Toimintaohjeita maksukyvyttömän TravelBirdin asiakkaille

Tilannepäivitys 18.12.2018: Olemme saaneet ilmoituksia, että hollantilaisen TravelBirdin konkurssiin liittyvän korvauksenhakulomakkeen kanssa on ongelmia. Jos et saa lomaketta auki, lähetä sähköpostia vakuusrahasto SGR:lle (sgr@sgr.nl), joka hoitaa korvausasiaa. Tällä SGR:n sivulla on englanniksi sekä ohjeita lomakkeen täyttäjille että linkki lomakkeeseen.

Matkoja myös suomalaisasiakkaille myynyt hollantilainen TravelBird BV on ilmoittanut maksukyvyttömyydestään. Yhtiöllä on vakuusrahasto maksukyvyttömyyden varalle Hollannin vakuusrahastossa SGR:ssä. SGR maksaa korvauksia niille, joiden matka jää toteutumatta, ja on julkaissut toimintaohjeita kuluttajille. SGR on myös yhteydessä niihin kuluttajiin, joiden matka ei toteudu. Euroopan kuluttajakeskus ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) matkapakettien vakuusvalvonta seuraavat tilannetta.

Vakuusrahasto SGR:n ohjeita kuluttaja-asiakkaille marraskuun 2018 alussa:

Olet jo TravelBirdiltä ostamallasi matkalla ja kohtaat ongelmia palveluntuottajan kanssa:

TUI Netherlands huolehtii kaikesta jo matkalla olevien osalta, älä siis esimerkiksi maksa hotellia toistamiseen, mikäli sitä vaaditaan.
Matkustaja tai matkapalvelun tuottaja voi tarvittaessa olla yhteydessä TUI:hin, p. +31 88-0885840 ja travelbird@tui.nl.

Olet lähiaikoina lähdössä TravelBirdiltä ostamallesi matkalle ja sinulla on voimassaolevat lentoliput:

Hollannin vakuusrahasto (SGR) huolehtii sellaisten matkojen toteutumisesta, joiden lähtöpäivä on viimeistään 9.11.2018. Tällaiset matkat toteutetaan alkuperäisen suunnitelman mukaan. Saat lähiaikoina SGR:ltä sähköpostia TravelBirdille antamaasi osoitteeseen. Näiden matkojen osalta SGR takaa maksut palveluntarjoajille TravelBirdin kanssa sovittujen hintojen mukaan.

TUI Netherlands sopii maksuista paikallisten palveluntarjoajien kanssa. Matkustaja tai matkapalvelun tuottaja voi olla tarvittaessa yhteydessä TUI:hin, p. +31 88-0885840 tai travelbird@tui.nl

Jos lähtöpäiväsi on 9.11.2018 jälkeen: lisätietoa tulossa. Saat lähiaikoina SGR:ltä sähköpostia TravelBirdille antamaasi osoitteeseen.

Olet lähiaikoina lähdössä TravelBirdiltä ostamallesi matkalle, mutta sinulla ei vielä ole voimassaolevia lentolippuja:

Matkaasi ei toteuteta. Saat TravelBirdille antamaasi sähköpostiosoitteeseen lähiaikoina ohjeet korvaushakemuksen toimittamiseksi SGR:lle.

Ohjeet julkaistaan myös osoitteessa www.sgr.nl/schade-claimen.

Olet varannut TravelBirdiltä matkan, johon ei sisälly lentolippuja:

Ohjeet julkaistaan myös osoitteessa www.sgr.nl/schade-claimen.

Sinulla on TravelBirdin lahjakortti tai voucher, mutta et ole vielä varannut matkaa sillä:

Lisäohjeita tulossa SGR:n sivuille.

Olet ostanut ainoastaan voucherin, pääsylipun tai ravintola -voucherin:

Vakuudesta ei korvata yksittäisiä palveluja. Lisäohjeita tulossa SGR:n sivuille.

Jos matkasi ei toteudu ja tarvitset apua korvaushakemuksen tekoon, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen.