15.3.2019
Eurolla Oy, som har sålt möbler i Suomen Sänkytukkus affärer, har försatts i konkurs den 12 mars 2019. Om konsumenten har betalat produkten som beställts av företaget i förväg och produkten ännu inte har levererats beror det på betalningssättet om konsumenten får pengarna tillbaka.
Om beställningen har betalats med kreditkort kan återbetalning begäras av kreditkortsbolaget eller en annan kreditgivare som har finansierat köpet. Konsumenten kan eventuellt kräva gottgörelse av kortbolaget även för köp som gjorts med betalkortets debitfunktion om bolaget i kortvillkoren eller på annat sätt har förbundit sig till detta.
Om konsumenten har betalat sin beställning i nätbanken eller på annat sätt i förskott, kan han eller hon bevaka sina fordringar i konkursen. Konsumenten bör följa konkursboets information och vid behov kontakta förvaltaren av konkursboet, advokat Mikko Tölö.
Om det finns fel i produkter som köpts från Suomen Sänkytukku kan konsumenten skicka reklamation om felen till tillverkaren, importören eller ett annat företag som representerar det tidigare försäljningsledet. De är skyldiga att gottgöra felen i enlighet med garantivillkoren eller det lagstadgade felansvaret även om produktens garantitid har löpt ut. Om produkten har betalats med kreditkort eller annan kredit som beviljats för att finansiera köpet av produkten kan konsumenten skicka reklamation till kreditgivaren.
Mer information kan vid behov begäras av konsumentrådgivningen.
Läs mer om konsumentskyddet i konkurssituationer