Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2021
    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Nyheter
  • 2019
https://www.kkv.fi/sv/aktuellt/nyheter/2019/reklamationer-bor-redas-ut-utan-att-bolla-med-konsumenten-och-ansvaret/
  • Första sidan
  • Aktuellt
  • Nyheter
  • 2019

Aktuellt

  • Meddelanden
  • Nyheter
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Nyhetsbrev

Tips till företag om en god konsumentrelation: Reklamationer bör redas ut utan att bolla med konsumenten och ansvaret

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn
2.10.2019

Företaget som sålt en vara till konsumenten har det primära ansvaret för att sköta reklamationer och gottgöra fel. Därför är det viktigt att fästa uppmärksamhet vid att reklamationerna sköts smidigt. Kundens upplevelse av hur en reklamation sköts har stor inverkan även på kundnöjdheten.

Konsumentens avtalspartner, dvs. företaget som sålt varan, har det primära ansvaret för att reda ut ett fel. I lagen finns ingen tidsfrist för ansvar för fel, utan ansvarstiden beror på den förväntade livslängden hos varan.

Säljaren kan inte rutinmässigt hänvisa konsumenten till att avtala om reparation eller annan gottgörelse med importören, tillverkaren och garantiservicen. Konsumenten kan ändå informeras om vilket försäljningsled det är ändamålsenligt att kontakta för att få felet korrigerat.

Företaget som sålt varan till konsumenten ansvarar för att gottgöra felet oberoende av om varugarantin gäller eller inte.

  • Under garantitiden: Säljaren ansvarar också för tillverkarens eller importörens garanti om säljaren inte klart har frånsagt sig detta innan köpet fastställdes. Säljarens ansvar för fel gäller under varans förväntade livslängd.

  • Ingen garanti har getts eller garantitiden har löpt ut: Säljaren har ett lagstadgat ansvar för fel som uppstår på produkten. I lagen finns ingen tidsfrist för säljarens ansvar för fel, utan ansvarstiden beror på den förväntade livslängden hos varan eller en enskild del.

Importörens eller tillverkarens ansvar

Konsumenten kan välja att framställa sitt yrkande som grundar sig på ett fel även hos importören, tillverkaren eller något annat tidigare försäljningsled. Ett tidigare försäljningsled kan inte avvisa köparens yrkanden enbart genom att hänvisa till säljarens eller ett annat försäljningsleds ansvar.

Ett tidigare försäljningsleds ansvar för fel följer samma principer som säljarens ansvar, men det är inte lika omfattande. Tillverkaren eller importören ansvarar inte för ett fel på varan om felet har uppkommit av orsaker de inte rår för efter att varan har överlämnats till återförsäljaren – till exempel då varan har skadats i återförsäljarens besittning eller återförsäljaren har gett oriktig information om varan.

Mer information om hur du hanterar konsumentrelationer 

Du hittar grundläggande information på Konkurrens- och konsumentverkets webbsida

  • Fel eller brist på en vara  

Sätt dig in i ämnet på ett djupare plan med hjälp av konsumentombudsmannens riktlinje: 

  • Ansvaret för fel och garanti vid köp av konsumtionsvaror 

Rådgivning för företag

  • Rådgivning för företag i konsumenträttsliga ärenden

Nyckelord: Tips för företag
Uppdaterad 2.10.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 2.10.2019 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV