Konkurrens- och konsumentverkets undervisningsmaterial är avsett att stödja planeringen av undervisningen. Övningarna är utarbetade så att de hjälper eleven att se sina val som en konsumtionsstig.

Materialet är indelat i fem delar:
Jag är konsument – Inledning till konsumtion och köpstigen
Steg 1 på köpstigen – Jag söker information och möter reklam: informationssökning, jag bland reklamen, jämförelsesidor och hantering av egna uppgifter
Steg 2 på köpstigen – Jag köper: kostnadsmedvetenhet, att ingå avtal, att handla på nätet
Steg 3 på köpstigen – Jag använder, konsumerar och reagerar: rättigheter och ansvar, reklamation
Steg 4 på köpstigen – Jag beslutar om fortsättningen: att avsluta/förlänga en beställning, återvinning, service efter försäljning
Först får eleven hjälp med att betrakta sig själv som konsument. Därefter aktiveras eleven att utveckla sina egna konsumentfärdigheter. I undervisningen analyseras köpprocessen steg för steg.
I undervisningen får eleverna lära sig att handla på ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart sätt under hela konsumtionsprocessen. Denna process börjar när konsumenten behöver eller vill ha någonting. Processen framskrider så att konsumenten väljer, fattar beslut, betalar köpet, ingår avtal och använder produkten eller tjänsten ända till slutet av dess livscykel.
Konsumentfärdigheterna har ett nära samband med ekonomiska färdigheter och den integrerade undervisningen bidrar till att eleven utvecklas som konsument och får färdigheter som hjälper honom eller henne att sköta sin egen ekonomi.
Vi föreslår att man fördjupar sig i konsumentfärdigheterna med hjälp av köpstigen som tecknats i cirkelmodellen. Vi erbjuder övningar i varje skede av köpstigen. Lärarna kan bland övningarna välja sådana som är lämpligast för den egna klassen med hänsyn till ålder och läroämne.