Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2015
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2015/28.5.2015-konsumentombudsmannen-och-ficom-forhandlar-om-allmanna-avtalsvillkor-for-teleforetag/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2015

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

Konsumentombudsmannen och FiCom förhandlar om allmänna avtalsvillkor för teleföretag

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
28.5.2015

Konsumentombudsmannen och Centralförbundet för telekommunikation och informationsteknik FiCom har förhandlat om gemensamma avtalsvillkor för de tjänster teleföretag erbjuder konsumenterna. Även Kommunikationsverket och teleföretagen har deltagit i förhandlingarna och utformandet av villkoren. Avtalsvillkoren träder i kraft senast den 1 juli 2015.

I de nya avtalsvillkoren har man beaktat de nya bestämmelserna i informationssamhällsbalken som träder i kraft 1.7.2015. De förutsätter bland annat att avtalsvillkor ska upprättas på ett klart och begripligt språk. Vid förhandlingarna har man även klarlagt punkter som lämnat rum för tolkning i de tidigare villkoren. För att bättre betjäna konsumenterna ingår en sammanfattning med de viktigaste punkterna i början av avtalsvillkoren.

”De allmänna villkor som vi nu förhandlat om är viktiga, för i dem redogörs för konsumentens och operatörens rättigheter och skyldigheter till exempel då det uppstår fel i tjänsten eller avtalsvillkoren ändras. Välfungerande och pålitliga operatörstjänster är en väsentlig faktor för digitaliseringen. Klara och skäliga avtalsvillkor är en förutsättning för att vinna kundens förtroende”, säger konsumentombudsmannen Päivi Hentunen.

”Det är fint att vi tillsammans med myndigheterna har fått de allmänna avtalsvillkoren för branschen förnyade så att de motsvarar de nuvarande, utökade bestämmelserna. För att man även i fortsättningen ska kunna erbjuda konsumenterna allt mer utvecklade och bättre tjänster, måste den kraftigt ökade regleringen av branschen fås att minska", säger FiComs verkställande direktör Reijo Svento.

FiCom rekommenderar att teleföretag som är dess medlemmar följer villkoren. Tillämpning av villkoren hindrar inte teleföretag från att erbjuda sina kunder bättre villkor.

Konsumentombudsmannen och FiCom följer upp de erfarenheter som avtalsvillkoren ger och kan vid behov förhandla om punkter upplevs som oklara eller lämnar rum för tolkning. Parterna förhandlade senast om motsvarande villkor 2011.

De nya avtalsvillkoren (på finska) finns på Konkurrens- och konsumentverkets och på FiComs webbplats.


Uppdaterad 29.5.2015 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 29.5.2015 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV