EU:n kuluttajaviranomaisten valvontakampanja: Valtaosa digitaalisia sisältöjä tarjoavista verkkosivustoista kunnossa

Euroopan komission ja EU-maiden kuluttajaviranomaisten valvontakampanjan tuloksena kuluttajat voivat ladata verkosta musiikkia, elokuvia ja pelejä entistä luottavaisemmin. Kuluttajansuojasäännöksiä noudattavien verkkosivustojen määrä on noussut vuodessa 50 prosentista 80 prosenttiin.

EU-maiden kuluttajaviranomaiset kävivät läpi kesällä 2012 yhteensä 330 pelejä, musiikkia, videoita ja e-kirjoja myyvää verkkosivustoa. Suomesta kampanjassa oli mukana kuluttaja-asiamies. Kampanjassa kiinnitettiin huomiota muun muassa sopimusehtojen sisältöön sekä siihen, kerrotaanko sivustolla selvästi palvelun olennaiset tiedot ja yrityksen yhteystiedot.

172 sivustolta löytyi puutteita. Muun muassa sopimusehdoissa ei välttämättä kerrottu lainkaan, että kuluttajalla on oikeus saada hyvitystä silloin, jos hänen lataamassaan palvelussa on jokin virhe. Monilla sivustoilla ei myöskään ilmoitettu selvästi, että kuluttaja ei voi peruuttaa palvelun tilausta enää sen jälkeen, kun hän on aloittanut sen lataamisen.

Viranomaiset ovat olleet omissa maissaan yhteydessä puutteellisten sivustojen taustalla oleviin yrityksiin ja kehottaneet niitä korjaamaan sivustot lainmukaisiksi. 116 verkkosivustoa on nyt korjattu ja 49 sivustolla toimenpiteet ovat vielä kesken.

Kuluttaja-asiamies Suomessa otti tarkempaan seurantaan 10 yritystä, joista kahdeksan toiminnasta löytyi huomautettavaa. Viisi yritystä korjasi puutteet kuluttaja-asiamiehen kehotuksesta. Kolmen yrityksen kanssa neuvottelut ovat yhä kesken. Niistä kaksi toimii toisesta EU-maasta käsin.

EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten verkosto on järjestänyt valvontaiskuja (sweep day) vuodesta 2007. Aikaisempina vuosina on tutkittu muun muassa  luottojen, lentolippujen, elektroniikkatuotteiden sekä kulttuuri- ja urheilutapahtumien verkkotarjontaa ja -kauppaa.

Lisätietoja:
Pelien, sähköisten kirjojen, videoiden ja musiikin lataajille parempi suoja EU:ssa, Komission tiedote 14.10.2013.