KKV Matkamessuilla: Matkojen kuluttajansuoja ja matkanjärjestäjien vakuusjärjestelmä muuttuvat kesällä 2018

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Euroopan kuluttajakeskus ovat mukana 18.-21.1. Matka2018-messuilla. KKV jakaa osastollaan 6s59 tietoa niin matkanjärjestäjille kuin kuluttajille matkojen kuluttajansuojaan ja suomalaiseen vakuusjärjestelmään kesällä 2018 tulossa olevista muutoksista.

Kuluttajien kannalta muutokset vaikuttavat 1.7.2018 jälkeen varattaviin matkoihin. Vanha lainsäädäntö kulkee uuden rinnalla melko pitkään, sillä esimerkiksi keväällä 2018 talveksi 2019 varattuun matkaan sovelletaan vielä vanhaa valmismatkalakia. Matkanjärjestäjien on kuitenkin valmistauduttava lainmuutoksiin monin tavoin jo kevään 2018 aikana.

Matkapaketeilla on kattava kuluttajansuoja – peruutusoikeus ja mahdollisuus hakea vahingonkorvausta laajenee

Valmismatkalain korvaava uusi laki matkapalveluyhdistelmistä koskee tilanteita, joissa kuluttaja ostaa yhteishintaan kuljetuksen (esimerkiksi lennot) ja majoituksen tai muun lisäpalvelun (esimerkiksi autonvuokrauksen tai retken). Tällöin kyseessä on niin sanottu matkapaketti, joka korvaa entisen valmismatka-termin.

Kuluttajalle tulee uuden lain myötä laajempi peruutusoikeus. Muutos koskee matkapaketteja, joiden varausmaksu maksetaan 1.7.2018 alkaen. Uuden lain mukaan kuluttaja voi peruuttaa matkapaketin milloin tahansa, mutta matkanjärjestäjä voi veloittaa siitä peruutusmaksun, nykylaista poiketen myös sairaustapauksissa. Tämän takia matkavakuutuksen rooli korostuu jatkossa entisestään.

Uuden lain myötä kuluttajille tulee mahdollisuus hakea korvausta myös ”lomanautinnon menetyksestä”, jos matkassa on ollut merkittävä virhe. Jo nykylainsäädännönkin mukaan kuluttajalla on oikeus hinnan alennukseen ja vahingonkorvaukseen, jos matka ei vastaa sovittua. Havaituista puutteista tulee kuitenkin valittaa jo paikan päällä, esimerkiksi jos hotellihuone ei vastaa sovittua. Näin kuluttaja ei menetä oikeuttaan hyvitykseen.

Keskeiset kohdat matkojen muuttuvasta kuluttajansuojasta on koottu KKV:n Matka2018-messuosastolla (6s59) pyörivään esitykseen ja jaettaviin materiaaleihin. Kkv.fi -verkkosivuille kootaan kevään 2018 aikana kattava tietopaketti uudesta matkapalveluyhdistelmien lainsäädännöstä.

Tutustu osastollamme Reklamaatio-apuriin ja Matkapaketti-apuriin!

KKV:n Matka2018-osastolla voi tutustua muuttuvan matkojen kuluttajansuojan lisäksi KKV:n sivuilta löytyvään Reklamaatio-apuriin, joka ohjaa kuluttajia valituksen tekemisessä myös matka-asioissa, jos matka ei ole vastannut sovittua. Euroopan kuluttajakeskus jakaa osastolla kuluttajille tietoa lentojen varaamisesta verkossa sekä muulta kuin kotimaiselta matkajärjestäjältä tai lentoyhtiöltä ostettujen matkojen kuluttajansuojasta.

Lisäksi KKV:n osastolla on lauantaina 20.1. ja sunnuntaina 21.1. klo 10.30-11.30 ja 14.30-15.30 KKV:n ja Euroopan kuluttajakeskuksen henkilöstön lisäksi paikalla myös maistraattien kuluttajaoikeusneuvojia vastaamassa messukävijöiden matkoja koskeviin kysymyksiin.

KKV esittelee osastollaan kotimaisille matkanjärjestäjille kehitettyä verkossa toimivaa Matkapaketti-apuria, jonka avulla matkailualan yritys tai yrittäjä voi selvittää, tarvitseeko sen asettaa vakuutta KKV:hen uuden vakuuslainsäädännön myötä, mitä sovelletaan niin ikään 1.7.2018 alkaen.

Matkapaketti-apuria viimeistellään muun muassa Matka2018-messuilla matkanjärjestäjiltä saadun palautteen perusteella ja se julkaistaan myöhemmin kevään 2018 aikana kkv.fi -verkkosivuilla, jonne lisätään matkanjärjestäjille uudistetut ohjeet rekisteröitymisestä ja vakuuden asettamisesta.

Lisätietoja:

  • Ryhmäpäällikkö Tom Vihonen, puh. 029 505 3137, etunimi.sukunimi@kkv.fi
  • Laki matkapalveluyhdistelmistä (901/2017)
  • Laki matkapalveluyhdistelmien tarjoajista (921/2017)
  • Laki matkapalveluyhdistelmien tarjoajan valvonta- ja maksukyvyttömyyssuojamaksusta (922/2017)