Tavaran toimituksen myöhästyminen Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Tuote6Tietoja myöhästyneestä toimituksesta7Toimituksen tilanne8Mitä vaadit9Vaatimus10Vahingonkorvaus11Kuvaus12Tekijä13Tarkista14Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Onko vastapuolesi yritys vai yksityishenkilö?* Yritys Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tuote on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatio-apurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettu tavaraValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Tuote tai asia, josta valitatHiddenTuote ja vastapuoliTuote Tuotemerkki Tuotteen malli Valituksen vastapuoliVastapuoli Ostopaikka Tietoja myöhästyneestä toimituksestaHiddenTavaran toimituksen myöhästyminenSovittu toimitusajankohta PP dot KK dot VVVV Ostopäivämäärä PP dot KK dot VVVV Asiakasnumero Maksutapa Luottoyhtiön ja operaattorin vastuu Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa mm. konkurssin vuoksi tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu.Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Onko tavara toimitettu vai toimitettiinko se myöhässä?Onko tavara toimitettu vai toimitettiinko se myöhässä? Tavaraa ei ole toimitettu Tavaraa ei ole toimitettu Jos viivästynyt tuote on ostettu yrityksen myyntipisteestä,toimituksen ollessa myöhässä yritykselle pitää yleensä antaa kohtuullinen lisäaika, jonka puitteissa yritys voi vielä tuotteen toimittaa. Mikäli yritys ei lisäajassakaan toimita tuotetta, kauppaa voi vaatia purettavaksi. Kohtuullisen lisäajan pituus riippuu muun muassa tavaran luonteesta, ja sen välttämättömyydestä kotitaloudessa. Kohtuullinen lisäaika on yleensä pikemminkin päiviä kuin viikkoja. Sen on kuitenkin oltava niin pitkä, että yrityksellä on sen kuluessa mahdollisuus toimittaa tavara.kuluttaja saa purkaa kaupan ilman lisäajan antamista yleensä vain silloin, jos myyjä on kieltäytynyt toimittamasta tavaraa, tai myyjän pitäisi tavaran luonteen ja käyttötarkoituksen tai kuluttajan ilmoituksen perusteella tietää, että tavara on luovutettava ostajalle tiettyyn aikarajaan mennessä, esimerkiksi hääpuvun toimittaminen ennen häitä.Jos kuluttaja perusteetta peruu kaupan ilman lisäajan antamista, kuluttaja voi tällöin joutua maksamaan myyjälle kohtuullisen vahingonkorvauksen peruutetusta tilauksesta.Jos kyseessä on etämyynnistä (verkkokauppa, puhelin- ja postimyynti) tilattu tavara, kuluttajalla on yleensä 14 päivän peruutusoikeus, jonka kuluessa kaupan voi perua ilman erityistä syytä.14 päivän peruuttamisaika lasketaan tilatun tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos kyseessä on säännöllisesti toimitettava tavara, peruuttamisaika lasketaan ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta. Jos tavaralla ei poikkeuksellisesti ole peruutusoikeutta (esim. mittatilaustuotteet), ennen kaupan purkamista asetettava myyjälle kohtuullinen lisäaika tavaran toimittamiselle. Peruutusoikeuden selvittämiseksi kannattaa tutustua kauppaa koskeviin sopimusehtoihin. Näytä tietoja Tavara toimitettiin myöhässä Tavara toimitettiin myöhässä Jos tuote toimitettiin myöhässä, kuluttajalla on oikeus vahingonkorvaukseen viivästyneen toimituksen aiheuttamista taloudellisista vahingoista. Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten ylimääräiset puhelin- ja matkakulut. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä.Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimus toimituksen myöhästymisestäMitä vaadit? Vaadin tuotteen toimittamista Vaadin tuotteen toimittamista Jos myyjä ei toimita tilausta sovitusti tai kohtuullisessa ajassa, kyseessä on sopimusrikkomus. Kun toimitus on viivästynyt, tee myyjälle kirjallinen reklamaatio, jossa vaadit tilauksen toimittamista kohtuullisessa lisäajassa.Myyjä ei voi vetäytyä sopimuksesta esimerkiksi varaston riittämättömyyteen tai toimitusvaikeuksiin vedoten.Myyjä voi vetäytyä kaupasta vain, jos tuotteen toimittamiselle on ylivoimainen este, esimerkiksi laajasta raaka-ainepulasta johtuvat toimitusvaikeudet. Myyjälle on annettava myyjälle kohtuullinen lisäaika ennen kuin voit tehdä kateoston tai vaatia kaupan purkamista. Kohtuullisen lisäajan pituus riippuu muun muassa tavaran luonteesta, sen välttämättömyydestä kotitaloudessa ja alun perin sovitun toimitusajan pituudesta. Kohtuullinen lisäaika on yleensä 1-2 viikkoa.Lisäajan on kuitenkin oltava niin pitkä, että yrityksellä on sen kuluessa mahdollisuus toimittaa tavara. Näytä tietoja Haluan purkaa kaupan, jos tavaraa ei toimiteta annetussa lisäajassa Haluan purkaa kaupan, jos tavaraa ei toimiteta annetussa lisäajassa Toimituksen myöhästyessä on yleensä annettava kohtuullinen lisäaika ennen kuin voi vaatia kaupan purkamista.Kaupan purkua voi vaatia, jos yritys ei toimita tuotetta kuluttajan antamassa lisäajassakaan. Näytä tietoja Haluan purkaa kaupan, koska tavarasta ei ole enää hyötyä Haluan purkaa kaupan, koska tavarasta ei ole enää hyötyä Kaupan purkua voi vaatia viivästyksen vuoksi, jos yrityksen pitäisi ostajan ilmoituksen tai käyttötarkoituksen perusteella tietää, että tavara on luovutettava ostajalle sovittuun aikarajaan mennessä. Näytä tietoja Vaadin korvausta kateostosta, koska tuotetta ei toimiteta Vaadin korvausta kateostosta, koska tuotetta ei toimitetaJos myyjä kieltäytyy toimittamasta tilausta antamassasi lisäajassa, kyseessä on sopimusrikkomus.Myyjä ei voi vetäytyä sopimuksesta esimerkiksi varaston riittämättömyyteen tai toimitusvaikeuksiin vedoten.Myyjä voi vetäytyä kaupasta vain silloin, jos kyseessä on ylivoimainen este, esimerkiksi laajasta raaka-ainepulasta johtuvat toimitusvaikeudet.Jos olet antanut myyjälle kohtuullisen lisäajan tuotteen toimittamista ja myyjä vaatimuksestasi huolimatta kieltäytyy toimittamasta tuotetta, eikä tavaran toimittamiselle ole ylivoimaista estettä, voit ostaa samanlaisen tuotteen toiselta myyjältä ja vaatia alkuperäistä myyjää korvaamaan tuotteiden hintaeron sekä asian selvittämistä aiheutuneet kustannukset. Kateosto on tehtävä huolellisesti ja mahdollisimman edullisesti. Kuluttajalla on velvollisuus menetellä niin, että vahingosta aiheutuneet kulut jäävät mahdollisimman vähäisiksi. Syntyneistä kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Jos myyjä voi osoittaa tavaran toimittamiselle olleen ylivoimaisen esteen, ei korvausta kateostosta tai muistakaan vahingoista voi saada. Tämä kannattaa ottaa huomioon, kun harkitsee millä hinnalla korvaavan tuotteen hankkii. Esitä vaatimuksesti aiheutuneista kustannuksista tulevassa kohdassa "Vaaditut vahingonkorvaukset". Näytä tietoja Tavaran toimituksen ajankohtaHiddenToimituksen ajankohtaHaluan, että tavara toimitetaan viimeistään PP dot KK dot VVVV Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenKuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin: Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.