaa ja toimittamaa. Greenin markkinaosuus tukkumarkkinoilla on ilmoittajan mukaan [10–20] %. S-ryhmän polttonestehankinnat on ilmoittajan mukaan tehty Suomessa toimivilta jakeluyhtiöiltä, sillä SOK:lla tai S-ryhmällä ei ole ollut omaa maahantuontia.

Kilpailuviraston mukaan asian ratkaisun kannalta ei ole tarpeellista määritellä relevantteja hyödykemarkkinoita ja maantieteellisiä markkinoita täsmällisesti, koska yrityskauppa ei aiheuta merkittäviä kilpailuongelmia minkään markkinamäärittelyn rajaamilla markkinoilla. Myöskään Kilpailuviraston yrityskauppajärjestelyn johdosta kuulemat markkinaosapuolet eivät ole ilmoittaneet virastolle, että yrityskaupalla olisi haitallisia kilpailuvaikutuksia.

Ratkaisu

Kilpailuvirasto hyväksyy yrityskaupan, jolla Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta hankkii Greeni Oy:n polttonesteiden hankintaliiketoiminnan. Kilpailuviraston arvion mukaan yrityskauppa ei kilpailunrajoituslain 11 d §:n mukaisella tavalla synnytä tai vahvista sellaista määräävää markkina-asemaa, jonka seurauksena kilpailu merkittävästi estyy Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.

Sovelletut säännökset

Kilpailunrajoituslaki (303/1998) 11, 11 a, 11 b, 11 d §.

Muutoksenhaku

Kilpailuviraston tässä asiassa antamaan päätökseen saa hakea muutosta markkinaoikeudelta kilpailunrajoituksista annetun lain 21 §:n mukaan siinä järjestyksessä kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996) säädetään. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.


[1] Hakasulkeisiin merkityissä kohdissa tarkka tieto on poistettu liikesalaisuutena.

Päivitetty 21.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 21.7.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV