Käytettyjen autojen kaupassa on pelattava avoimin kortein – kuluttaja-asiamies selvittää kahden suuren autoliikkeen toimintaa

Lukuisat kuluttajien yhteydenotot osoittavat, että käytettyjä autoja myydään puutteellisin ja virheellisin tiedoin. Huolletuksi ja kuntotarkastetuksi väitetty auto saattaa alkaa hajoilla jo pian kaupanteon jälkeen.

KKV:n kuluttajaneuvonnassa ajoneuvoihin liittyvät ongelmat ovat selkeästi yleisin yhteydenoton syy. Näiden yhteydenottojen osuus on kasvanut lähes kolmannekseen kaikista yhteydenotoista. Ajoneuvoihin liittyviä tapauksia käsitellään vuosittain yli 10 000 ja lähes kaksi kolmesta koskee käytettyjen autojen kauppaa.

Ongelmana on lähes aina auton virhe, eli auto ei toimi kunnolla, rikkoutuu ennenaikaisesti tai ei vastaa annettuja tietoja. Usein myyjä on jättänyt kertomatta auton historiasta tai varustelusta, eikä suostu myöntämään virhettä.

”Käytettyjä autoja myydään paljon ja yllätyksiä auton kunnossa voi tulla. Näemme kuitenkin selvästi, että autoalalle on pesiytynyt kuluttajan kannalta kohtuuttomia käytäntöjä, joista aiheutuu taloudellisten haittojen lisäksi paljon harmia ja stressiä.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen

Kuluttajien yhteydenotoista on myös noussut esiin kysymyksiä autoliikkeiden tarjoamasta maksullisesta lisäturvasta ja sen todellista lisäarvosta kuluttajalle. Kuluttajat ovat myös kertoneet ongelmista saada rahojaan kokonaisuudessaan takaisin, kun he ovat peruneet etämyynnissä tehdyt kaupat.

Kahdelta johtavalta autoliikkeeltä odotetaan selvitystä

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt tutkimaan tarkemmin Sakan ja Kamuxin toimintatapoja. Autoliikkeille on lähetetty selvityspyynnöt, joissa yrityksiä pyydetään kertomaan, miten ne noudattavat muun muassa seuraavia velvollisuuksiaan:

  • Tiedonanto kuluttajalle: minkälaista tietoa ajoneuvojen kunnosta annetaan.
  • Lisäturvan myyminen: miten maksullinen lisäturva eroaa myyjän lakisääteisestä virhevastuusta.
  • Peruutusehdot etämyynnissä: Palautetaanko kuluttajalle koko kauppahinta kaupan peruuntuessa.

Sakaa ja Kamuxia tutkitaan tarkemmin, koska niistä on tullut eniten kuluttajayhteydenottoja. Ongelmallisia toimintatapoja esiintyy autoalan toimijoilla laajemminkin. Muita tyypillisiä ongelmia ovat pitkään jatkuvat korjauskierteet ja hankaluudet saada kauppa purettua, vaikka sille olisi perusteet.

Autokaupan piintyneet ongelmat nousivat selvästi esiin KKV:n vuonna 2024 tekemässä tutkimuksessa.

Kuluttajien luottamus kannattaa nähdä kilpailuvalttina

Ajoneuvojen myynnissä pätevät samat tiedonantovelvoitteet ja virhevastuut kuin muidenkin tavaroiden myynnissä. Myyjän pitää huolellisesti tarkastaa auto ja kertoa kuluttajalle kaikki tiedossaan olevat, ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot.

”Autonmyynnissä ei ole mitään poikkeuksia, jotka sallisivat sen, että käytetty auto jätetään tarkistamatta ja asioita kertomatta. Yritysten kannattaa pitää mielessä, että kuluttajien luottamus on heikoilla, ellei autokaupassa huolehdita kuluttajansuojan perusperiaatteista.”

kuluttaja-asiamies Katri Väänänen