12.9.2019
När ansvarar säljaren för ett fel i en vara och hur kan felet gottgöras? Och hur kan reklamationen skötas på ett ändamålsenligt sätt som är tillfredsställande för alla parter?
Med garantiassistenten som Konkurrens- och konsumentverket utvecklat för säljare kan du ta reda på om säljaren ansvarar för ett fel i en vara och hur felet kan gottgöras.
Assistenten har uttryckligen utformats för att vara till hjälp i praktiken. Garantiassistenten vägleder säljare till exempel i bedömningen av rätt gottgörelse i situationer då en konsument kommer in för att meddela om ett fel i en apparat som konsumenten köpt.
Det webbaserade verktyget hjälper säljaren att upptäcka i synnerhet situationer där garantin inte gäller eller garantiperioden har löpt och konsumenten åberopar det lagstadgade ansvaret för fel - till exempel när apparatens livslängd har varit kortare än förväntat eller ett tillverkningsfel har uppstått i apparaten.
Med hjälp av assistenten får säljaren snabbt en tydlig bild av företagets skyldigheter. Assistenten är också ett stöd om konsumentens krav känns omöjligt.
Garantiassistenten lämpar sig också väl för säljarutbildningar vid såväl företag som läroanstalter.
Mer information om hur du hanterar konsumentrelationer
- Garantiassistent. Använd garantiassistenten när det är oklart om säljaren ansvarar för ett fel i en vara och hur felet kan gottgöras. Och kom ihåg att ge respons så att vi kan utveckla tjänsten.
Du hittar grundläggande information på Konkurrens- och konsumentverkets webbsida:
Sätt dig in i ämnet på ett djupare plan med hjälp av konsumentombudsmannens riktlinje:
Rådgivning för företag