Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Konkurrens- och konsumentverket
  • Info och anvisningar
     

    Marknadsföring och reklam

    • Marknadsföringens principer
    • Prisinformation
    • Realisation och erbjudanden
    • Korrigering av fel i reklam
    • Identifierbar reklam
    • Förbud mot direktmarknadsföring
    • Faktapåståenden och jämförelser
    • Fler ämnen

    Fel, fördröjningar och reklamation

    • Fel på en vara
    • Fel i en tjänst
    • Försenad leverans
    • Fel på bilar
    • Fel vid bostadsköp
    • Serviceboende
    • Telefon- och internetabonnemang
    • Fel vid renovering
    • Fler ämnen

    Köp, försäljning och avtal

    • Garanti och ansvaret för fel
    • Kundservice
    • Presentkort, presenter
    • Att ingå ett avtal
    • Att häva ett köp
    • Bedrägerier
    • Gymmedlemskap
    • Fler ämnen

    Resor, resebyråer

    • Resande och trafik
    • Flygpassagerarens rättigheter
    • Registrera en resebyrå
    • För registrerade resebyråer
    • Registret över resebyråer
    • Resebyråns konkurs
    • Fler ämnen

    Betalning, räkningar och indrivning

    • Ekonomiplanering
    • Kvitto
    • Krediter
    • Betalningssätt
    • Försvunnet betalkort
    • Betalningsdröjsmål och indrivning
    • Fler ämnen

    Konkurrensärenden

    • Konkurrensbegränsningar
    • Tillsyn över företagsförvärv
    • Konkurrensneutralitet
    • Tipsa oss om en konkurrensbegränsning, bekämpa grå ekonomi
    • Lämna kartellen
    • Fler ämnen
    • Marknadsföring och kundrelationer
    • Köp, försäljning och avtal
    • Betalningar, fakturor och indrivning
    • Fel, fördröjning och reklamation
    • Resande samt information för researrangörer
    • Konkurrensärenden
  • Beslut och publikationer
     

    Beslut i konkurrensärenden

    (endast på finska)

    • Beslut gällande företagsförvärv
    • Övriga beslut i konkurrensärenden
    • Konkurrensneutralitet
    • Framställningar till marknadsdomstolen
    • Konkurrensärenden i högsta förvaltningsdomstol
    • Fler ämnen

    Initiativ, remisser och ställningstaganden

    (endast på finska)

    • År 2019
    • År 2018
    • År 2017
    • År 2016
    • År 2015
    • År 2014
    • År 2013
    • Fler ämnen

    Beslut i konsumentärenden

    (endast på finska)

    • Konsumentombudsmannens beslut
    • Konsumentombudsmannens förbud
    • Konsumentärenden i marknadsdomstolen
    • Fler ämnen

    Konsumentombudsmannens riktlinjer

    • Enligt bransch
    • Enligt bransch
    • Internationella
    • Fler ämnen

    Sök

    • Sök beslut
    • Fler ämnen

    Publikationer

    • KKV:s utredningar
    • Riktlinjer för tillämpning av konkurrenslag
    • Nordiska samarbetspublikationer
    • Publikationsarkiv
    • Fler ämnen
    • Beslut i konkurrensärenden
    • Beslut i konsumentärenden
    • Initiativ, remisser och ställningstanden
    • Publikationer
  • Aktuellt
    • Meddelanden
    • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • KKV
    • Konsumentärenden
    • Konsumentombudsman
    • Konsument Europa Finland
    • Organisation
    • Uppgifter
    • Statistik
    • Planering och uppföljning av verksamheten
    • Kontaktuppgifter
    • Webbtjänster och dataskydd
  • Konsumentrådgivning
    • Lämna en reklamation till företaget
    • Konsumentrådgivningens uppgifter
  • Kontakt
    • Konkurrensärenden
    • Konsumentärenden
    • Förvaltning
    • Ledning
    • Forskning och analys
    • Kommunikation
    • Dataskydd
  • Första sidan
https://www.kkv.fi/sv/sok/
  • Första sidan

Sök

Visa sökvillkoren
Dokumenttyp
Välj alla | Radera valen







Sökresultat

Din sökning med sökordet Dröjsmål gav  23 träffar.

Nyaste först | Äldsta först

Fel och fördröjningar vid renovering

Webbsida

Om renoveringen tydligt försenas kan du kräva försenings- eller standardersättning enligt vad som har antecknats i...

Förseningar och fel i huspaket

Webbsida

Vid köp av huspaket tillämpas kontraktets villkor och konsumentskyddslagen – särskilt kapitel 9, som gäller köp av...

Telefon- och bredbandsabonnemang

Webbsida

När det gäller frågor kring ditt abonnemang bekanta dig med din operatörs avtalsvillkor som definierar parternas...

Skadestånd

Webbsida

Konsumenten har rätt att kräva skadestånd också för den ekonomiska förlust som fördröjningen har gett upphov till. Fö...

Hävning av ett köp på grund av fördröjning

Webbsida

Konsumenten har rätt att häva ett köp på grund av fördröjning om han eller hon har gett säljaren en skälig tilläggsti...

Försenad leverans

Webbsida

Företaget måste ges tilläggstid Om leveransen av en vara eller utförandet av en tjänst fördröjs och detta inte beror ...

Skadestånd för skador som orsakats av fel i en tjänst

Webbsida

Utöver att felet korrigeras har konsumenten rätt att kräva skadestånd för den skada som felet har gett upphov till. F...

Fel i en tjänst

Webbsida

Tjänsten måste till innehåll, utförande och resultat motsvara det som har utlovats. Personliga förväntningar hos en...

Ersättningen för fördröjning i destinationen är 25–50 % av biljettpriset

Webbsida

Du kan kräva ersättning om båtens ankomst till destinationen är försenad. Ersättningen är 25–50 % av biljettpriset. D...

Inhibering eller försening av en resa

Webbsida

Om avgången från hamnen försenas med över 90 minuter eller ställs in 1. Du kan kräva att rederibolaget erbjuder...

Om du vill avboka en resa

Webbsida

Eftersom rederibolagens avbokningsvillkor för resor varierar lönar det sig att så fort som möjligt att ta kontakt med...

Båtpassagerarens rättigheter vid försening och inhibering

Webbsida

På dessa sidor får du instruktioner om hur du ska gå till väga om din båtresa försenas eller inhiberas samt informati...

Kompensation vid försenad eller inställd bussresa

Webbsida

Du kan kräva gottgörelse av bussbolaget om servicen inte motsvarar det som utlovats. Om resan i fråga är minst 250 km...

Skadestånd vid försenad eller inställd bussresa

Webbsida

Om du har lidit ekonomiska förluster på grund av att din bussresa har försenats eller ställts in kan du ha rätt till...

Rätt till assistans vid försenad eller inställd resa eller olyckshändelse

Webbsida

Om avgången från terminalen ställs in eller försenas med över 90 minuter, och det är fråga om en bussresa som enligt...

Telefon- och bredbandsabonnemang

Webbsida

Telefon- och internetanslutningar är tjänster som enligt lagen skall vara tillgängliga för alla. Anslutningen kan...

Ersättning kan krävas för fördröjd tågresa

Webbsida

Fjärrtåg Om det före tågets avgång är sannolikt att tåget kommer att vara mer än 60 minuter försenat när det når...

Bostadsförmedlingen ansvarar inte för fördolda fel

Webbsida

Mäklaren ansvarar vanligtvis inte för fel i bostaden som t.ex. fuktskador eller andra fördolda fel som upptäckts efte...

Reklamation gällande flygresa

1. Reklamation till flygbolagets representant I problemsituationer bör du först be en representant för det flygbolag...

Ifall ombordstigning nekas är du berättigad till standardersättning och du kan flytta fram ditt flyg eller få pengarna tillbaka

Om det är så att det finns fler passagerare än antalet platser på planet, skall flygbolaget i första hand försöka bla...

Om flygningen blir försenad kan man kräva kompensation och eventuell standardersättning

Webbsida

Flygpassagerarens rätt till kompensation vid en försening är beroende av flygturens längd samt den väntetid flygbolag...

Fel och dröjsmål

På de här sidorna finns anvisningar om gottgörelse för fel på en vara eller tjänst. Vi erbjuder hjälp bland annat i d...

Information och anvisningar

Webbsida


Uppdaterad 18.4.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
Uppdaterad 18.4.2014 Skriv ut
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Kontaktuppgifter
  • Respons
  • Vår dataskyddspraxis
  • Om kakor
  • © KKV