11.12.2020 (publicerad på svenska 18.12.2020)
Det företaget som har ansvarat för försäljningen av Matkavekkas resor i Finland har försatts i konkurs. Konsumenter som köpt resor av Matkavekka har möjlighet att få sina pengar tillbaka. KKV hanterar inte återbetalningar, utan de sköts av Rejsegarantifonden. I detta skede förutsätts inga åtgärder från konsumenten för återbetalningen.
Östra Nylands tingsrätt har den 18 september 2020 försatt Primera Holidays Oy i konkurs. Bolaget ansvarade för Matkavekkas reseförsäljning i Finland. Matkavekkas alla resor är inställda. Många konsumenter har varit i kontakt med KKV:s konsumentrådgivning och uttryckt sin oro för återbetalningen eftersom Matkavekka har tagit bort sin webbplats. Konkursboets affärsverksamhet har sålts till Bravo Tours af 1998 A/S.
Matkavekkas kunder har möjlighet att få tillbaka sina pengar. KKV hanterar inte återbetalningar utan Matkavekkas ansvariga researrangör TravelCo Nordic A/S har ställt en konsumentsäkerhet i danska Rejsegarantifonden. Säkerheten täcker enbart kombinerade resetjänster, tex. paketresor. Enskilda resetjänster såsom enbart flygresor, ersätts inte ur garantifonden. I nuläget gör det nya bolaget Bravo Tours en genomgång av bokningar varefter garantifonden besluter om utbetalning av ersättning. Om en resa eller ett flyg har betalats med kreditkort, kan återbetalning sökas direkt från kreditbolaget.
Det nya bolaget är i kontakt med kunderna och därmed krävs inga åtgärder av kunderna för återbetalningen. TravelCo Nordic, som har ställt säkerheten, har haft affärsverksamhet i alla nordiska länder och kunderna är många. Det är skäl att vänta på kontakt i lugn och ro.
Bravo Tours kommer förmodligen att kontakta resenärerna på engelska. Om du efter denna kontakt är i behov av personlig rådgivning, kan du kontakta Konsument Europa Finland, som ger konsumenter råd vid gränsöverskridande problemsituationer inom EU.