Asiakaspalvelut ruuhkautuneet koronan vuoksi – selkeä ohjeistus palvelee sekä yrityksiä että kuluttajia

Koronavirus aiheuttaa matkojen ja palveluiden peruuntumisia, ja moni asiakaspalvelulinja onkin täysin ruuhkautunut tilanteen vuoksi. Yritysten selkeät ohjeistukset auttavat kuluttajia ja siten pienentävät jonoja yritysten asiakaspalvelussa. Poikkeustilanne vaatii malttia kuluttajilta, ja heidän kannattaa suosia puhelimen sijaan muita yhteydenottokanavia.

Moni asiakaspalvelulinja on ruuhkautunut täysin koronaviruksen vuoksi. Joihinkin asiakaspalveluihin on ollut jopa mahdotonta päästä puhelimitse läpi.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että kuluttajille on tarjottava myös poikkeustilanteessa kanava, jossa he voivat asioida yritysten kanssa. Siksi yritysten olisi hyvä tehdä viestintäkanaviinsa mahdollisimman selkeä ohjeistus siitä, miten he haluaisivat asiakkaidensa toimivan, jotta asiakaspalvelu sujuisi mahdollisimman hyvin.

Koska tällä hetkellä puhelin ei ole paras asiointikanava, yritysten tulisi kiinnittää huomiota esimerkiksi verkkosivujensa ja sosiaalisen median kanaviensa ohjeistuksiin. Asiakasta voi rauhoittaa myös se, että hän saa automaattisen vastauksen sähköpostiinsa. Tieto siitä, että asia on käsittelyssä, helpottaa usein asiakasta.

Toimi näin, kun otat yhteyttä asiakaspalveluun

Poikkeuksellinen tilanne vaatii malttia myös kuluttajilta. Yrityksiin kannattaa ottaa yhteyttä puhelimitse vain silloin, jos asia on kiireinen tai sitä ei voi hoitaa muuten. Yleensä yrityksiä voi lähestyä esimerkiksi sähköpostitse tai verkossa olevilla lomakkeilla. Ennen yhteydenottoa kuluttajan kannattaa seurata omien palveluntarjoajien sekä eri viranomaisten viestintäkanavia.

Jokaista asiaa ei myöskään tarvitse saada heti selvitetyksi. Jos asia on kiireetön, niin kuluttajan kannattaa odottaa rauhassa. Monia asioita voi selvittää jälkikäteenkin.

Palvelun puutteista on reklamoitava kohtuullisessa ajassa ja mielellään aina kirjallisesti. Kuluttajaneuvonnan sivuilla on reklamaatioapuri, joka auttaa kuluttajaa kirjallisen reklamaation laatimisessa.