Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2020
  • Hakemus markkinaoikeudelle
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2020/hakemus-markkinaoikeudelle/4.11.2020-ravintolisien-harhaanjohtava-markkinointi/
Ratkaisut ja julkaisut
  • Etusivu
  • Ratkaisut ja julkaisut
  • Ratkaisut
  • Ratkaisuhaku
  • 2020
  • Hakemus markkinaoikeudelle

Ratkaisut

  • Ratkaisut kilpailuasioissa
  • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
  • Vireillä olevat yrityskaupat
  • Ratkaisuhaku

Ravintolisien harhaanjohtava markkinointi

Kuuntele
Päivämäärä: 4.11.2020
Diaarinumero: KKV/1280/14.08.01.02/2020

Osapuolet

NaturaMed Pharma AB

Tiivistelmä

Haastehakemus on toimitettu markkinaoikeuteen 4.11.2020.

Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus tuomitsee kuluttaja-asiamiehen 14.9.2010 määräämässä kuluttajansuojalain 2 luvun 16 §:ssä tarkoitetussa kiellossa KUV/2487/41/2010 asetetun 100.000 euron uhkasakon maksettavaksi. Lisäksi kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää NaturaMed Pharma AB:ta 150.000 euron sakon uhalla vastaisessa kuluttajiin kohdistuvassa markkinoinnissaan käyttämästä ilmaisua ”lahjaksi”, ”0€”, postimaksun hinnalla tai muita vastikkeettomuutta kuvaavia ilmaisuja, kun kyse on maksullisesta toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta.

NaturaMed Pharma AB on lähettänyt kuluttajille osoitteettomana suoramarkkinointina vuosina 2019 ja 2020 kirjeen, joka sisältää kutsukirjeen, tarjousesitteen, vastauskortin sekä vastauskirjekuoren. Kirjeessä pyydetään useassa kohdassa vastaanottamaan veloituksettomana lahjana timanttikello ja tervetuliaispaketti magnesiumia hintaan 0e. Vastauskorttiin on merkitty valmiiksi rasti, jonka mukaan kuluttaja haluaa timanttikellon lahjaksi ja samalla vastaanottaa 30 päivän magnesiumlisän hintaan vain 0e. NaturaMed Pharma AB on käyttänyt markkinoinnissaan harhaanjohtavasti vastikkeettomuutta korostavia ilmaisuja, vaikka kyseessä on toistaiseksi voimassa olevaan kestotilaukseen sitoutuminen.

Kuluttaja-asiamies on jo aiempina vuosina puuttunut NaturaMed Pharma AB:n menettelyyn ja määrännyt NaturaMed Pharma AB:lle kuluttajansuojalain 2 luvun 16 §:ssä tarkoitetun kiellon 14.9.2010, jossa kuluttaja-asiamies on kieltänyt NaturaMed Pharma AB:ta käyttämästä tutustumistarjouksesta ilmaisua ilmainen, postimaksun hinnalla tai muita vastikkeettomuutta korostavia ilmaisuja, kun tutustumistarjous muuttuu maksulliseksi tilaukseksi, ellei kuluttaja keskeytä tilausta erillisellä tahdonilmaisulla. Kieltoa on noudatettava sadan tuhannen (100.000) euron sakon uhalla.

NaturaMed Pharma AB on vuonna 2019 sekä toistuvasti vuonna 2020 menetellyt kuluttaja-asiamiehen kiellon vastaisesti. Täten kuluttaja-asiamies on saattanut asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi kuluttaja-asiamiehen kiellossa asetetun uhkasakon tuomitsemiseksi maksettavaksi ja uuden kiellon määräämiseksi.

Asiasanat

Etämyynti, Harhaanjohtavuus, Postimyynti, Suoramarkkinointi, Totuudenvastaisuus

Linkit

  • KKV:n tiedote 10.11.2020: Harhaanjohtava markkinointi on luontaistuotealan kestopulma – kuluttaja-asiamies hakee maksuun NaturaMed Pharmalle määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa
Päivitetty 28.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 28.12.2020 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV