13.11.2019
Företaget bär alltid ansvaret för sin marknadsföring, oavsett vilken aktör det väljer som marknadsförare. Både företaget och influerare på sociala medier ska vid influerarmarknadsföring se till att kommersiella samarbeten inte blir smygreklam.
Företag som bedriver influerarmarknadsföring är enligt konsumentskyddslagen ansvariga att informera om det kommersiella samarbetet. Huruvida samarbetsparten är en professionell eller amatörmässig influerare påverkar inte detta ansvar.
Av marknadsföringen ska det framgå tydligt att den har ett kommersiellt syfte och för vems räkning den utövas. Kravet är detsamma oavsett vilka medier marknadsföringen sker i eller på vilket sätt.
Konsumenten har alltid rätt att veta om han eller hon utsätts för försök till kommersiell påverkan. Marknadsföringen ska särskilja sig från det övriga innehållet så att konsumenten vet att det är fråga om kommersiell påverkan. Huvudregeln för influerarmarknadsföring är att det kommersiella syftet tydligt ska nämnas i början av inlägget.
I praktiken innebär åliggandena i fråga om identifierbar reklam att företaget ska instruera och ställa krav på influeraren att inte göra smygreklam.
Influerarmarknadsföring avser kommersiellt samarbete mellan företag och influerare (t.ex. bloggare och Youtubers). Den ersättning som företaget ger influeraren för marknadsföringen kan bestå av pengar eller förmåner med penningvärde såsom kläder, presentkort eller resor. Det är också fråga om marknadsföring när influeraren får ersättningen i något annat än pengar.
Mer information om hur du hanterar konsumentrelationer
Fördjupad information finns i konsumentombudsmannens riktlinjer. Genom att följa riktlinjen kan företag och influerare förvissa sig om att de följer konsumentskyddslagen.
Influerarmarknadsföring i sociala medier