Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Kilpailunrajoitukset
    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Vuosi 2015
    • Vuosi 2014
    • Vuosi 2013
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2016
  • KA:n ratkaisut
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2016/kan-ratkaisut/virhevastuu-ja-hintamerkinnat-kuluttajakaupassa/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2016
  • KA:n ratkaisut

Ratkaisut

  • Ratkaisut kilpailuasioissa
  • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
  • Vireillä olevat yrityskaupat
  • Ratkaisuhaku

Virhevastuu ja hintamerkinnät kuluttajakaupassa

Kuuntele
Päivämäärä: 8.6.2016
Diaarinumero: KKV/484/14.08.01.05/2016

Osapuolet

Biltema Suomi Oy

Tiivistelmä

Kuluttaja-asiamiehen huomiota kiinnitettiin siihen, että Biltema Suomi Oy korvasi myymissään tuotteissa ilmenneet virheet ensisijaisesti tarjoamalla reklamoiville kuluttajille lahjakortteja eli hyvityskuitteja, jotka olivat käytettävissä Bilteman myymälöissä, sekä puutteellisuuksiin myymälöiden hyllynreunojen hintamerkinnöissä. Kuluttaja-asiamies pyysi selvitystä, oikaisiko Biltema myymissään tuotteissa ilmenevät virheet hyvityskuiteilla kuluttajansuojalain tarkoittamien virheen korjauskeinojen sijasta. Biltema ilmoitti, että se tarjosi asiakkaalleen hyvityskuitin ainoastaan virheettömän tuotteen noutoa varten, ei korvaukseksi ostetussa tuotteessa ilmenneestä virheestä. Lisäksi Biltema ilmoitti korjaavansa hintamerkintöjen puutteet niin, että hyllynreunoista ilmenee jatkossa tuotteiden yksikköhinnat.

Sovellettavat säännökset

Kuluttajansuojalaki 2 luku 8 §, 5 luku 18 §, 19 § ja 20 §, Hintamerkintäasetus 4 §

Asiasanat

Hinta, Markkinointi, Virhevastuu

Perustelut

Kuluttajansuojalain 2 luvun 8 §:n 3 kohdan mukaan tarjottaessa yksilöityä kulutushyödykettä tiettyyn hintaan markkinoinnista on käytävä ilmi kulutushyödykkeen kokonaishinta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei hyödykkeen luonteen takia kohtuudella voida ilmoittaa, hinnan määräytymisen perusteet.

Hintamerkintäasetuksen 4 §:n 1 momentin mukaan vähittäismyyntipaikassa ja sen yhteydessä olevassa näyteikkunassa sekä verkkosivustoilla tarjottavista tavaroista on ilmoitettava myynti- ja yksikköhinta merkitsemällä ne tässä asetuksessa säädetyllä tavalla.

Kuluttajansuojalain 5 luvun 18 §:n mukaan ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran.

Luvun 19 §:n mukaan jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa: vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta; tai purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.

Luvun 20 §:n mukaan ostajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii tavaran virheen vuoksi.

Kuluttaja-asiamies pyysi Biltemalta selvitystä, kuinka yritys menettelee tilanteessa, jossa asiakas reklamoi ostamansa tuotteen virheestä. Tarjoaako Biltema tuotteiden virheistä reklamoiville kuluttaja-asiakkaille hyvityskuitteja/lahjakortteja sen sijaan, että noudatettaisiin kuluttajansuojalaissa tarkoitettuja virheen korjauskeinoja (tuotteen virheen korjaaminen tai uuden virheettömän tuotteen tarjoaminen, hinnanalennus, kaupan purku).

Biltema vastasi, että yritys tarjoaa asiakkaalleen hyvityskuitin ainoastaan virheettömän tuotteen noutoa varten, ei korvaukseksi ostetussa tuotteessa ilmenneestä virheestä.

Aluehallintoviraston tarkastajat olivat ilmoittaneet kuluttaja-asiamiehelle, että Bilteman myymälöiden hyllynreunojen hintamerkinnöistä puuttui tiedot tuotteiden yksikköhinnoista. Kuluttaja-asiamies pyysi Biltemalta selvitystä, millä toimilla se muuttaa myymälöiden hyllynreunojen hintamerkintöjen niin, että niistä ilmenee tuotteiden yksikköhinnat.

Biltema ilmoitti, että se oli ryhtynyt toimenpiteisiin hyllynreunojen hintamerkintöjen puutteiden korjaamiseksi niin, että hyllynreunoista ilmenee jatkossa tuotteiden yksikköhinnat.

 

 

Päivitetty 18.7.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.7.2016 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • © KKV