KKV hyväksyi Fortumin ja Teollisuuden Voiman yrityskaupan

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on 12.5.2016 hyväksynyt yrityskaupan, jossa Fortum Power and Heat Oy ja Teollisuuden Voima Oyj perustavat yhteisyrityksen Posiva Solutions Oy:n.

Fortum Power and Heat Oy toimii sähkön, kaukolämmön ja -kylmän tuotannossa sekä myynnissä. Lisäksi se tarjoaa muun muassa ydinvoiman asiantuntijapalveluja ja energiatehokkuuspalveluja sekä kehittää uusia energialiiketoimintoja. Teollisuuden Voima Oyj  puolestaan toimii sähkön tuotannossa ja tarjoaa ydinvoimalaitoksen koko elinkaaren kattavia palveluja tytäryhtiönsä TVO Nuclear Services Oy:n kautta.

Fortum ja Teollisuuden Voima perustavat yhteisyrityksen Posiva Solutions Oy:n, joka keskittyy korkea-aktiivisen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen liittyvään suunnittelu-, tutkimus- ja kehitystoimintaan sekä konsultointiin. KKV:n arvion mukaan yrityskauppa ei olennaisesti estä kilpailua tai aiheuta merkittäviä haitallisia kilpailuvaikutuksia.

KKV:n antamaan päätökseen sisältyy osapuolten liikesalaisuuksia. Päätös voidaan julkaista vasta sen jälkeen, kun liikesalaisuudet on poistettu eli noin kahden viikon kuluttua.

Lue päätös

Lisätietoja: tutkija Pontus Ranta, p. 029 505 3747