KKV päätti SOK:n kanta-asiakasjärjestelmää koskevan selvityksen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on selvittänyt Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) kanta-asiakasjärjestelmää. Selvityksessä ei ole saatu kilpailun rajoittumisesta näyttöä, jonka perusteella selvitystä olisi ollut syytä jatkaa.

KKV aloitti asiassa oma-aloitteisen selvityksen kilpailulain päivittäistavarakauppaa koskevan erityissäännöksen (4a §) voimaantulon jälkeen vuonna 2014. Kyseisen erityissäännöksen mukaan määräävä markkina-asema Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla on elinkeinonharjoittajalla, jonka markkinaosuus päivittäistavarakaupan vähittäismyynnissä Suomessa on vähintään 30 prosenttia. Säännöksen seurauksena markkinaosuusrajan ylittävien yritysten on noudatettava kilpailulain määräävän markkina-aseman väärinkäytön kieltoa. SOK:lla on yli 30 prosentin markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupan vähittäismyynnissä, joten se on kilpailulain 4a §:n nojalla määräävässä markkina-asemassa.

SOK:lla on vuodesta 1994 ollut käytössä valtakunnallinen alennusjärjestelmä, jossa asiakkaat saavat bonusta ostojen keskittämisestä. Bonus kertyy S-ryhmän asiakasomistajan kuukausiostojen perusteella kunkin osuuskaupan bonustaulukon mukaisesti.

Määräävässä markkina-asemassa olevan yrityksen myöntämillä alennuksilla voi olla kuluttajien kannalta myönteisiä, mutta myös kilpailun vastaisia vaikutuksia. KKV:n tekemän kokonaisarvion perusteella SOK:n alennusjärjestelmällä ei nykymuodossaan ole merkittäviä markkinoiden sulkemiseen johtavia vaikutuksia Suomen päivittäistavarakaupan markkinoilla. Asian arvioinnissa KKV on ottanut huomioon tekemänsä selvityksen kanta-asiakasjärjestelmien vaikutuksesta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kyseisen selvityksen perusteella kanta-asiakkuuden vaikutus kuluttajien ostopaikan valintaan on vain vähäinen.

Lisäksi KKV on tarkastellut alennusjärjestelmän ominaispiirteitä, kuten myönnettyjen alennusten muotoa ja alennusten kertymistapaa. Tässäkään arvioinnissa ei ole tullut ilmi seikkoja, jotka olisivat omiaan luomaan sellaisen asiakkaita uskollisuuteen sitouttavan vaikutuksen, joka voisi sulkea pois SOK:n kilpailijoita päivittäistavarakaupan markkinoilta.

KKV:n kilpailuvastuualueen ohella myös kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota SOK:n alennusjärjestelmään. Kuluttaja-asiamies selvittää parhaillaan SOK:n bonuskertymän markkinointia. Kuluttaja-asiamies on pyytänyt SOK:lta selvitystä siitä, miksi markkinointimateriaalissa käytetään ostokertymästä kuukausittaista ja bonuskertymästä vuosittaista viiteajanjaksoa.

Päätöksen julkinen versio

Lisätietoja: johtaja Kirsi Leivo p. 029 505 3351, erikoistutkija Martina Castrén, p. 029 505 3325 ja kilpailuasiainneuvos Tom Björkroth p. 029 505 3350.