Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2015
  • KA:n avustusasiat
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2015/kuluttaja-asiamiehen-avustusasiat/28.10.2015-gothia-oy-westerfield-ag-mmbg-ag/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2015
  • KA:n avustusasiat

Ratkaisut

  • Ratkaisut kilpailuasioissa
  • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
  • Vireillä olevat yrityskaupat
  • Ratkaisuhaku

Asiakaspalvelun puutteet, markkinoinnissa annetut tiedot

Kuuntele
Päivämäärä: 28.10.2015
Diaarinumero: KKV/388/14.08.01.08/2015, KKV/520/14.08.01.08/2015

Osapuolet

Gothia Oy, Westerfield Ag, MMBG Ag

Tiivistelmä

 

Asiakaspalvelun puutteet johtivat sopimuksen purkuun

Helsingin hovioikeuden päätös (S 15/1973), annettu 28.10.2015. Lainvoimainen. Hovioikeus ei antanut jatkokäsittelylupaa Gothia Oy:lle, joka oli valittanut Vantaan käräjäoikeuden 12.6.2015 antamasta tuomiosta Helsingin hovioikeuteen. Vantaan käräjäoikeus hylkäsi tuolloin perintäyhtiö Gothia Oy:n kanteen.

Perintätoimisto Gothia Oy velkoi Westerfield AG:ltä ostamaansa saatavaa. Saatava perustui puhelinmyynnissä tehtyyn partaterä- ja sukkatilaukseen. Kuluttaja kiisti maksuvelvollisuutensa, koska hän ei voinut perua tilaustaan Westerfieldin toimimattoman asiakaspalvelun vuoksi.

Kuluttajalla on lain ja sopimusehtojen mukaan 14 vuorokautta aikaa peruuttaa puhelinmyynnissä tehty tilaus. Kuluttaja kertoi, että Westerfieldin asiakaspalvelunumerossa ei vastattu lukuisista yrityksistä huolimatta. Westerfield ei ollut antanut peruutuksia varten muita yhteystietoja kuin asiakaspalvelunumeron.

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet lukuisia vastaavia, asiakaspalvelun toimimattomuutta koskevia ilmoituksia Westerfieldistä. Asian yleisen merkityksen vuoksi kuluttaja-asiamies avusti kuluttajaa oikeudessa.

Käräjäoikeus piti kuluttajan ja todistajien kertomusta asiakaspalvelun puutteista uskottavana. Käräjäoikeus katsoi, että toimiva asiakaspalvelu oli ollut keskeinen edellytys kyseisen kuluttajan tilaukselle ja että siihen liittyvät puutteet olivat olleet Westerfieldin olennainen sopimusrikkomus, joka oikeutti sopimuksen purkuun. Gothia Oy:n kanne hylättiin ja Gothia Oy velvoitettiin korvaamaan kuluttajan oikeudenkäyntikulut.

Markkinoinnissa (puhelinmyynnissä) annetut tiedot

Helsingin hovioikeus pysytti  29.102015 annetussa tuomiossa (S 15/2061) Espoon käräjäoikeuden tuomion, jossa (S 14/14907), jossa käräjäoikeus hylkäsi Gothia Oy kanteen.  Hovioikeus velvoitti Gothia Oy:n maksamaan kuluttajan oikeudenkäyntikulut. Päätös on lainvoimainen.

Perintätoimisto Gothia Oy velkoi Westerfield AG:ltä ostamaansa saatavaa. Espoon käräjäoikeudessa vireille panemassaan velkomuskanteessa perintäyhtiö vaati kuluttajalta suoritusta sillä perusteella, että kuluttaja olisi puhelinkeskustelussa tilannut myyjältä sukkia ja partakoneenteriä. Todisteena tilauksesta perintäyhtiö esitti osittaisen nauhoitteen puhelinkeskustelusta.

Käräjäoikeus totesi, että kuluttajasuojaa koskevat säännökset edellyttävät, että kuluttajalle ei saa toimittaa tuotteita ilman nimenomaista tilausta. Käräjäoikeus hylkäsi kanteen, kun perintäyhtiö ei ollut näyttänyt, että sopimus olisi koskenut muuta kuin ilmaista tuotepakettia. Puhelusta tehty osittainen nauhoite ei riittänyt näytöksi tilauksesta. Gothia Oy velvoitettiin korvaamaan kuluttajan oikeudenkäyntikulut.

Asiasanat

Asiakaspalvelu, Huijaus, Perintä, Puhelinmyynti

Linkit

  • Kulttaja-asiamiehen avustusasiat käräjäoikeudessa: 14.1.2015 Harhaanjohtava markkinointi puhelinmyynnissä
  • KKV:n tiedote 22.10.2015: toimintaohjeet kuluttajille Westerfield AG:n, MMBG AG:n ja Gothia Oy:n perinnästä
  • KKV:n tiedote 28.10.2015: Kuluttaja-asiamies puuttuu vahvasti tilausansoihin liittyvään aiheettomaan perintään
  • Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 28.10.2015: Kuluttaja-asiamies tilausansaan joutuneiden apuna
  • Kuluttaja-asioiden uutiskirje 28.10.2015: Tilausansat kannattamattomiksi
Päivitetty 18.12.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.12.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV