Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2015/kkv-selvitti-valinnanvapauden-toteutumista-nykyisessa-terveydenhuoltojarjestelmassa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2015

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

KKV selvitti valinnanvapauden toteutumista nykyisessä terveydenhuoltojärjestelmässä

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
2.6.2015

Jatkoselvitys tiedottamisen onnistumisesta ja palvelusetelien käytöstä valmistuu syksyllä

Vaikka potilaan oikeus valinnanvapauteen on kirjattu lainsäädäntöön, valinnanvapauden nykyinen, järjestelmälähtöinen toteutustapa mitätöi monin paikoin tosiasiallisen mahdollisuuden hoitopaikan valintaan, todetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) tuoreessa selvityksessä. Valinnanvapaudesta periaatteessa seuraavat taloudelliset ja terveyspoliittiset hyödyt – kuten uusien innovatiivisten toimintamallien synnyttäminen ja käyttöönotto – ovat siksi toistaiseksi jääneet saavuttamatta.

Potilaat ovat voineet vuoden 2014 alusta Suomessakin valita itse terveysasemansa ja tietyin rajoituksin myös erikoissairaanhoidon hoitopaikkansa kaikista julkisista terveysasemista ja sairaaloista. Hoitopaikan mahdollisuuksien rajoissa heillä on oikeus valita myös itseään hoitava lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen. Lisäksi potilailla on oikeus hakeutua hoitoon mihin tahansa EU- tai Eta-valtioon tai Sveitsiin.

Valinnanvapautta koskevat säädökset ovat kuitenkin hajallaan eri laeissa, eikä yhtenäisiä toimintamalleja ole toistaiseksi saatu aikaan. Mahdollisuudet valinnanvapauden hyödyntämiseen riippuvat siksi olennaisesti muun muassa potilaan terveydentilasta, osaamisesta ja taloudellisista resursseista. Valinnanvapauden toteutumiseen liittyy myös logistisia ongelmia, kuten ongelmat potilastietojen siirtymisessä toimipaikkojen välillä. Suurimmat ongelmat liittyvät rajat ylittävään terveydenhuoltoon;  jos lainsäädäntöä ei kehitetä edelleen ja esimerkiksi hoitokustannusten korvaamisperusteita muuteta, hoitopaikan valitseminen ulkomailta uhkaa jatkossakin jäädä vain maksukykyisten henkilöiden oikeudeksi.

Valinnanvapauden aktiivinen hyödyntäminen voisi selvityksen mukaan johtaa parhaimmillaan palveluprosessien, hoidon laadun ja potilasturvallisuuden kehittymiseen. Keskeisin mahdollisuus liittyy siihen, että hoitopaikan voisi valita myös yksityiseltä tai kolmannelta sektorilta. Valinnanvapauden merkitys tulisi ennen kaikkea huomioida tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksessa ja siihen liittyvässä rahoitusratkaisussa.

Palvelusetelijärjestelmä laajentaa valinnanvapautta

Palvelusetelijärjestelmä laajentaa jo nyt osassa kuntia valinnanvapauden koskemaan myös yksityisiä terveydenhuoltopalveluja ja jopa hoidon sisällöllisiä yksityiskohtia. Jos palveluseteli ei kata kaikkea palvelun tarvetta, potilas voi halutessaan hankkia palveluntuottajalta lisäpalveluja omilla varoillaan. Palvelusetelijärjestelmää voitaisiin jatkossa kehittää edelleen ja hyödyntää nykyistä laajemmin järjestelmälähtöiseen toimintamalliin pohjautuvien kilpailutusten vaihtoehtona. Päätösvaltaa terveydenhuoltopalvelujen tuottajista siirrettäisiin näin osittain myös potilaille.

Palvelusetelien käyttömahdollisuuksia voitaisiin laajentaa myös alueellisesti niin, että palveluja voisi hankkia myös seutukunnallisesti tai valtakunnallisesti hyväksytyiltä palveluntuottajilta oman asuinkunnan hyväksymien palveluntuottajien lisäksi. Kuntien tehtävää yksityisten palveluntuottajien hyväksyjänä voitaisiin lisäksi keventää ja vähentää näin palvelutuotantoon liittyvää byrokratiaa.

Selvityksen jatko-osa valmistuu syksyllä

Selvitysraportin on kirjoittanut KKV:n erikoistutkija, YTT Helena Tuorila, ja selvityksen yhteydessä on haastateltu muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Kelan, sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sekä Suomen Kuntaliiton edustajia. Selvityksen toinen osa, jossa tarkastellaan valinnanvapaudesta tiedottamista ja palvelusetelijärjestelmän hyödyntämistä terveydenhuoltopalveluissa, valmistuu syksyllä. Jatkoselvitys toteutetaan yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa.

Tutustu selvitykseen:
Potilaan valinnanvapaus julkisessa terveydenhuollossa, osa I: Sääntelykehikko kansallisessa ja rajat ylittävässä terveydenhuollossa (pdf, 52 s.)

Lisätietoja: Helena Tuorila, p.029 505 3653,
sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi@kkv.fi


Päivitetty 2.6.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 2.6.2015 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV