Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/eu-kuluttajaviranomaiset-loysivat-puutteita-teleyhtioiden-verkkokaupoista/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

EU-kuluttajaviranomaiset löysivät puutteita teleyhtiöiden verkkokaupoista

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
18.5.2018

Suomen neljän suurimman teleyhtiön verkkokaupoissa on annettu kuluttajille puutteellisia tietoja. Asia selvisi EU-maiden kuluttajansuojaviranomaisten yhteisessä valvontaiskussa, jossa tarkastettiin marraskuussa 2017 yhteensä 207 teleyhtiön verkkosivustot. Kuluttaja-asiamies on edellyttänyt, että Elisa, DNA, Moi Mobiili ja Telia Finland korjaavat havaitut puutteet.

EU-maiden kuluttajansuojaviranomaiset tekivät marraskuussa 2017 yhteisen valvontaiskun teleyhtiöiden verkkokauppojen sivuille. Valvonnassa tarkastettiin, kerrotaanko kuluttajille harmonisoidun EU-lainsäädännön edellyttämät tiedot.

Kuluttaja-asiamies tarkasti Suomessa suurimpien teleoperaattorien verkkokaupoissa päätuotteet eli kunkin teleoperaattorin osalta yhden matkapuhelinliittymän ja mobiililaajakaistaliittymän. Tarkastukset suoritettiin sekä PC:llä että mobiililaitteella, koska kuluttajat käyttävät ostosten tekoon yhä enenevässä määrin mobiililaitteita. Puutteet liittyivät matkapuhelin- ja mobiililaajakaistaliittymien myyntiprosesseihin ja siihen, mitä tietoja kuluttajille myyntiprosesseissa annetaan ja missä vaiheessa.

Verkon myyntiprosessit kuntoon

Kuluttajan kannalta on tärkeää, että hän saa matkapuhelin- ja mobiililaajakaistaliittymää verkkokaupasta hankkiessaan oikeat tiedot oikeaan aikaan selkeästi ja ymmärrettävästi. Kuluttaja-asiamiehen valvontaiskussa havaitsemat puutteet liittyivät nimenomaan verkkokaupan myyntiprosesseissa kuluttajille annettaviin tietoihin.

On tyypillistä, että kuluttajille markkinoidaan matkapuhelinliittymää, jolla on kiinteä kuukausittainen pakettihinta. Tähän pakettihintaan ei kuitenkaan yleensä kuulu yritys- ja palvelunumeroihin soittaminen, mutta sitä ei välttämättä kerrota kuluttajille selvästi. Mobiililaajakaistatuotteen myyntiprosessissa ei puolestaan voida edellyttää, että laajakaistaa hankkiva kuluttaja joutuu itse aktiivisesti poistamaan tilauksen osaksi automaattisesti valitun laitteen, jos ei halua sen tulevan osaksi sopimusta.  Jos teleoperaattorin hinnoittelumalli perustuu siihen, että sopimuksen ensimmäiset 6 tai 12 kk ovat säännönmukaisesti edullisemmat kuin sen jälkeen, ensimmäisten kuukausien hintaa ei voi esittää erityisenä tarjouksena. Sopimukseen sovellettavien sopimusehtojen on oltava aina kuluttajan saatavilla ennen sopimuksen tekemistä.

Kuluttaja-asiamies lähetti huhtikuussa 2018 sitoumuspyynnöt puutteiden korjaamiseksi Elisa Oyj:lle, DNA Oy:lle, Moi Mobiili Oy:lle ja Telia Finland Oyj:lle. Kaikki yhtiöt ovat jo sitoutuneet korjaamaan kuluttaja-asiamiehen havaitsemat puutteet sivuillaan.

EU-tasolla yleisimmät puutteet koskivat valitusten käsittelystä kertomista

EU-maissa, Norjassa ja Islannissa tarkastetuilla teleyhtiöiden verkkokauppasivustoilla esiintyi seuraavanlaisia ongelmia:

  • 50 prosentissa tapauksista verkkosivustoilla mainostettiin ilmaisena tai alennettuna palvelupakettia, kun kyse olikin vain palvelusta, joka tarjottiin osana kytkypakettia.
  • 78,7 prosentissa sivustoista ei ollut lain edellyttämää linkkiä ODR-foorumille eli Euroopan komission ylläpitämälle verkkovälitteiselle riidanratkaisufoorumille.
  • 40,6 prosentissa sivustoista puuttui tieto kuluttajariitojen tuomioistuimen ulkopuolisesta riidanratkaisujärjestelmästä.
  • 31,9 prosentilla sivustoista pidätettiin yritykselle oikeus muuttaa yksipuolisesti sopimusehtoja tai palvelun ominaisuuksia kertomatta tästä kuluttajalle ja antamatta kuluttajalle oikeutta purkaa sopimusta.
  • 25,1 prosentissa sivustoista ei kerrottu riittävän selvästi hyvityksistä, joihin kuluttaja on oikeutettu, jos palvelun taso ei vastaa sovittua.
  • 21,7 prosentissa sivustoista ei kerrottu kuluttajille riittävän selvästi sopimuksen automaattisesta uusiutumisesta.

Tarkempaa tietoa EU:n laajuisen valvontaiskun tuloksista löytyy komission tiedotteesta, joka on julkaistu tänään.

EU-maiden kuluttajansuojaviranomaiset tekevät säännöllisesti yhteisiä valvontaiskuja (sweep), jotka toteutetaan yhteisesti sovittuna ajankohtana tietyllä teemalla. Aiempina vuosina valvontaiskujen kohteena ovat olleet muun muassa matkavaraussivustot (2017), vaatteita ja jalkineita myyvät verkkokaupat (2016) ja elektroniikkaa myyvät verkkokaupat (2015).


Päivitetty 18.5.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 18.5.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV