Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2018
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2018/18.5.2018-eus-konsumentmyndigheter-upptackte-brister-i-telebolagens-webbutiker/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2018

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

EU:s konsumentmyndigheter upptäckte brister i telebolagens webbutiker

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
18.5.2018

De fyra största telebolagen i Finland har gett konsumenterna bristfälliga uppgifter i sina webbutiker. Detta framkom i samband med EU-ländernas konsumentskyddsmyndigheters gemensamma övervakningstillslag i november 2017, där sammanlagt 207 telebolags webbplatser granskades. Konsumentombudsmannen har förutsatt att Elisa, DNA, Moi Mobiili och Telia Finland åtgärdar de brister som konstaterats.

EU-ländernas konsumentskyddsmyndigheter gjorde ett gemensamt övervakningstillslag på telebolagens webbutiker i november 2017. I övervakningen granskades om konsumenterna informeras om de uppgifter som den harmoniserade EU-lagstiftningen förutsätter.

Konsumentombudsmannen granskade huvudprodukterna som Finlands största teleoperatörer erbjuder i sina webbutiker, dvs. ett mobiltelefonabonnemang och en mobil bredbandsanslutning för varje teleoperatör. Granskningarna gjordes med både dator och mobil enhet, eftersom konsumenterna i allt högre grad gör sina inköp via mobila enheter. Bristerna rör försäljningsprocesserna kring mobiltelefonabonnemang och mobila bredbandsanslutningar samt vilka uppgifter som ges konsumenterna och i vilket skede.

Processerna kring webbförsäljningen i skick

Ur konsumentens synvinkel är det viktigt att han eller hon får rätt information tydligt och förståeligt och vid rätt tidpunkt vid anskaffningen av ett mobiltelefonabonnemang eller en mobil bredbandsanslutning på webben. Bristerna som konsumentombudsmannen konstaterade vid övervakningstillslaget rör uttryckligen de uppgifter som ges konsumenterna i webbutikernasförsäljningsprocesser.

Det är typiskt att mobiltelefonabonnemang marknadsförs med ett fast månatligt paketpris. I detta paketpris ingår dock vanligen inte samtal till företags- och servicenummer, men detta förklaras inte nödvändigtvis tydligt för konsumenterna. I försäljningsprocessen kring mobila bredbandsanslutningar kan man däremot inte förutsätta att en konsument som skaffar sig bredband är tvungen att själv ta bort en apparat som automatiskt lagts till som en del av beställningen, om han eller hon inte vill att den ingår i avtalet.  Om teleoperatörens prissättningsmodell grundar sig på att avtalets första 6 eller 12 månader är regelmässigt förmånligare än därpå följande månader, kan priset för de första månaderna inte läggas fram som ett specialerbjudande. Avtalsvillkoren som tillämpas på avtalet måste alltid vara tillgängliga för konsumenten innan ett avtal ingås.

Konsumentombudsmannen skickade i april 2018 begäran om förbindelse att bristerna åtgärdas till Elisa Abp, DNA Ab, Moi Mobiili Oy och Telia Finland Abp. Samtliga bolag har redan förbundit sig att åtgärda de brister på sina webbplatser som konsumentombudsmannen konstaterat.

På EU-nivån gällde de vanligaste bristerna informationen om behandlingen av klagomål

Följande problem påträffades i telebolags webbutiker i EU-länderna, i Norge och på Island:

  • I 50 % av fallen gör webbplatsen reklam för ett paket av tjänster som sägs vara gratis eller rabatterat, medan det i själva verket rör sig om en tjänst som bara erbjuds i ett kombinerat paket.
  • På 78,7 % av webbplatserna fanns det inte någon lagstadgad länk till ODR-forumet, dvs. forumet för tvistlösning online som upprätthålls av Europeiska kommissionen.
  • På 40,6 % av webbplatserna fanns det inte någon beskrivning av ett tvistlösningssystem utanför domstol vid konsumenttvister.
  • På 31,9 % av webbplatserna förbehöll sig företaget rätten att ensidigt ändra avtalsvillkoren eller tjänstens egenskaper utan att underrätta konsumenten och utan att ge denne möjlighet att säga upp avtalet.
  • 25,1 % av webbplatserna gav inte tillräckligt tydlig information om ersättningar som kunden är berättigad till om servicenivån inte motsvarar vad som avtalats.
  • 21,7 % av webbplatserna gav inte konsumenterna tillräckligt tydlig information om en automatisk förlängning av avtalet.

Närmare information om resultaten av EU:s övervakningstillslag finns i kommissionens meddelande som publicerades i dag.

EU-ländernas konsumentskyddsmyndigheter gör regelbundet gemensamma övervakningstillslag (sweep) som utförs vid en gemensamt överenskommen tidpunkt med ett visst tema. Under tidigare år har övervakningstillslag riktats mot bland annat resebokningswebbplatser (2017), webbutiker som säljer kläder och skor (2016) och webbutiker som säljer elektronik (2015).

 


Uppdaterad 24.5.2018 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 24.5.2018 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV