Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2021
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/meddelanden/2021/12.1.2021-konsumentombudsmannen-och-bilskolbranschens-forbund-gav-gemensamma-riktlinjer-for-meddelande-av-totalpriset-for-korkortsutbildningar/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Meddelanden
  • 2021

Aktuellt

  • Meddelanden
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Nyheter
  • Nyhetsbrev

Konsumentombudsmannen och bilskolbranschens förbund gav gemensamma riktlinjer för meddelande av totalpriset för körkortsutbildningar

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
12.1.2021

Konsumentombudsmannen har tillsammans med Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitu och Finlands Bilskoleförbund utarbetat en anvisning som hjälper bilskolorna att i sin marknadsföring beakta kraven i konsumentskyddslagen.

Konsumentombudsmannen, Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitus och Finlands Bilskoleförbunds anvisningar erbjuder bilskolorna konkreta tips på hur totalpriset enligt konsumentskyddslagen ska anges i marknadsföringen. Även om anvisningarna är riktade till bilskolor är det också till nytta för konsumenterna. Marknadsföringen ska innehålla information som är väsentlig för konsumenterna och marknadsföringen får inte ge en vilseledande bild. Man ska också fästa uppmärksamhet vid hur uppgifterna presenteras.

Anvisningarna går särskilt in på hur totalpriset för förarexamen som krävs för körkortet ska anges i marknadsföringen. Bilskolorna ska tydligt och förståeligt ange bilskoletjänstens totalpris, eftersom priset är en central faktor som påverkar köpbeslutet. Bilskolorna ska säkerställa att följande ingår i det marknadsförda totalpriset för körkortsutbildning:

  • undervisningsmaterial
  • teoriundervisning
  • körundervisning
  • riskidentifieringsutbildning
  • körning till det första körprovet och hyrning av bil i det första körprovet
  • eventuella kontorsavgifter.

Även myndighetsavgifter i anslutning till körkortsutbildningen ska anges tydligt, eftersom de har en betydande inverkan på det totala priset.

"För att konsumenterna ska kunna jämföra priserna på bilskoletjänsterna måste informationen om totalpriset inklusive myndighetskostnader vara tydlig. Att spjälka upp priset och dölja informationen i det finstilta gör det svårare för konsumenten att göra de bästa valen, särskilt när det är fråga om en dyrbar upphandling”, berättar konsumentombudsman Katri Väänänen.

Konkreta verktyg för bilskolor för prisinformation

Anvisningarna ger bilskolorna konkreta tips om hur totalpriset kan anges i enlighet med kraven i konsumentskyddslagen.

"För bilskolorna har man bland annat utarbetat en checklista som gör det enkelt och lagenligt att meddela priset", berättar verksamhetsledare Sampsa Lindberg vid Liitus.

Anvisningarna utarbetades i samarbete och passar i många situationer. Det har utarbetats med tanke på personbilskörkortet, dvs. B-körkortet, men de grundläggande principerna för prisinformation lämpar sig också för marknadsföring av andra körkortskategorier.

"Det är mycket bra att bilskolorna nu har tydliga ramar att stödja sig på i prisinformationen", betonar ordförande Jukka Kiviniemi från Finlands Bilskoleförbund rf gällande anvisningens betydelse för bilskolorna.

Konsumentombudsmannen utnyttjar anvisningarna i sitt tillsynsarbete. Förbunden rekommenderar att anvisningarna följs.

Anvisningar för bilskolor: Meddelande av prisinformation för personbilskörkort (på finska)


Nyckelord: Konsumentskyddslagen, Marknadsföring
Uppdaterad 12.1.2021 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 12.1.2021 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV