Siirry ensisijaiseen navigaatioon, Skip to primary navigation, Hoppa till primärnavigering Siirry hakuun, Skip to search, Hoppa till sök Siirry päänavigaatioon, Skip to main navigation, Hoppa till huvudnavigering Siirry sisältöalueeseen, Skip to main content, Hoppa till huvudinnehåll Siirry alatunnistenavigaatioon, Skip to footer navigation, Hoppa till sidfältnavigering
  1. Suomeksi
  2. På svenska
  3. In English
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Tietoa ja ohjeita
     

    Markkinointi ja asiakassuhde

    • Sopimaton markkinointi
    • Markkinoinnin hyvä tapa
    • Mainonnan tunnistettavuus
    • Hinnan ilmoittaminen
    • Alennusmyynti ja tarjoukset
    • Tosiasiaväitteet ja vertailut
    • Suoramarkkinoinnin kieltäminen
    • Lisää aiheita

    Ostaminen, myyminen ja sopimukset

    • Sopimukset
    • Kaupan peruminen
    • Takuu ja virhevastuu
    • Riidanratkaisuelimistä kertominen
    • Verkkokauppa ja etämyynti
    • Lapsi kuluttajana
    • Huijaukset

    • Lisää aiheita

    Maksut, laskut ja perintä

    • Talouden  suunnittelu
    • Maksuviivästykset ja perintä
    • Velkojen vanhentuminen
    • Luotot
    • Maksutavan valinta
    • Lisämaksut ja alennus maksutavan perusteella
    • Lisää aiheita

    Viat, viivästykset ja valitukset

    • Tavaran vika tai puute
    • Autojen viat ja ongelmat
    • Palvelun virhe
    • Lisää aiheita

    Matkustaminen ja matkan järjestäminen

    • Matkustaminen ja liikenne
    • Lentomatkustajan oikeudet
    • Lisää aiheita

    Kilpailuasiat ja hankintojen valvonta

    • Yrityskauppavalvonta
    • Kilpailuneutraliteetti
    • Lähetä vihje kilpailunrajoituksesta
    • Irrottaudu kartellista
    • Julkisten hankintojen valvonta
    • Lisää aiheita
    • Markkinointi ja menettely asiakassuhteessa
    • Ostaminen, myyminen ja sopimukset
    • Maksut, laskut ja perintä
    • Viat, viivästykset ja valitukset
    • Matkustaminen ja tietoa matkanjärjestäjille
    • Kilpailuasiat
  • Ratkaisut ja julkaisut
     

    Ratkaisut kilpailuasioissa

    • Yrityskaupparatkaisut
    • Kielto-, sitoumus- ja toimitusvelvoiteratkaisut
    • Hankintojen valvonta
    • Kilpailuneutraliteettiratkaisut
    • Esitykset markkinaoikeudelle
    • Kilpailuasiat korkeimmassa hallinto-oikeudessa
    • Lisää aiheita

    Aloitteet, lausunnot
    ja kannanotot

    • Vuosi 2021
    • Vuosi 2020
    • Vuosi 2019
    • Vuosi 2018
    • Vuosi 2017
    • Vuosi 2016
    • Aloite- ja lausuntoarkisto

    • Lisää aiheita

    Ratkaisut kuluttaja-asioissa

    • Kuluttaja-asiamiehen ratkaisut
    • Kuluttaja-asiamiehen määräämät kiellot
    • Kuluttaja-asiat markkinaoikeudessa ja korkeimmassa oikeudessa
    • Kuluttaja-asiamiehen avustusasiat
    • Lisää aiheita

    Linjaukset

    • Aihekohtaiset
    • Toimialakohtaiset
    • Kansainväliset
    • Lisää aiheita

    Haku

    • Ratkaisuhaku

     

    Julkaisut

    • KKV:n selvityksiä julkaisusarja
    • Suuntaviivat kilpailulain soveltamisesta
    • Pohjoismaiset yhteisraportit
    • Julkaisuarkisto
    • Vuosikirjat
    • Lisää aiheita
    • Ratkaisut kilpailuasioissa
    • Ratkaisut kuluttaja-asioissa
    • Ratkaisuhaku
    • Aloitteet, lausunnot ja kannanotot
    • Kuluttaja-asiamiehen linjaukset
    • Julkaisut
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet
    • Uutiset
    • Uutissyötteet (RSS)
    • Uutiskirjeet
    • Blogit
    • Tapahtumat
    • Ura KKV:ssä
  • KKV
    • Asiointi kuluttaja-asioissa
    • Kuluttaja-asiamies
    • Euroopan kuluttajakeskus
    • Organisaatio
    • Tehtävät
    • Tilastoja
    • Tulosohjausasiakirjat
    • VES-/TES -asiakirjat
    • Yhteystiedot
    • Verkkopalvelut ja tietosuoja
  • Kuluttajaneuvonta
    • Ajankohtaista
    • Reklamaation tekeminen yritykselle
    • Kuluttajaneuvonnan tehtävät
  • Yhteystiedot
    • Kilpailuasiat
    • Kuluttaja-asiat
    • Hallinto
    • ICT- ja digiyksikkö
    • Johto
    • Vaikutusarviointi
    • Viestintä
    • Tietosuoja
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018
https://www.kkv.fi/ajankohtaista/Tiedotteet/2018/toimintaohjeita-kuluttajille-top-toyn-br-lelut-ja-toysrus-konkurssitilanteessa/
  • Etusivu
  • Ajankohtaista
  • Tiedotteet
  • 2018

Ajankohtaista

  • Tiedotteet
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
  • Uutiset
  • Uutissyötteet (RSS)
  • Uutiskirjeet
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Ura KKV:ssä

Toimintaohjeita kuluttajille Top-Toyn (BR-Lelut ja TOYS”R”Us) konkurssitilanteessa

Kuuntele
Facebook Twitter LinkedIn
31.12.2018

Tanskalainen Top-Toy A/S -yhtiö on asetettu konkurssiin 28.12.2018. Top-Toy omistaa pohjoismaiset BR-Lelut ja TOYS”R”Us -leluliikkeet, jotka lopettavat toimintansa viimeistään tänään. Kuluttajien, joilla on näiden lelukauppojen käyttämättä jääneitä lahjakortteja, tulee hakea hyvitystä konkurssipesältä Tanskasta 28.1.2019 mennessä. Luottokortilla ostetuista tuotteista voi hakea hyvitystä myös oston rahoittaneelta luottokorttiyhtiöltä. Ne verkkokauppaostokset, joista asiakas on ehtinyt saada tilausvahvistuksen, on luvattu toimittaa asiakkaalle.

Kun yritys on asetettu konkurssiin, sillä ei enää ole oikeutta määrätä konkurssipesään kuuluvasta omaisuudesta. Konkurssipesän omaisuutta hoitaa tuomioistuimen määräämä pesänhoitaja. Konkurssimenettely tapahtuu tässä tapauksessa Tanskan lakien mukaan. 

Kuluttajan on hyvä seurata yhtiön ja konkurssipesän tiedotusta osoitteessa top-toy.com. Konkurssipesän hoitajan sähköpostiosoite on toptoy@gorrissenfederspiel.com

Käyttämättä jäävien lahjakorttien hyvittäminen

30.11.2018 ja sen jälkeen ostetuista lahjakorteista, joita ei ole ehditty käyttää, konkurssipesä on ilmoittanut maksavansa hyvityksen. Hyvityspyynnöt pyritään käsittelemään mahdollisimman nopeasti.

Asiakkaiden tulee lähettää 28.1.2019 mennessä konkurssipesän sähköpostiosoitteeseen toptoy@gorrissenfederspiel.com kopio/kuva lahjakortista sekä sen ostokuitista. Kuvassa/kopiossa on oltava näkyvissä lahjakortin numero ja kuittikopiossa ostopäivämäärä. Sähköpostissa tulee ilmoittaa myös oma nimi ja tilinumero IBAN-muodossa. Hyvitys maksetaan ilmoitetulle tilille. Viesti kannattaa laatia englanniksi, jos mahdollista.

Ennen 30.11.2018 ostettujen lahjakorttien hyvittäminen ei konkurssipesän mukaan ole todennäköistä ja niitä koskevat vaatimukset käsitellään vasta myöhemmin. Korvausvaatimuksen voi kuitenkin edellä mainittujen ohjeiden mukaisesti lähettää pesänhoitajalle myös näistä aiemmin ostetuista lahjakorteista, mikäli ostokuitti on tallessa.

Tuotteiden vaihtaminen mahdollista vain 31.12.2018 asti

Tuotteita, joissa on vaihto- tai palautusoikeutta jäljellä, voi vaihtaa enää 31.12. niissä TOYS”R”Us- ja BR-Lelut -liikkeissä, jotka ovat auki, riippumatta siitä, kummasta liikkeestä alkuperäinen tuote on ostettu. Kaikki liikkeet sulkeutuvat lopullisesti 31.12.2018. Tuotteista ei ole mahdollista saada rahaa takaisin, ainoastaan vaihto on mahdollinen. Myöskään lahjakortteja ei hyvitetä myymälöissä.

Verkkokauppatilaukset

Yhtiö on tiedottanut, että ne verkkokaupassa tehnyt tilaukset, joista asiakas on ehtinyt saada tilausvahvistuksen, tultaisiin vielä toimittamaan asiakkaalle.

Jos kuluttaja on tilannut tuotteen konkurssiin menneen yrityksen verkkokaupasta ja maksanut tuotteen ennakkoon, mutta tuotetta ei toimiteta, kuluttajan mahdollisuudet saada rahat takaisin riippuvat hänen käyttämästään maksutavasta.

Jos kuluttaja on maksanut toimittamatta jäävän verkkokauppaostoksen tai lahjakortin luottokortilla, voi hyvitystä konkurssipesän sijaan vaatia myös luottokortin myöntäneeltä taholta kuluttajansuojalain nojalla. Myös maksukortin debit-ominaisuudella maksetuista ostoksista voi mahdollisesti vaatia hyvitystä korttiyhtiöltä, jos yhtiö on korttiehdoissaan tai muutoin tähän sitoutunut.

Mikäli ostos on maksettu verkkopankissa, kuluttaja voi hakea saataviaan toimittamattomien tuotteiden osalta konkurssipesältä.

Tuotevirheet

Ennen konkurssia yritykseltä hankittujen tavaroiden mahdollisista virheistä on mahdollista reklamoida niiden valmistajalle, maahantuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle hyvityksen saamiseksi takuuehtojen tai lakisääteisen virhevastuun perusteella.

Jos tuote on maksettu luottokortilla tai muulla tuotteen hankinnan rahoittamiseksi myönnetyllä luotolla, kuluttaja voi reklamoida myös luotonantajalle.

Neuvoja ja lisätietoja

Kuluttajat voivat tarvittaessa olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen, joka neuvoo ja voi auttaa esimerkiksi englanninkielisen hyvitysvaatimuksen tekemisessä.

Euroopan kuluttajakeskukselle voi lähettää sähköpostia osoitteeseen ECCNET-FI@ec.europa.eu. 

Huom: Euroopan kuluttajakeskuksen puhelinpalvelu on suljettuna 3.1.2018 asti teknisten muutostöiden vuoksi. Seuraavan kerran Euroopan kuluttajakeskuksen puhelinpalvelu on avoinna perjantaina 4.1. klo 9–12, p. 029 505 3090.

Yleistä tietoa konkurssitilanteista 


Tiedotteeseen on 16.1.2019 lisätty tieto konkurssipesälle osoitettujen vaatimusten määräpäivästä, joka on 28.1.2019.


Asiasanat: Kuluttajaneuvonta
Päivitetty 31.12.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
Päivitetty 31.12.2018 Tulosta
Facebook Twitter LinkedIn
  • © KKV
  • Yhteystiedot
  • Palaute
  • Tietosuojakäytäntömme
  • Tietoa evästeistä
  • Saavutettavuus
  • © KKV