Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • År 2014
    • År 2013
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2017
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2017/5.7.2017-konsumentklagomal-om-distansforsaljning-och-avtal-okar/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2017

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

Konsumentklagomål om distansförsäljning och avtal ökar

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
5.7.2017

Under perioden januari–juni 2017 kontaktades konsumentrådgivningen totalt över 34 000 gånger. Mest problem orsakade i likhet med tidigare år fordon, boende och renovering. Antalet kontakter ökade i anslutning till avtal, t.ex. uppsägningar av dem och orimliga avtalsvillkor samt distansförsäljning.

Magistratens konsumenträttsrådgivare hjälpte konsumenterna i sammanlagt 34 863 fall i januari–juni. De typiska orsakerna till kontakter var desamma som tidigare: flest problem hade konsumenterna med fordon, boende och renovering.

Över en fjärdedel av kontakterna med konsumentrådgivningen hänförde sig till distansförsäljning och avtal. Jämfört med samma period i fjol ökade klagomålen på produkter och tjänster som hade köpts i webbutiker och via hemförsäljning. Kontakterna i anslutning till hemförsäljning gällde ofta renoveringar. Typiskt i dessa fall var att kunderna ofta var äldre personer. Säljarna hade inte alltid redogjort klart – och ibland inte alls – för villkoren vid hemförsäljning.

”Säljaren kan åberopa ovillkorliga renoveringsbehov i bostaden, till och med hota med skador och på så sätt skapa behov för en anskaffning, trots att den de facto inte finns. När det gäller spelreglerna för hemförsäljning finns det ännu en del att lära sig, för både företag och konsumenter”, säger konsumenträttsrådgivare Raija Marttala vid magistraten i Nyland.

Många problem som hänför sig till webbhandeln skulle kunna undvikas genom betalning med kreditkort. Konsumenten kan kräva tillbaka sina pengar av ett kreditkortsbolag exempelvis om en beställd produkt inte kommer och företaget inte kan kontaktas.

Vid klagomålen om avtal framträder särskilt svårigheterna att häva eller säga upp avtal. En produkt motsvarar exempelvis inte den information som konsumenten har fått vid köpet men konsumenten lyckas ändå inte häva avtalet. Det är lätt att köpa via webbhandel, hem- och telefonförsäljning men ofta svårt att få kontakt med kundservicen, om konsumenten stöter på problem eller vill säga upp avtalet.

”Utbudet av internetbaserade tjänster är mångfaldigt, till exempel olika avgiftsbelagda webb-tv- och lagringstjänster. Ibland lockas kunderna att skaffa apparater och tjänster de inte behöver genom vilseledande information. Dessa situationer uppstår såväl inom telefon- som butiksförsäljning”, berättar Marttala.

Konsumenten bör hålla i minnet att avtal vid hem- och distansförsäljning har en ångertid på 14 dagar. Däremot finns ingen allmän ångerrätt vid avtal som ingåtts i en butik.

Konsumentrådgivningen kan kontaktas elektroniskt via kontaktblanketten eller genom att ringa till numret 029 505 3030 vardagar kl. 9–15 (sommartid 19.6–18.8 kl. 10–14). Konsumenten kan även sköta sitt ärende själv genom att använda Reklamationstjänsten, som Konkurrens- och konsumentverket har utvecklat. I tjänsten ges vägledning i hur en skriftlig reklamation till ett företag görs. 

Läs mer:

Anvisningar till konsumenterna: Konsumentrådgivning.fi

Konsumentrådgivningen på Facebook

 


Uppdaterad 14.7.2017 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 14.7.2017 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • © KKV