Euroopan komissio ja EU-maiden kuluttajaviranomaiset ovat neuvotelleet vuoden ajan peliteollisuuden toimijoiden kanssa netti- ja mobiilipeleihin liittyvistä ongelmista. Apple ja Google ovat neuvottelujen tuloksena korjanneet käytäntöjään.

Kuluttajat ympäri Eurooppaa ovat törmänneet netti- ja mobiilipelejä pelatessaan erilaisiin ongelmiin. Pelejä on mainostettu ilmaisina, vaikka käytännössä niitä ei pysty kunnolla pelaamaan ilman maksullisia toimintoja.  Lapset ovat voineet tehdä peleissä huomattavan isoja laskuja vahingossa tai ilman vanhempiensa hyväksyntää. Peliyritykset ovat myös veloittaneet kuluttajien luottokortteja heidän tietämättään.

Euroopan komissio ja EU:n kuluttajaviranomaisten verkosto (CPC, Consumer Protection Cooperation) ovat neuvotelleet vuoden 2014 aikana Applen, Googlen ja eurooppalaisen pelien kehittäjien liiton (The Interactive Software Federation of Europe, ISFE) edustajien kanssa. Yrityksiä on vaadittu sitoutumaan siihen, että ne ottavat kuluttajien oikeudet huomioon toiminnassaan.

Google ja Apple sitoutuivat heinäkuussa 2014 kertomaan kuluttajille selvemmin pelien todellisista kustannuksista ja tunnistamaan paremmin alaikäiset asiakkaat. Tämän jälkeen molemmat yritykset ovat korjanneet myös muita käytäntöjään. Kumpikaan ei enää pelin tai sen latauspainikkeen yhteydessä käytä sanaa ilmainen, jos pelissä tehdään ostoja sovellusten kautta. Molemmat yritykset ovat myös ohjeistaneet sovellustensa kehittäjiä lainsäädännön vaatimuksista ja tehneet tai sitoutuneet tekemään muutoksia laskutusjärjestelmiinsä.

Komissio ja kansalliset kuluttajaviranomaiset pitävät yritysten sitoumuksia tervetulleena. Ne aikovat kuitenkin edelleen seurata tilannetta ja tarkkailla, muuttavatko yritykset toimintaansa lupaustensa mukaisesti.

In-app purchases: European Commission and Member States welcome new proposals from main industry players, Komission tiedote 22.12.2014

Google parantaa käytäntöjään internet- ja mobiilipeleissä – Applen kanssa neuvottelut jatkuvat, KKV:n tiedote 21.7.2014

EU:n kuluttajaviranomaiset ja komissio: Mobiilipelien kuluttajansuoja saatava kuntoon, KKV:n tiedote 27.2.2014