KKV hyväksyi Keskon ja Onnisen yrityskaupan

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyi 20.4.2016 yrityskaupan, jossa Kesko Oyj hankkii Onninen Oy:n.

KKV:n arvion mukaan Keskon ja Onnisen liiketoiminnat ovat suurelta osin toisiaan täydentäviä, eivätkä kaupan osapuolet ole toistensa lähimpiä kilpailijoita. Keskon K-Rauta- ja Rautia-ketjujen 140 rautakauppaa toimivat pääasiassa rakennusmateriaalien ja kodin kunnostamiseen tarkoitettujen tuotteiden markkinoilla. Onnisen liiketoiminta on puolestaan keskittynyt ammattiasiakkaille suunnattuun tukkumyyntiin LVI- ja sähkötuotteiden markkinoilla. Yrityskauppa ei siten KKV:n arvion mukaan estä olennaisesti kilpailua Suomen markkinoilla tai niiden oleellisella osalla.

Yrityskaupan tutkiminen kuului ensin komission toimivaltaan, mutta tutkinta siirrettiin Keskon pyynnöstä komissiosta Suomeen.

KKV:n antamaan päätökseen sisältyy osapuolten liikesalaisuuksia. Päätös voidaan julkaista vasta sen jälkeen, kun liikesalaisuudet on poistettu eli noin kahden viikon kuluttua.

Lisätietoja:
Erikoistutkija Susanna Suvanto, p. 029 505 3346