Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • År 2014
    • År 2013
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2016
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2016/1.12.2016-eu-domstolen-forbjod-prisuppdelning/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2016

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

EU-domstolen förbjöd prisuppdelning

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
1.12.2016

EU-domstolen tog i sitt förhandsavgörande ställning till tolkningen av direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Prisangivelsen är vilseledande, om priset delas upp i flera delar och endast en av dessa betonas och om konsumenten på detta sätt får en felaktig uppfattning om produktens förmånlighet och gör ett affärsmässigt avgörande som han eller hon annars inte skulle ha gjort.

Underrätten i Glostrup i Danmark hade begärt unionens domstol att ge ett förhandsavgörande om tolkningen av direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Bakom begäran låg ett fall gällande Canal Digitals marknadsföring, där det var frågan om huruvida Canal Digital i reklam för kanalpaket på TV och internet tillräckligt tydligt hade uppgett för konsumenterna att de utöver de månatliga priserna för kanalpaketet även halvårsvis måste betala en beställningsavgift för betal-TV-kortet.

Domstolen begärdes ge en tolkning om artikel 6 och 7, vilka i Finlands konsumentskyddslag gäller lämnande av osann eller vilseledande information, utelämnande av väsentlig information samt informationsskyldigheten vid saluföring av specificerade konsumtionsnyttigheter.

Enligt EU-domstolen är utgångspunkten att priset på nyttigheten har en central inverkan på den genomsnittliga konsumentens köpbeslut. Det är räcker dock inte till att enbart ange prisinformationen, utan det är också väsentligt hur informationen anges.  Informationen får inte anges på ett otydligt, svårförståeligt eller mångtydigt sätt eller för sent för konsumenten eller i övrigt vid fel tidpunkt, om ett sådant förfarande hindrar konsumenten att förstå till vilket totalpris han eller hon håller på att skaffa produkten.

Enligt EU-domstolen ska annonsering anses vara vilseledande om produktens pris delas upp i flera delfaktorer och endast en av dessa betonas, om man med ett sådant förfarande skapar en felaktig uppfattning om ett förmånligt pris och på så sätt får konsumenten att fatta ett köpbeslut som han eller hon annars inte skulle ha gjort.

Underrätten i Glostrup, som nu bad om förhandsavgörandet, kommer utifrån EU-domstolens förhandsavgörande senare att bedöma huruvida Canal Digital har marknadsfört på ett vilseledande sätt eller underlåtit att uppfylla sin informationsskyldighet.

EU-domstolens förhandsavgörande är i linje med Finlands regerings och konsumentombudsmannens anmärkningar i ärendet. Konsumentombudsmannen har i flera tidigare ställningstaganden ansett att prisangivelser vid marknadsföringen av konsumtionsnyttigheter genom att dela upp priset i olika delar är vilseledande och strider därigenom mot lagen. Konsumentombudsmannens tidigare ställningstaganden har gällt till exempel marknadsföringen av kommunikationstjänster och flygbiljetter.

EU-domstolens beslut


Uppdaterad 7.12.2016 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 7.12.2016 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • © KKV