Veckans tips: I nätbutiker är det bäst att betala med kreditkort eller med faktura

7.8.2017

Valet av betalningssätt i webbutiken påverkar dina rättigheter som konsument, om någonting går fel.

Det lönar sig att att välja det lämpligaste alternativet av betalningssätten. Vid valet av betalningssätt bör konsumenten bland annat beakta säkerheten i betalningen och om det går att få tillbaka pengarna om säljaren inte följer överenskommelsen.

Till exempel vid betalning i förskott bör konsumenten bedöma hur pålitlig köpmannen är och överväga hur stor risk man är villig att ta som konsument.

 Information om betalningssättens säkerhet ger bland annat de instanser som tillhandahåller betalningstjänster och på Konkurrens- och konsumentverkets webbsidan Val av betalningssätt.

När du betalar I webbutiken,

  • med bankkortets debit-egenskap direkt från ditt konto, kan du i en problemsituation kräva att banken återbetalar beloppet endast om den i sina avtalsvillkor eller i övrigt bundit sig till detta.
  • med ditt kreditkort eller annan kredit som webbutiken erbjuder, kan du i en problemsituation kräva dina pengar tillbaka förutom av försäljaren också av kreditgivaren.
  • som nätbetalning med dina nätbankskoder debiteras ditt konto direkt. Då lönar det sig att vara säker på att försäljaren är pålitlig.
  •  och ber om en faktura kan du vanligtvis betala först när du fått produkten. Då har du i en problemsituation möjlighet att avstå från att betala.
  •  med mobilbetalning som debiteras på anslutningens faktura, kan du i en problemsituation kräva dina pengar tillbaka förutom av försäljaren också av operatören.
  • via betalningsförmedlingstjänsten kan du i en problemsituation kräva att tjänsten återbetalar beloppet, om den i sina avtalsvillkor bundit sig till detta.

Läs mer

Val av betalningssätt

Uppdaterad 7.8.2017 Skriv ut