5.2.2021
Konkurrens- och konsumentverket deltar i Mediekunskapsveckan som ordnas 8–14 februari. Under veckan vill KKV lyfta fram betydelsen av medieläskunnighet. Med hjälp av den kan konsumenten identifiera reklam och förstå att den handlar om kommersiell påverkan.
I synnerhet barn utsätts för kommersiell reklam i digitala medier redan i tidig ålder. Ju yngre barn det är fråga om, desto större effekt har också påverkarna i sociala medier på barnens penninganvändning. Privatliv och kommersialitet är för svåra frågor för 7-åringar att hantera på egen hand. Tydliga regler och att bekanta sig med olika tjänster tillsammans med en vuxen hjälper barnet att komma igång.
Målet med temaveckan för mediefostran för fostrare är att utveckla barns och ungas mediefärdigheter samt stärka vuxnas färdigheter i mediefostran.
KKV:s material under Mediekunskapsveckan:
- Lapset altistuvat kaupalliselle mainonnalle digitaalisessa mediassa, artikel av Helena Tuorila i tidningen Mediataito (på finska, delvis svenska)
- Undervisningspaketet Ostajan askeleet och bloggen Kulman tärpit (på finska) för lärare inom den grundläggande utbildningen.
Läs mer:
Mer forskningsrön behövs om konsumentskyddet för barn i den digitala världen
Lapsi kuluttajana kaupallisessa digitaallisessa mediassa, Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksiä 4/2020 (på finska)