Auton virhe Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Tuote6Ongelma7Vaatimus8Vahingonkorvaus9Kuvaus10Tekijä11Tarkista12Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Onko vastapuolesi yritys vai yksityishenkilö?* Yritys Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tuote on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatioapurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettu tavaraValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Tuote tai asia, josta valitatHiddenTuote ja vastapuoliTuote Tuotemerkki Tuotteen malli Valituksen vastapuoliVastapuoli Vastuutahot autokaupassa Auton myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa auton virheestä kuluttajansuojalain perusteella. Uuden auton kaupassa kuluttaja voi kohdistaa valituksensa myös maahantuojalle tai valmistajalle. Jos on tarvetta selvittää asiaa aikaisemman myyntiportaan kanssa, vaatimukset kannattaa yleensä kohdistaa maahantuojalle, joka toimii valmistajan edustajana. Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa virheistä, jotka ovat syntyneet niistä riippumattomista syistä auton jälleenmyyjälle luovutuksen jälkeen. Ne eivät vastaa esimerkiksi virheistä, jotka ovat syntyneet myyjän antamista virheellisistä tiedoista tai autoon tehtyjen huoltojen ja korjausten virheellisyydestä. Käytetyn auton virheistä maahantuoja tai muu aiempi myyntiporras ei ole vastuussa virheistä, ellei sen antama takuu ole voimassa. Jos käytetty auto on ostettu yksityiseltä henkilöltä, kauppaan ei sovelleta kuluttajansuojalakia vaan kauppalakia, jonka säännökset virheen määrittelyn osalta ovat kuluttajansuojalakia vastaavia. Jos tehdastakuu on voimassa, kuluttaja voi vaatia takuunantajaa vastaamaan viasta takuuehtojen mukaisesti. Esimerkiksi puhkiruostumattomuustakuut ja -turvat ovat pitkäkestoisia. Ostajan on ensin ilmoitettava viasta takuunantajalle. Jos kyseessä on yksityishenkilöiden välinen asuntokauppa, kirjoita myyjän nimi. Näytä tietoja Ostopaikka Mielestäni autossa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, koskaHiddenAuton virheValitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämä: Auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu Auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu Auton pitää teknisiltä ja muilta ominaisuuksiltaan sekä varustelutasoltaan olla sellainen kuin on kauppaa tehtäessä sovittu. Jos autosta esimerkiksi puuttuu varuste tai toiminto, joka siinä olisi pitänyt kauppakirjan tai myyjän antaman esitteen tai muun markkinointimateriaalin mukaan olla, kyseessä on virhe. Puuttuva varuste tai toiminto voi olla tehdasvaruste tai jälkiasennettava lisävaruste tai -toiminto. Voit vedota myyjän kaupantekohetkellä antamien tietojen lisäksi myös aikaisemman myyntiportaan, kuten esimerkiksi maahantuojan tai valmistajan antamiin Suomen markkinoille tarkoitettua ajoneuvoa koskeviin tietoihin. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa myyjä on kaupantekohetkellä selvästi ilmoittanut, että maahantuojan tai valmistajan ilmoittamat tuotetiedot poikkeavat kaupan kohteena olevan auton tiedoista. Tällaisia tietoja voi olla esimerkiksi maahantuojan tai valmistajan omilla verkkosivuilla. Näytä tietoja Autossa on tekninen vika tai puute Autossa on tekninen vika tai puute Autossa on virhe, jos siinä ilmenee auton ikään, hintaan ja ajomäärään nähden ennenaikaisesti vika tai vikoja. Monilla autonosilla on suuntaa antava odotettavissa oleva käyttöikä, jonka perusteella vian ennenaikaisuutta arvioidaan. Kaikki auton viat eivät ole virheitä. Myyjän ei yleensä tarvitse osallistua auton tavanomaisesta kulumisesta johtuvien vikojen korjauskustannuksiin. Autossa on virhe, jos siihen tulee takuunalainen vika. Esimerkkejä teknisistä vioista: häiriöt auton elektroniikassa tai tietotekniikassa moottorin toimintahäiriöt: sammuminen kesken ajon, epätasainen käynti vikavaloja syttyy, eikä syytä löydetä automaattivaihteisto ei toimi kunnolla ongelmat sähkö-, hybridiautojen akustoissa. Auton vian ja ominaisuuden välinen raja ei ole aina selvä. Autossa voi olla myös epämukaviksi koettuja ominaisuuksia, jotka eivät kuitenkaan ole virheiksi katsottavia vikoja Näytä tietoja Auto ei vastannut odotuksiani Auto ei vastannut odotuksiani Sinulla on oikeus odottaa autolta normaalia käyttökelpoisuutta, kestävyyttä ja asianmukaista laatua. Siihen mitä autolta voit odottaa, vaikuttavat hinta, ikä, ajomäärä, muut autosta ennen kauppaa annetut tiedot sekä markkinoinnissa ja kaupanteossa luotu käsitys. Loistoautona markkinoidulta kalliilta huippumallilta voit odottaa enemmän kuin edulliselta perusmallilta. Jos autosi joiltain osin poikkeaa merkittävästi muista vastaavista automalleista, olisi tästä pitänyt nimenomaisesti sopia kaupantekohetkellä. Esimerkiksi, kun auto ei ominaisuuksiltaan sovellu pitkien matkojen ajamiseen talvella pikalatausominaisuuden puuttumisen takia. Autossa voi olla epämukaviksi koettuja ominaisuuksia, jotka eivät välttämättä ole virheitä. Auton ominaisuus ei kuitenkaan saa haitata tai estää auton normaalia käyttöä, eikä heikentää liikenneturvallisuutta. Jos autossa ilmenee lyhyehkössä ajassa paljon vikoja ja niistä aiheutuu huomattavat korjauskustannukset, voi autossa olla virhe, vaikka viat johtuisivat pääasiallisesti normaalista kulumisesta. Tällaisessa tilanteessa arvioidaan ovatko vikojen kokonaiskorjauskustannukset kohtuuttomat ostajan perusteltuihin odotuksiin nähden. Viat, jotka johtuvat tapaturmasta, auton vääränlaisesta käsittelystä tai auton asianmukaisen huollon laiminlyönnistä eivät kuulu myyjän virhevastuuseen. Näytä tietoja Autosta on annettu virheellisiä tai puutteellisia tietoja Autosta on annettu virheellisiä tai puutteellisia tietoja Autossa on virhe, jos se ei vastaa myyjän antamia tietoja tai myyjä on jättänyt ostopäätöksen kannalta tarpeellisia tietoja kertomatta. Myyjä vastaa virheestä, vaikka ei itse olisi tiennyt virheellisistä tiedoista. Myyjä vastaa esimerkiksi myynti-ilmoituksessa olleista virheellisistä tiedoista, ellei ole oikaissut niitä ennen kaupasta sopimista. Esimerkkejä tilanteista, jolloin saatat auton ostajana olla oikeutettu hyvitykseen virheellisten tai puutteellisten tietojen perusteella: ilmoitettuja varusteita tai ominaisuuksia puuttuu auton käyttö- ja huolto-ohjeet puuttuvat väärin ilmoitettu vuosimalli tai käyttöönottovuosi liian alhaisiksi ilmoitetut ajokilometrit auton historiasta on annettu virheellisiä tietoja tai on jätetty antamatta tietoja, joilla olisi ollut vaikutusta ostopäätöksen tekemiseen huoltotiedot ovat virheelliset / puutteelliset auto on rekisteröity uudelleen kolaroinnin takia autoa on käytetty esimerkiksi taksina tai vuokra-autona. Näytä tietoja Autoon ei ole toimitettu tarvittavia päivityksiä Autoon ei ole toimitettu tarvittavia päivityksiä Jos auto sisältää päivitystä vaativia digitaalisia järjestelmiä, myyjä vastaa päivityksistä tiedottamisesta ja niiden toimittamisesta kuluttajalle, elleivät osapuolet ole kaupantekohetkellä nimenomaisesti toisin sopineet. Ostaja vastaa saatavilla olevien päivitysten asentamisesta. Mikäli ostaja ei asenna tarpeellisia päivityksiä, myyjä ei vastaa päivityksen puuttumisesta aiheutuvasta virheestä. Vastuusta vapautuakseen myyjän on kuitenkin kerrottava kuluttajalle, mitä seurauksia päivityksen asentamisen laiminlyönnillä on. Myyjä ei vastaa ajoneuvoon liitettävien laitteiden yhteensopivuudesta tai -toimivuudesta, ellei toisin ole sovittu tai ostajalla ole ollut perusteltua aihetta toisin olettaa. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi matkapuhelimia tai muita älylaitteita. Myyjä ei ole vastuussa auton tai sen osan tavanomaisesta kulumisesta. auton vääränlaisen käsittelyn aiheuttamista vioista. tapaturman aiheuttamista vioista. Näytä tietoja Tietoja valituksen kohteestaHiddenTietoja autostaAuton kauppahinta Ostopäivämäärä PP dot KK dot VVVV Virheen havaitsemispäivämäärä PP dot KK dot VVVV Rekisteritunnus Vuosimalli Käyttöönottovuosi Km/tunnit ostohetkellä Km/tunnit vian ilmetessä Auton takuuVoimassaEi voimassaEi ollutTakuun merkitys TAKUU ON VOIMASSAMyyjä vastaa auton virheistä antamiensa takuuehtojen mukaisesti. Myyjä vastaa myös valmistajan tai maahantuojan antamasta takuusta, ellei hän ennen kaupan tekoa ole nimenomaisesti irtisanoutunut siitä.Takuunantaja ei vastaa viasta, jos se osoittaa, että vika johtuu ostajasta, kuten esimerkiksi auton vääränlaisesta käyttämisestä huolto-ohjeiden mukaisten huoltojen laiminlyönnistä ulkoisesta vauriosta tai tapaturmasta.Ostajalta ei voi takuuaikana periä maksua vian selvittämiseen liittyvistä toimenpiteistä. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa ostaja on tuonut auton korjattavaksi selvästi perusteetta tai hän on itse aiheuttanut vian, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä.TAKUU KULUNUT UMPEEN TAI SITÄ EI OLLUTYrityksen virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan yrityksen vastuuaika määrittyy auton tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Yrityksen virhevastuu ei siis pääty takuuajan umpeutumisen jälkeen.Takuuajan jälkeen kuluttajan on pystyttävä osoittamaan yrityksen vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo. Jos auto osoittautuu vian etsinnän jälkeen virheettömäksi, yrityksen on yleensä mahdollista periä ostajalta etsintätyöstä kohtuullinen maksu, jos mahdollisesta maksusta on sovittu etukäteen. Näytä tietoja Maksutapa Mitä vaadit?HiddenVaatimus auton virheestäValitse yksi tai useampi vaatimus Vaadin, että auto korjataan Vaadin, että auto korjataan Jos autossa on virhe, kuluttaja voi vaatia myyjältä auton korjaamista tai vaihtamista. Autokaupassa virheen ensisijainen oikaisukeino on yleensä korjaus. Myyjällä on oikeus korjata vika, jos tämä tapahtuu kohtuullisessa ajassa, alentamatta auton arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. Myyjä voi kieltäytyä korjaamisesta, jos se on mahdotonta tai aiheuttaisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Korjauksesta tai vaihdosta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia tai merkittävää haittaa. Korjaus tai vaihto on tehtävä kohtuullisessa ajassa (yleensä korkeintaan 2 viikkoa). Myyjän on huolehdittava kaikista korjaamisen vaatimista purku- ja asennustöiden aiheuttamista kuluista. Jos takuu on voimassa, takuunantajan on korjattava auto ilman kuluttajalle aiheutuvia kuluja takuun mukaisesti. Jos takuuaika on umpeutunut tai takuuta ei ole ollut, virheen korjauksesta ei saa yleensä aiheutua kuluttajalle kustannuksia. Osapuolet voivat sopia, että auto korjataan uusilla varaosilla, jolloin auton katsotaan useimmiten tulevan niiden takia parempaan kuntoon kuin iältään ja ajokilometreiltään vastaavat autot. Auton kunnon paranemisen perusteella kuluttajan voidaan edellyttää osallistuvan korjauskustannuksiin. Kuluttaja voi kieltäytyä auton arvoa parantavista maksullisista korjauksista, jolloin virhe voidaan oikaista hinnanalennuksella. Tällaisissa tilanteissa on usein käytännöllisintä korjata auto käytetyllä mutta ehjällä varaosalla, jolla auto voidaan saattaa asianmukaiseen kuntoon. Näytä tietoja Vaadin, että auto vaihdetaan Vaadin, että auto vaihdetaan Jos autossa on virhe, kuluttaja voi vaatia myyjältä auton korjaamista tai vaihtamista. Autokaupassa virheen ensisijainen oikaisukeino on yleensä korjaus. Etenkään käytetyn auton vaihtaminen ei yleensä ole mahdollista. Myyjä voi kieltäytyä vaihdosta, jos se on mahdotonta tai aiheuttaisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia.Jos auto vaihdetaan kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa vaihdetun tavaran normaalista käytöstä vaihtamista edeltävältä ajalta. kuluttaja ei voi aina vaatia aivan uutta ja käyttämätöntä autoa. Vaihdossa annetun tavaran on oltava virheetön ja sen voi olettaa kestävän yhtä pitkän aikaa kuin alkuperäisen tavaran. Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut. Näytä tietoja Vaadin hinnanalennusta Vaadin hinnanalennusta Hinnanalennus voi tulla kyseeseen silloin, kun virheen oikaisu on mahdotonta tai aiheuttaisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia tai myyjä ei virhettä oikaise. Esimerkiksi autosta puuttuu varuste, joka siinä piti olla, mutta sitä ei ole mahdollista asentaa jälkikäteen tai asentaminen on kohtuuttoman kallista myyjälle verrattuna virheen merkitykseen ostajalle. Autossa voi myös olla poikkeava ominaisuus, jota ei saada poistettua. auto on käyttökelpoinen virheellisenäkin, mutta sen arvon voidaan arvioida alentuneen virheen vuoksi. kyseessä on luonteeltaan vähäinen virhe ja sen merkitys voi olla ostajalle kokonaisuuden kannalta vähäinen, esimerkiksi pintavika. Virheen vähäisyyttä arvioitaessa otetaan huomioon sen merkitys auton käyttävyyteen kokonaisuudessaan. Hinnanalennuksen on oltava suuruudeltaan virhettä vastaava, esimerkiksi arvioidut korjauskustannukset. Näytä tietoja Vaadin kaupan purkamista Vaadin kaupan purkamista Kaupan purku on yleensä hyvityskeinona viimeinen vaihtoehto. Kaupan purku on harvoin mahdollista, jos auto on helposti ja nopeasti korjattavissa tai siinä on merkitykseltään vähäinen virhe, esimerkiksi pintavika. Kuluttajalle voi syntyä oikeus purkaa kauppa, jos virhe ei ole vähäinen. Jos myyjä kiistää oikeuden kaupan purkuun, myyjän on osoitettava virheen vähäisyys. virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. virhettä ei korjata kohtuullisessa ajassa. Esimerkiksi saman vian toistuvat ja tuloksettomat korjausyritykset voivat oikeuttaa kaupan purkuun. Jos kauppa puretaan takuuaikana, myyjä ei voi vähentää kuluttajan tavaran käyttämisestä saamaa hyötyä kauppahinnasta Näytä tietoja Haluamani hinnanalennusHinnanalennuksen määräVaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat. Lisätiedot HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.