Tavaran virhe Kuuntele Kuuntele "*" näyttää pakolliset kentät 1Aloita2Myyjä ja ostaja3Yritysten välinen kauppa4Tietoa yksityiseltä ostaneelle5Tuote6Ongelma7Vaatimus8Vahingonkorvaus9Kuvaus10Tekijä11Tarkista12Yhteenveto Sovellus auttaa sinua laatimaan kirjallisen reklamaation, jonka voit itse lähettää yritykselle tai myyjälle. Ja muutama juttu reklamaatioon johtavasta polusta: Eteneminen: Reklamaatioapuri kysyy aluksi ohjatusti asiat, jotka helpottavat asian selvittämisessä. Oma vapaamuotoinen kuvauksesi asiasta sekä yhteystietosi kysytään polun lopussa. Lopputuloksena saat valmiin reklamaation, joka sinun on itse toimitettava yritykselle. Infonappia (i) painamalla saat asiakohtaisesti yleiset periaatteet oikeuksistasi. Jos haluat ennen valituksen tekemistä tutkia tarkemmin oikeuksiasi, löydät ohjeita ja tietoa kuluttajansuojasta Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta (aukeaa uudessa välilehdessä). Onko vastapuolesi yritys / elinkeinonharjoittaja vai yksityishenkilö?* Yritys tai muu elinkeinonharjoittaja Yksityishenkilö Reklamoitko yksityishenkilönä vai yrityksen nimissä?* Yksityishenkilönä Yrityksen nimiin Yritysten välinen kauppaValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen. Mikäli tuote on hankittu yrityksen nimiin tai tuotteen pääasiallinen käyttö liittyy yrityksenne toimintaan, tapaukseen ei sovelleta kuluttajansuojalakia, johon Reklamaatio-apurikin perustuu. Yritys ei voi myöskään yritysten välisessä riita-asiassa turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun eikä valittaa kuluttajariitalautakuntaan. Yritysten välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia. Yksityishenkilöltä ostettu tavara tai palveluValitettavasti reklamaatioapuri pystyy tarjoamaan vain vähän apua tähän tilanteeseen.Jos tavara tai palvelu on ostettu yksityiseltä henkilöltä, ostajalla ei ole kuluttajansuojalain antamaa suojaa, eikä asiassa voi turvautua valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan apuun. Sama pätee silloin, kun kauppa on tapahtunut esimerkiksi kirpputorilla tai verkkohuutokaupassa selkeästi yksityishenkilöiden kesken.Tällaisessa tilanteessa voi edetä seuraavasti:Tee ensin myyjälle valitus, jossa esität vaatimuksesi. Yksityishenkilöiden välisiin kauppoihin sovelletaan kauppalakia. Kauppalain säännökset virheen määrittelyn osalta vastaavat pitkälti kuluttajasuojalain vastaavia, joten vaatimuksen laatimisessa voit hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuja.Jos valitus ei johda tulokseen, ostaja voi viedä asian käräjäoikeuteen. Tuote, josta valitatHiddenTuote ja vastapuoliTuote Tuotemerkki Tuotteen malli Valituksen vastapuoliVastapuoli Kirjoita kenttään yritys, laskuttaja tai myyjäliike, jolle haluat reklamaation kohdistaa. Virheestä vastaava taho Tavaran myynyt yritys on ensisijaisesti vastuussa virheen hyvittämisestä. Myyjä ei voi velvoittaa kuluttajaa sopimaan korjauksesta tai muusta hyvityksestä maahantuojan ja takuuhuollon kanssa.Vaikka myyjä on ensisijaisesti vastuussa virheestä, voit halutessasi esittää valituksesi myös maahantuojalle tai valmistajalle. Ensin asia kannattaa selvittää sopimuskumppanin eli myyjän kanssa.Valmistaja tai maahantuoja ei ole vastuussa virheestä, jos se on syntynyt niistä riippumattomasta syystä tavaran jälleenmyyjälle luovutuksen jälkeen. Näytä tietoja Ostopaikka Mielestäni tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, koskaHiddenTavaran virheetTavaran virheetValitse yksi tai useampi tilanteeseen sopiva väittämä: Tavara ei sovi tarkoitettuun käyttöön Tavara ei sovi tarkoitettuun käyttöön Tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos se ei sovellu: tarkoitukseen, johon saman tyyppistä tavaraa yleensä käytetään.kuluttajan tarkoittamaan erityiskäyttöön, josta myyjä on ollut tietoinen. Jos myyjä on hyväksynyt erityisen käyttötarkoituksen, myyjä vastaa siitä, että myyty tavara soveltuu ostajan ilmoittamaan tarkoitukseen. Näytä tietoja Tavara ei ole sellainen kuin piti Tavara ei ole sellainen kuin piti Jos tavara poikkeaa sovitusta tai markkinoinnissa annetuista tiedoista, on siinä virhe. Tavaran ominaisuuksien on muutenkin vastattava ominaisuuksia, joita saman tyyppisillä tavaroilla normaalisti on ja joita ostaja voi yleensä odottaa. Tavaran on vastattava luvattua muun muassa kuvaukseltaantyypiltäänmäärältäänlaadultaantoimivuudeltaanyhteensopivuudeltaanyhteentoimivuudeltaan muilta ominaisuuksiltaan. Myyjä ei vastaa viasta, josta ostaja on tiennyt kauppaa tehtäessä. Myyjä ei ole myöskään vastuussa: tavaran tai sen osan tavanomaisesta kulumisestatavaran vääränlaisen käsittelyn aiheuttamista vioistatapaturman aiheuttamista vioistakäyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnin aiheuttamista vioista. Näytä tietoja Tavara hajosi liian aikaisin sen normaaliin kestoikään nähden Tavara hajosi liian aikaisin sen normaaliin kestoikään nähden Uutena ostetussa tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos se kestää lyhyemmän aikaa kuin voi perustellusti odottaa. Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalikäytössä kestoikänsä ajan ilman kalliita korjauskustannuksia. Esimerkiksi kodinkoneiden ja elektronisten laitteiden odotettavissa oleva kestoikä on useita vuosia. Käytettynä ostetussa tavarassa on virhe, jos myyjä on antanut siitä väärää tai puutteellista tietoa tai tavara on muutoin huonommassa kunnossa kuin ostaja voi perustellusti odottaa. Virhettä arvioitaessa huomioidaan muun muassa tavaran hinta, ikä ja huoltohistoria. Käytetyssä tavarassa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, joita ei lueta virheeksi. Myyjä ei vastaa viasta, josta ostaja on tiennyt kauppaa tehtäessä. Myyjä ei ole myöskään vastuussa tavaran tai sen osan tavanomaisesta kulumisestatavaran vääränlaisen käsittelyn aiheuttamista vioista tapaturman aiheuttamista vioista Näytä tietoja Tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita Tavaralle ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita Tavaralle pitää antaa käyttö-, huolto- ja hoito-ohjeet, jos sen käyttäminen vaatii ohjeita. Käyttöohjeiden on oltava sellaisessa muodossa, että kuluttaja voi niitä vaikeuksitta käyttää. Ohjeet on annettava suomeksi ja ruotsiksi. Käyttöohje pitää antaa myös verkkokaupassa, jos verkkosivut ovat suomenkieliset ja markkinointi on muutenkin selvästi suunnattu suomalaisille. Näytä tietoja Tavara on virheellisesti asennettu Tavara on virheellisesti asennettu Tavarassa on myös virhe, jos se virheellisen asentamisen johdosta poikkeaa sovitusta tai yleisistä vaatimuksista. Virhevastuu edellyttää, että tavaran asentaminen sisältyy kauppaa koskevaan sopimukseen ja tavaran on asentanut myyjä tai myyjän alihankkija tai on ollut ostajan vastuulla, mutta virheellinen asennus on johtunut puutteista myyjän toimittamissa asennusohjeissa. Näytä tietoja Tavaraan ei ole toimitettu tarvittavia päivityksiä Tavaraan ei ole toimitettu tarvittavia päivityksiä Digitaalisia elementtejä sisältävän tavaran kaupassa myyjän on huolehdittava siitä, että ostajalle tiedotetaan tarpeellisista turva- ja muista päivityksistä. Myyjän on toimitettava tarvittavat päivitykset: tavaran ja digitaalisten elementtien tyyppi ja tarkoitus sekä sopimuksen olosuhteet ja luonne huomioon ottaen kohtuullisen ajanjakson ajan, jos kyse on digitaalisen sisällön tai palvelun kertatoimituksesta. Kohtuullinen ajanjakso on lähtökohtaisesti tavaran oletettavissa oleva kestoikä. sen ajanjakson ajan, jonka myyjä on vastuussa tavaran virheellisyydestä ja joka tapauksessa vähintään sen ajan, kun digitaalista sisältöä tai palvelua on sopimuksen mukaan määrä toimittaa, jos kyse on digitaalisen sisällön tai palvelun jatkuvasta toimittamisesta pidemmän ajan kuluessa. Ostaja saa vapaasti päättää asentaako hän päivitykset vai ei. Jos ostaja ei asenna päivityksiä, myyjä ei vastaa kyseisen päivityksen puuttumisesta aiheutuvasta virheestä, jos: myyjä on ilmoittanut ostajalle päivityksen saatavuudesta ja siitä, mitä seurauksia päivityksen asentamisen laiminlyönnillä onpäivityksen asentamatta jättäminen tai sen virheellinen asennus ei johdu ostajalle annetuista puutteellisista asennusohjeista. Näytä tietoja Tietoja valituksen kohteestaTuotteen kauppahinta Tuotteen ostopäivä PP dot KK dot VVVV Virheen havaitsemispäivä PP dot KK dot VVVV Tuotteen takuuVoimassaEi voimassaTakuuta ei ollutTakuun merkitysTAKUU ON VOIMASSAMyyjä vastaa tavaran virheistä antamiensa takuuehtojen mukaisesti. Myyjä vastaa myös valmistajan tai maahantuojan antamasta takuusta, ellei ennen kaupan tekoa ole nimenomaisesti irtisanoutunut siitä.Takuunantaja ei vastaa tavaran viasta, jos se osoittaa, että vika johtuu ostajasta, kuten esimerkiksi tavaran vääränlaisesta käyttämisestä.käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä.ulkoisesta vauriosta tai tapaturmasta.Ostajalta ei voi takuuaikana periä maksua vian selvittämiseen liittyvistä toimenpiteistä. Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa ostaja on tuonut tavaran korjattavaksi selvästi perusteetta tai hän on itse aiheuttanut vian, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä.TAKUU KULUNUT UMPEEN TAI SITÄ EI OLLUTYrityksen virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan yrityksen vastuuaika määrittyy tavaran tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Yrityksen virhevastuu ei siis pääty takuuajan umpeutumisen jälkeen.Takuuajan jälkeen kuluttajan on pystyttävä osoittamaan yrityksen vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo. Jos tavara osoittautuu vian etsinnän jälkeen virheettömäksi, yrityksen on yleensä mahdollista periä ostajalta etsintätyöstä kohtuullinen maksu, jos mahdollisesta maksusta on sovittu etukäteen. Näytä tietoja Maksutapa Luottoyhtiön ja operaattorin vastuu Jos maksoit luottokortilla, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi luottoyhtiöltä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Luottoyhtiö ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin luottoyhtiölle on maksettu. Jos maksoit maksukortin debit-ominaisuudella, voit vaatia maksettujen ostosten osalta hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut. Jos ostoksesi on veloitettu liittymän laskussa, voit vaatia maksua takaisin myyjän lisäksi aina myös operaattoriltasi esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys ei toimita ostosta, yritystä ei voi tavoittaa tai tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota yritys ei suostu hyvittämään. Operaattorilla on luottokorttiyhtiön kaltainen vastuu tilanteessa, jossa maksu on peritty liittymän laskun yhteydessä. Operaattori ei ole velvollinen palauttamaan enempää kuin operaattorille on maksettu. Näytä tietoja Mitä vaadit?HiddenVaatimusVaatimusValitse yksi tai useampi vaatimus Haluan, että tavara korjataan Haluan, että tavara korjataan Jos tavarassa on virhe, kuluttaja voi vaatia myyjältä tavaran korjaamista tai vaihtamista. Myyjä voi kieltäytyä korjaamisesta tai vaihdosta, jos se on mahdotonta tai aiheuttaisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Tavaran vaihtaminen ei välttämättä tule kyseeseen, jos tavara on helposti toimitettavissa korjattavaksi ja korjaus voidaan tehdä nopeasti.Korjauksesta tai vaihdosta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia tai merkittävää haittaa.Korjaus tai vaihto on tehtävä kohtuullisessa ajassa (yleensä korkeintaan 2 viikkoa).Myyjän on huolehdittava kaikista tavaran vaihtamisen tai korjaamisen vaatimista purku- ja asennustöiden aiheuttamista kuluista - silloinkin, kun tavaran asentaminen on alun perin ollut kuluttajan vastuulla.Jos tavara korjataan, myyjän on vastattava kokonaan korjauskuluista, jos korjaus ei aiheuta korjattavan tavaran arvonnousua. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos korjaus on mahdollista tehdä ehjällä, käytetyllä varaosalla.kuluttaja voi joutua osallistumaan korjauskuluihin, jos tavaran virheen ilmetessä takuu ei ole voimassa ja korjauksessa tavara tulee parempaan kuntoon kuin vastaava virheetön tavara. Tällainen tilanne voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, jos virheellinen tavara on ollut käytössä useampia vuosia ja se korjataan uusilla osilla. Sijaislaitteen antaminen: Yrityksellä ei ole velvollisuutta antaa sijaislaitetta. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta, kuten korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen tai käyttöhyödyn menetyksen korvaamiselta. Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla. Näytä tietoja Haluan, että tavara vaihdetaan virheettömään Haluan, että tavara vaihdetaan virheettömään Jos tavarassa on virhe, kuluttaja voi vaatia myyjältä tavaran korjaamista tai vaihtamista. Myyjä voi kieltäytyä korjaamisesta tai vaihdosta, jos se on mahdotonta tai aiheuttaisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Tavaran vaihtaminen ei välttämättä tule kyseeseen, jos tavara on helposti toimitettavissa korjattavaksi ja korjaus voidaan tehdä nopeasti.Korjauksesta tai vaihdosta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia tai merkittävää haittaa.Korjaus tai vaihto on tehtävä kohtuullisessa ajassa (yleensä korkeintaan 2 viikkoa).Myyjän on huolehdittava kaikista tavaran vaihtamisen tai korjaamisen vaatimista purku- ja asennustöiden aiheuttamista kuluista - silloinkin, kun tavaran asentaminen on alun perin ollut kuluttajan vastuulla.Jos tavara vaihdetaan,kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa vaihdetun tavaran normaalista käytöstä vaihtamista edeltävältä ajalta. kuluttaja ei voi aina vaatia aivan uutta ja käyttämätöntä tavaraa. Vaihdossa annetun tavaran on oltava virheetön ja sen voi olettaa kestävän yhtä pitkän aikaa kuin alkuperäisen tavaran.Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut.Sijaislaitteen antaminen: Yrityksellä ei ole velvollisuutta antaa sijaislaitetta. Antamalla sijaislaitteen yritys voi kuitenkin välttyä muilta hyvitysvaatimuksilta, kuten korjauksen viivästymisestä aiheutuneiden kulujen tai käyttöhyödyn menetyksen korvaamiselta. Sijaislaitteella on oltava samat perusominaisuudet kuin korjattavalla tavaralla. Näytä tietoja Haluan hinnanalennusta, jos korjaus tai vaihto ei onnistu Haluan hinnanalennusta, jos korjaus tai vaihto ei onnistu Hinnanalennus voi tulla kyseeseen erimerkiksi silloin, kun tavara on käyttökelpoinen virheellisenäkin.virheen merkitys on kokonaisuuden kannalta vähäinen, esim. pintavika.korjaus aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia tavaran arvoon nähden. Hinnanalennuksen on oltava suuruudeltaan virhettä vastaava, esimerkiksi arvioidut korjauskustannukset. Näytä tietoja Haluan kaupan purkamista, jos korjaus tai vaihto ei onnistu Haluan kaupan purkamista, jos korjaus tai vaihto ei onnistu Kaupan purkua voi vaatia, jos virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei voi hyvittää muilla keinoilla. Kaupan purku ei yleensä ole mahdollista, jos tavara on helposti ja nopeasti korjattavissa tai tavarassa on jokin pintavika, jonka merkitys on vähäinen. Näytä tietoja Haluamani hinnanalennus Vaaditko vahingonkorvausta virheestä tai viivästyksestä aiheutuneista kustannuksista?Vaaditko vahingonkorvausta Vaadin Vahingonkorvausta voi vaatia virheen tai viivästyksen aiheuttamista kustannuksista Vahingonkorvausta voi vaatia asian selvittämisestä aiheutuneista välittömistä menoista, kuten matkakulut. Erityistapauksissa korvausta voi vaatia myös yrityksen huolimattomuuden aiheuttamista välillisistä vahingoista, kuten tulonmenetyksestä tai käyttöhyödyn menetyksestä. Kustannuksista pitää olla kuitti tai muu luotettava selvitys. Pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta. Näytä tietoja En vaadi Vaaditut vahingonkorvauksetPostikulut Matkakulut Puhelinkulut Muut kulut YhteensäTäydennän vaatimustani Täydennän vaatimustani, kun vahingot tarkentuvat. Tietoa vahingonkorvausvaatimuksista HiddenTapauksen kuvausKuvaile vastapuolelle ongelmaa lyhyesti omin sanoin Täytä valituksen tekijän tiedotHiddenYhteystiedotNimi Osoite Postinumero Postitoimipaikka Sähköposti Puhelin Toimita reklamaatio itse yritykselle tai muulle vastapuolellePainamalla tämän sivun alareunan ”Seuraava”-nappia saat valmiin reklamaation, jonkavoit lähettää omaan sähköpostiisi, ladata laitteellesi tai tulostaa.Jos sähköpostia ei kuulu, etsi viestiä roskapostista ja muista kansioista. Voit myös hakea viestiä kansioista sanalla "reklamaatio". Sähköposti voi saapua myös hetken viiveellä.Voit yhteenvedon tarkastamisen jälkeen muokata reklamaatiota palaamalla taaksepäin painamalla "Edellinen".Reklamaation lähettäminen itse yritykselleSinun on itse toimitettava laatimasi reklamaatio yritykselle. Reklamaatioapuri on apuväline, eikä se lähetä reklamaatiota automaattisesti yritykselle. Voit lähettää reklamaatiosi yritykselle sähköpostilla omasta sähköpostipalvelustasikopioimalla saamasi tiedot yrityksen verkkosivuillaan tarjoamaan lomakkeeseenlähettämällä kirjeen lataamastasi tai tulostamastasi valituksesta. Reklamaatio{summary}Odotan vastaustanne kahden viikon kuluessa. Sen jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.