28.10.2019
Ett företag som idkar konsumenthandel bör tydligt informera konsumenterna om vilka ärenden olika telefonnummer är avsedda för.Genom att prissätta telefonservicen och meddela priserna tydligt kan företaget undvika kundernas befogade ersättningsyrkanden.
Enligt konsumentskyddslagen kan företag som erbjuder konsumenterna kundservice per telefon inte använda dyra företags- eller servicenummer när det är fråga om skötsel av en existerande kundrelation. Normaltaxan som inte får överskridas är för närvarande 0,084 euro/minut.
- Om ditt företag tillhandahåller telefonservice till konsumenterna ska konsumenten kunna sköta ärenden som gäller ett existerande avtal (t.ex. återkallande, uppsägning, hävning eller reklamation av avtal, fakturering) utan att behöva betala tilläggskostnader.
- Om ditt företag använder ett telefonnummer som är dyrare än ett normalprissatt nummer i sin telefonservice som gäller tidigare gjorda affärer eller existerande avtal måste samtalspriser som är högre än normaltaxan ersättas till konsumenten i efterhand om konsumenten kräver detta.
För samtal som gäller något annat än ett existerande avtal, till exempel ett nytt avtal eller affärens öppettider, behöver företaget inte tillhandahålla ett normalprissatt kundservicenummer.
Kravet på ett normalprissatt kundservicenummer gäller inte heller avtal om finansieringstjänster eller ett finansiellt instrument, till exempel kredit- och försäkringsavtal.
Priset för ett normalprissatt kundservicenummer
Priset för ett samtal till ett normalprissatt kundservicenummer får inte överstiga priset enligt konsumentens abonnemangsavtal eller den kalkylmässiga normaltaxan som Transport- och kommunikationsverket årligen fastställer. För närvarande är normaltaxan 0,084 euro/minut. Bestämmelsen grundar sig på direktivet som gäller konsumentens rättigheter.
Samtalspriset måste alltid meddelas när numret nämns till exempel i reklam, kataloger, avtalsvillkor och på webbplatsen.
Mer information om hur du hanterar konsumentrelationer
Du hittar grundläggande information på Konkurrens- och konsumentverkets webbsida
Avgiftsbelagd kundservice
Rådgivning
Rådgivning för företag i konsumenträttsliga ärenden