Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2020
    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • ICT- och digienheten
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Fel eller brist på en vara
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/fel-fordrojning-och-reklamation/fel-eller-brist-pa-en-vara/fel-pa-begagnad-vara/
Info och anvisningar
  • Första sidan
  • Info och anvisningar
  • Fel, fördröjning och reklamation
  • Fel eller brist på en vara
  • Marknadsföring och kundrelationer
  • Köp, försäljning och avtal
  • Betalningar, fakturor och indrivning
  • Fel, fördröjning och reklamation
    • Fel eller brist på en vara
      • Part som ansvarar för felet
      • Konstaterande av fel och kostnader för felsökning
      • Fel på begagnad vara
      • Reparation eller byte av en vara
      • Reparationskostnader, plats och tid
      • Prisavdrag och hävning av köpet
      • Skadestånd
      • Alternativ i konflikter: Om säljaren förnekar felet
    • Bilar
    • Bruksanvisningar
    • Fel i en tjänst
    • Telefon- och bredbandsabonnemang
    • Försenad leverans
    • Elavbrott
    • Bostadsköp
    • Huspaket
    • Renovering
    • Serviceboende
    • Konsertbiljetter
    • Anmälan om farlig produkt
    • Försäkringar
    • Behandlingsfel
  • Resande samt information för researrangörer
  • Konkurrensärenden

Ansvar för fel på begagnad vara

Lyssna
Facebook Twitter LinkedIn

Vem som bär ansvaret för fel på en begagnad vara beror på vem konsumenten har köpt varan av.

  1. Om en begagnad vara har köpts av ett företag eller en annan näringsidkare, skyddas konsumenten enligt konsumentskyddslagen. Köparen ska alltid först klaga hos säljaren, men i en konfliktsituation kan han eller hon vända sig till konsumentrådgivningen.

    Också ett företag som förmedlar begagnade varor är ansvarig för dessa. Ansvar uppkommer ändå inte om förmedlaren arbetar för en annan näringsidkares räkning och konsumenten har varit medveten om detta och sina rättigheter när avtalet ingicks.
  2. Om en privatperson har köpt en begagnad vara av en annan privatperson omfattas affären inte av konsumentskyddslagen utan av köplagen, vars bestämmelser om definition av fel i hög grad motsvarar konsumentskyddslagen. I en affär mellan två privatpersoner har köparen större skyldigheter än vid ett konsumentköp.
  3. Om det är frågan om en auktion med begagnade varor där köparna har möjlighet att närvara, skyddas köparen inte av konsumentskyddslagen. Köparen kan vända sig till konsumentskyddsmyndigheterna om säljaren eller förmedlaren är ett företag eller en näringsidkare.

Eftersom en affär mellan två privatpersoner inte omfattas av konsumentskyddslagen, kan köparen inte vända sig till konsumentrådgivningen. Köparen ska alltid först klaga hos säljaren. Om klagomålet inte ger resultat, kan köparen föra ärendet till tingsrätten.

Varan anses vara köpt av en privatperson också när den har köpts på en handelplats som upprätthålls av ett företag och där det tydligt framgår att affären sker mellan två privatpersoner. Sådana handelsplatser är till exempel självbetjäningsloppmarknader, nätloppmarknader som erbjuder försäljningsannonser och nätauktioner.

Fel på en begagnad vara

En begagnad vara säljs ofta med villkoret ”som den är” eller något liknande förbehåll. Då ansvarar säljaren exempelvis inte för fel som beror på användning och normalt slitage.

Villkoret ”som den är” eller ett liknande förbehåll befriar inte nödvändigtvis säljaren från ansvar. Också då ansvarar säljaren för fel på varan om

  • den information som säljaren har uppgett om varans egenskaper eller användning inte stämmer och informationen har kunnat påverka köparens beslut.
  • säljaren låter bli att informera köparen om något väsentligt som han eller hon vet om varans egenskaper eller användning och detta har kunnat påverka köparens beslut.
  • varan är i sämre skick än köparen hade motiverade skäl att anta utifrån priset och förhållandena.
    Reparation eller byte till felfri vara
    Prisavdrag och hävning av köpet

Fel i en tjänst på en loppmarknad

Den som driver en loppmarknad eller en motsvarande handelsplats för begagnade varor ansvarar för den sålda tjänsten precis som andra företag som säljer tjänster.

En privatperson som säljer sina begagnade varor som kund hos exempelvis en självbetjäningsloppmarknad, en nätloppmarknad eller en nätauktion kan kräva gottgörelse av den som driver loppmarknaden om företagets tjänster inte motsvarar överenskommelsen.

Den som driver en loppmarknad är skyldig att se till att övervakningen av varor som lämnats till försäljning är ändamålsenligt ordnad. Företaget kan bli skadeståndsansvarigt exempelvis för en skada som beror på stöld. För att befrias från skadeståndsansvaret måste företaget kunna bevisa att skadan inte berodde på dess vårdslöshet. Som skadestånd för försvunna varor kan kunden kräva högst det avtalade försäljningspriset.
Skadestånd


Nyckelord: Begagnad vara, Fel, Kirpputori, Reklamation
Uppdaterad 30.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 30.6.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • Tillgänglighet
  • © KKV