Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2019
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2019/26.6.2019-nordiska-konkurrensmyndigheter-stodjer-en-strikt-provning-av-foretagskoncentrationer/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2019

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

Nordiska konkurrensmyndigheter stödjer en strikt prövning av företagskoncentrationer

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
26.6.2019

Prövningen av företagskoncentrationer ska även i fortsättningen vara oberoende av politiska beslut, skriver de fem cheferna för konkurrensmyndigheterna i Norden i en gemensam artikel.

Frankrike och Tyskland har lagt fram ett gemensamt förslag om lättnader i EU:s regler för prövning av företagskoncentrationer, när det gäller stora europeiska företag, för att tillåta att så kallade ”European Champions” kan skapas. Den utlösande faktorn bakom det politiska initiativet var EU-kommissionens beslut att stoppa koncentrationen mellan det tyska företaget Siemens och det franska företaget Alstom.

Det fransk-tyska förslaget har kritiserats av konkurrensmyndigheter, universitet och praktiserande jurister. Vid det senaste mötet i Konkurrenskraftrådet motsatte sig ministrar från de nordiska länderna förslaget.

Det europeiska regelverket för prövning av företagskoncentrationer bygger på principer för konsumenters välfärd, transparens och rättssäkerhet. Regelverket ger europeiska konsumenter lägre priser och bättre produkter. De föreslagna förändringarna skulle i stället innebära att prövningen av företagskoncentrationer blir föremål för politiska beslut och den osäkerhet som detta kan medföra. Förslaget innebär ett avsteg från de ovan nämnda principerna och kan skada trovärdigheten av det konkurrensrättsliga regelverket i Europa. Vidare kan det riskera att underminera hörnstenarna i den välfungerande inre marknaden där företag av alla storlekar kan utvecklas och blomstra.

Lättnader i regelverket för koncentrationer kommer, enligt förslaget, att medföra kostnader i form av försvagad konkurrens på såväl den europeiska som de inhemska marknaderna. Med det nuvarande systemet ger konkurrensen på europeisk och inhemsk nivå möjligheten för varje företag att bli effektivare och utveckla bättre produkter. De företag som lyckas bäst kommer på lång sikt också att nå framgång på den globala marknaden. Det är konkurrensen, inte politiken, som bör identifiera vilka som blir vinnare bland de europeiska företagen. Konkurrens mellan inhemska företag är också avgörande för att nå framgång på den inhemska marknaden, vilket i sin tur kan hjälpa de mest lämpade företagen att lyckas på den globala marknaden.

Förslaget att ändra de europeiska reglerna för prövning av företagskoncentrationer skulle enbart gagna ett fåtal större europeiska företag och vara särskilt skadligt för medlemsstater med mindre inhemska marknader. Det gäller även för de nordiska länderna där många marknader redan är koncentrerade.

Ett av huvudargumenten från anhängare till det politiska initiativet att försvaga den europeiska kontrollen av företagskoncentrationer är att det nuvarande regelverket är överdrivet ingripande. Detta stämmer inte alls. En överväldigande majoritet av företagskoncentrationer godkänns mycket snabbt. Även i de fall där konkurrensmyndigheter ingriper godkänns de flesta företagskoncentrationer med åtaganden som avhjälper de konkurrensproblem som identifierats. Regelverket för företagskoncentrationer hindrar inte att ”European Champions” skapas via koncentrationer. Sådana koncentrationer kan tillåtas om de leder till synergieffekter som kan kompensera för den negativa påverkan – i form av ökad koncentration – på konsumenternas välfärd. Alternativt kan parterna föreslå åtaganden som avhjälper konkurrensproblemen, vilket möjliggör för koncentrationen att godkännas under vissa villkor.

Som konstaterats i ett öppet brev från mer än 40 europeiska branschekonomer ”Europa behöver mer effektiva, konkurrenskraftiga och innovativa företag. Att stödja företagskoncentrationer som eliminerar konkurrens innebär motsatsen”. De nordiska konkurrensmyndigheterna ger sitt fulla stöd till en stark och politiskt oberoende prövning av företagskoncentrationer på såväl EU-nivå som nationell nivå.

Systemet för prövning av företagskoncentrationer bör ses som ett stimuli, inte som ett hinder för en framgångsrik industripolitik.

Jakob Hald, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Danmark
Kirsi Leivo, Konkurrens- och konsumentverket, Finland
Rikard Jermsten, Konkurrensverket, Sverige
Páll Gunnar Pálsson, Samkeppniseftirlitið, Island
Lars Sørgard, Konkurransetilsynet, Norge


Uppdaterad 27.6.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 27.6.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV